Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/Worklog: Toyota Hilux 3.0D-4D SR+


Anbefalte innlegg

Takk =)

 

Det blir nok dessverre litt stillstand i tiden fremover, Men jeg blir antageligvis å montere ledningsnettet til hardtoppen, dette skulle vært montert samtidig med hardtoppen men jeg har måttet vente siden Hiluxen har automatisk klima (nytt for 09mod) Det har omsider dukket opp og ligger nå hos den lokale Toyotaforhandleren og venter på meg.

 

Skal bli kjekt med lys i lasterommet og varmetråder i bakluka. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update!

 

 

Endelig skal det bli lys og varme(tråder) i hardtoppen, har nå fått ledningsnettet med det etterlengtede adapteret

(takk til min bror for at han hentet det for meg).

 

 

Det jeg trengte av stips og monteringsmatriell var med, det eneste jeg trengte var en liten flattrekker, 13mm nøkkel og en 10mm kopp.

lednings001.jpg

 

 

Det første jeg gjorde var å koble fra minus polen begge batteriene (13mm nøkkel).

lednings004.jpg

 

 

Før jeg gikk i gang, så demonterte jeg de panelene som var i veien og fjernet venstre baklykt (10mm kopp)

lednings003.jpg

lednings012.jpg

lednings002.jpg

 

 

 

Ledningsnettet var pre fabrikert og delte seg i 2 der den ene ledningen skulle ned langs torpedoveggen og den andre skulle inn til førerhuset. For å få kabelen igjennom så klippet jeg av tuppen på muffen som synes på bildet, for å dra igjennom kabelen.

lednings005.jpg

 

 

Trangt, men med litt "Terjan" så gikk det som smurt ;)

lednings010.jpg

 

 

Her ser dere hva jeg brukte for å dra kabelen igjennom, en rød ledning med stive kordeler og litt gaffateip. Den røde og rødgule ledningen ble koblet til releet som trigger styrestrømmet til varmetrådene i hardtoppen.

lednings011.jpg

 

 

Pinne 6 og 12 ble erstattet og satt i 2 loopback kontakter slik at bryteren nå aktiverer begge rutene, ikke helt plug and play slik som på modellene med manuell AC, men det gikk fint.

lednings013.jpg

 

 

Kontakten jeg holder i handa er adapteret, loopback kontaktene ligger gjemt i skumgummistrømpa til høyre.

lednings014.jpg

 

 

"Drittjobben" med oppstrekkinga av kabelen under bilen sparte jeg til slutt, Her har jeg koblet på kabelen med de tilhørende sikringsholderene på.

lednings006.jpg

 

 

Her har jeg fått ført kabelen ned, litt vanskelig men fikk den dit den skulle være. Kabelen ble ført bakover langs ramma sammen med de kablene som var der fra før, og stripser fast

lednings007.jpg

 

Etter 3 kvarter med trekking og stripsing så la jeg kabelen opp bak venstre baklykt, å få den inn var vanskelig da den skulle inn gjennom et hull som knapt var stort nok til kontakten, plundret i 5min før jeg fikk den inn i hartoppen, da det var gjort så var det bare å koble sammen kontaktene.

lednings008.jpg

 

 

Jeg monterte så alle panelene og lykta på plass og satte i sikringene (og krysset fingrene).

lednings015.jpg

 

 

Lys at last! og varmetråden funket også :w00t:

lednings017.jpg

 

 

 

Nå trenger jeg ikke hodelykt når jeg skal i lasterommet, og ikke minst så slipper jeg at det dugger og samler jeg snø og

is på bakruta når jeg er ute å kjører. Ja forresten LED pære er det neste som stårt for tur!

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Her ser dere patenten, en rød ledning med stive kordeler og litt gaffateip. Ledningen ble stripset under venstre side av dashbordet der de ble koblet til releet som trigger styrestrømmet til varmetrådene i hardtoppen.

*Bilde*

 

Du kødder? Du som er såå nøye og pirkete, skjøter en kabel med gaffateip? Å herre min hatt..

 

Haha, sorry det kom vist litt feil ut, jeg bruke den patenten til å dra kabelen igjenom torpedoveggen, intet mer :p

 

Edit: Forandret på teksten slik at den ikke kan missforstås

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update!

 

Lenge siden sist!, men nå nærmer det seg jul (og det har begynt å klø i fingrene) så nå blir jeg å bestille nye

hovedlykter til bilen. Mine gode kontakter i østen har endelig greit å diske opp med noen lykter som jeg faktisk

kunne tenkt meg å ha på bilen, på disse kan en velge mellom å ha angel eyes og vanlige parkeringslys i øyebrynet

ovenfor lyktene (angel eyes hører hjemme på BMW, basta).

 

Lyktene består av en prosjektor og en friformlampe (Nær/fjærlys) der begge benytter H1 pære, en fordel fremfor

de orginale som bruker en enkel H4, er at en slipper å kaste pærer der den ene glødertråden enda fungerer.

 

hilux04-blackheadlights.jpg

Lenke til kommentar

Slett ikke værst :D

Gikk å venta på på en update nå, og jaggu så kommer den!

 

Hvordan er det når du har hardtoppen på, skru fortsatt varmetrådene "inni" bilen seg på, eller blir de automatisk koblet ut når du setter på hardtoppen?

 

Lov å be om et bilde der du bare "tester" angel eyes når de er montert?

Just for fun og provisorisk gjort på enkleste måten da selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar

Update:

 

Fikk en update fra min kontakt i østen, å få tak i LHD utgaven av lyktene jeg skal ha tar 6-8 uker ekstra siden det kun lages et fåtall av disse. Ikke akkurat den nyheten jeg hadde ønsket meg, men håper at det er nærmere 6 enn 8 uker.

 

Pluggen: Bilen er skapt for å drive mye heftigere ting en et ekstra sett varmetråder, den kan forsyne store lysramper og vinsjer uten problem. Har forsåvidt heller ikke sett en større bil av denne typen med angel eyes, ikke at jeg tror at det blir så mye å se på... men hva gjør en ikke for å glede folket?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det begynner å bli en stund siden sist det har skjedd noe her, men her er en liten forsmak på hva som er i vente. Lyktene blir en litt annen modell en det jeg først hadde tenkt, men disse har innebygget DRL belysning i form av en stripe under de ordinære lyktene. Angel eyes er der også men jeg blir nok å koble dem fra da jeg ikke er så begeistret for slikt, men dere skal få se hvordan de ser ut før jeg gjør det. Blir nok neppe å få dem før jul så har laget en liten preview.

 

Et par min i paint.net, hva tycks? :)

vask003-1.jpg

Lenke til kommentar

Den offisielle tilhengervekten på Hilux i europa med fast krok er 2250kg, det gjeller både på 2,5 og 3.0 motor. Importerer du derimot en Hilux fra thailand så får du 3400kg, de regner litt anneledes på hvor stor stigning bilen skal greie å ta av i med den oppgitte tilhengervekten.

 

 

Edit: Ja har dratt vogner på rundt 2000kg med hiluxen (Cabby 740) og den kunne godt dratt en god del mer for å si det sånn.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Den offisielle tilhengervekten på Hilux i europa med fast krok er 2250kg, det gjeller både på 2,5 og 3.0 motor. Importerer du derimot en Hilux fra thailand så får du 3400kg, de regner litt anneledes på hvor stor stigning bilen skal greie å ta av i med den oppgitte tilhengervekten.

 

 

Edit: Ja har dratt vogner på rundt 2000kg med hiluxen (Cabby 740) og den kunne godt dratt en god del mer for å si det sånn.

 

hmm, dumt at man må kjøpe/importere fra thailand for å få bilen til å trekke 3,4t lovlig, spesielt når dem er dønn like!

Lenke til kommentar

Update:

 

Da har jeg kjøpt julegave til meg selv og bilen, Rensi formstøpte dørkmatter. Disse har veldig god kvalitet, er slagfaste ned til 40 blå, de holder seg der de skal være. Det ironiske er at disse har vært under nesa mi hele tiden, var bare tilfeldig at jeg var innom mekonomen og snubblet over dem under modelltilpasset tilbehør. Nå slipper jeg og irritere meg over de orginale universalmattene som levde sitt eget liv :)

 

Plastomer AB Rensi dørkmatter

40-R870.jpg40-R871.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...