Gå til innhold

GTX 295 vs 4970x2: Dere velger skjermkort til min nye i7 pc! (GTX 285 vurderes også)

joggi_619

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny pc og nå sitter jeg bare igjen med valg av skjermkort. Siden jeg ikke har peiling på skjermkort skal dere få lov til å fritt velge et skjermkort fra denne avkryssningslisten: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10386

Vær så snill å holde dere innenfor den listen. Skjermen min tar maksimalt 1920x1200. Topp grafikk er ønsket. Velg gjerne det dyreste, men da skal det ikke være dårlig i forhold til prisen, da oppgraderer jeg heller på senere tidspunkt.

Resten av komponentene er som følger:

Skjerm

Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Minne (DDR3)

Prosessor

Multikortleser/Diskstasjon

Optisk leser/Brenner

Harddisk

Tastatur

Mus

Høyttaler

Btw, må jeg stå for kjølepasta selv eller tror dere komplett tar seg av det?

Selvfølgelig takk for all hjelp :D

Endret av joggi_619
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for PowerColor Radeon HD 4870X2. Som kommentaren på komplett.no sier:

Dette er skjermkortet som kjører alt av grafikk per dags dato. Byttet ut mitt 9800gx2 som var ledende bare et par måneder før dette kom i butikkene. Har rundt 20fps mer i alle spill. Kjører alle spill på full grafikk med 1920x1200 oppløsning og full AA. Crysis kjører jeg helt glatt med alt på High, 4xAA og 1920x1200. Har litt lagg med Very High instillinger. Supert skjermkort! 2gb med minne (1gb per gpu) gjør seg godt på stor skjerm!
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for PowerColor Radeon HD 4870X2. Som kommentaren på komplett.no sier:
Dette er skjermkortet som kjører alt av grafikk per dags dato. Byttet ut mitt 9800gx2 som var ledende bare et par måneder før dette kom i butikkene. Har rundt 20fps mer i alle spill. Kjører alle spill på full grafikk med 1920x1200 oppløsning og full AA. Crysis kjører jeg helt glatt med alt på High, 4xAA og 1920x1200. Har litt lagg med Very High instillinger. Supert skjermkort! 2gb med minne (1gb per gpu) gjør seg godt på stor skjerm!

Ja, vurderte egentlig den uten å spørre her i forumet, men jeg nølte pga det stod i annmeldelsen at det var litt lagg på very high (vet crysis er det spillet som krever mest av skjermkort per dags dato).

Noen flere som støtter PowerColor Radeon HD 4870X2 fremfor de andre kandidatene?

Lenke til kommentar

Ser ikke noe til innebygd trådløst nett i hovedkortet, men kanskje jeg har sett feil.

Du nevner ikke noe om hvilken skjerm du har, og det er derfor vanskelig si hvilken oppløsning du kjører på. Med 1920*1200 oppløsning og oppover så vil jeg også anbefale X2 kortet. GTX295 er også en kandidat, men 295 har 'bare' 896mb minne og koster også mer for det som egentlig er identisk ytelse( 295 er litt raskere i noen spill, X2 er litt raskere i andre, stort sett greier begge kortene kjøre de fleste spill med alt av eye-candy).

Hvis du kjører lavere oppløsning så kan du nok heller vurdere 4870 512mb eller GTX260 og heller spare litt penger.

Crysis er, som super sier, ikke den beste kandidaten til å måle ytelse på; det krever riktignok mye, men det er ikke alltid representativt for hvordan ytelsen er i andre spill. Det sagt, så er faktisk 4870X2 så raskt med de nyeste driverene at det slår alle Nvidia sine kort i Crysis:Warhead.

Lenke til kommentar

Men som super_1990 sier med optimaliseringen - er de fleste spill optimalisert for nviada eller er det sånn ca 50/50? Om nviada er den som har flest spill optimalisert for seg er det vel best å gå for et nviadakort?

En kompis fant feks denne listen: http://www.nzone.com/content/GameBrowser/index.asp

Finnes det tilsvarende med ATI?

Når det gjelder skjerm så er jeg fremdeles på jakt etter det så gi beskjed om det er noen gode tilbud der ute ;)

Endret av joggi_619
Lenke til kommentar

Som sagt, Crysis er optimalisert for Nvidia, alikevel er ATI's 4870X2 det raskeste kortet for spillet. Nvidia har det 'The way it's meant to be played' greiene sine gående, men det har vist seg at ATI vel så ofte gjør det bedre i Nvidia-'optimaliserte' spill enn Nvidia sine egne skjermkort. Egentlig ikke noe å tenke på.

For ett litt mer utfyllende svar, ta en kikk på reviewen her, som sammenligner GTX295 med 4870X2: http://enthusiast.hardocp.com/article.html...GVudGh1c2lhc3Q=

Se ikke bare på tallene, men les også konklusjonen. Det fine med denne siden iforhold til de fleste andre, er at disse ikke bruker syntetiske benchmarks; de spiller faktisk spillene, og forteller deg hvilket de syntes hadde den beste ytelsen og spilleopplevelsen.

Jeg har selv ingenting imot Nvidia, og har hatt flere Nvidia kort enn ATI kort. Grunnen til at jeg her anbefaler X2 kortet istedenfor GTX295 er mest på grunn av prisen, og litt fordi jeg mener GTX295 vil ha en liten svakhet i fremtiden ettersom det har litt mindre ram per gpu.

Lenke til kommentar
GTX 295 knuser vel 4970x2 veldig lett.

det kan vell diskuteres.. i og med at GTX 295 er 2 st GTX260, er jo 4870 bedre enn GTX260, så..

Tester har vist at GTX 260 Core 216 er hakket kjappere enn 4870 i de fleste tester. Så skal du huske på at GTX 295 faktisk har like mange shadere pr. GPU som gamle GTX 280 og nye GTX 285. Nemlig 240 Shader units. Så generelt, i de fleste tester er faktisk GTX 295 hakket kjappere enn 4870x2

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke vente en uke til Komplett lar deg velge kjappere RAM-brikker samt GTX285?

Gjør de det? Hvordan vet du det? Dette er uansett kjempegode nyheter for jeg savnet at det ikke var høyere hastighet på minnebrikkene jeg kunne velge mellom:)

Når det gjelder skjermkortet så kan dere bare fortsette diskusjonen;)

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter det beste så er det ikke noe tvil. GTX 295 er raskere enn 4870x2.

Hvis 8xMSAA er interessant og/eller har tenkt å kjøre i 2560x1600 så blir det noe tvil.

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...ating_qualitaet

GeForce-kortene har også fordelen med at du får CUDA, noe som er kjekt å ha til blandt annet PhysX og andre GPGPU applikasjoner.

På ATi sin side har man stream for GPGPU bruk (dog mer begrenset fordeler kontra CUDA) og DX10.1.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Holder i massevis med 4870x2 for 1920x1200.

Selv bruker jeg ett GTX 260 (Gamle varianten med 192 Shader units) som jeg har klokket endel, og dette holder også helt fint for min 24 tommer LCD (1920x1200).

Før jeg kjøpte dette demobrukte GTX 260 kortet fra komplett.no så brukte jeg 8800GTX på denne maskinen. Og selv dette kortet dro det meste av spill helt fint i 1920x1200. 8800GTX-en er nå havnet i min sekundære maskin som bruker en 20.1 tommer Sony LCD (1600x1200) hvor dette kortet egner seg veldig bra.

Så konklusjonen er at for 1920x1200 så er iallefall ikke den ekstra kostnaden fra 4870x2 til GTX 295 verdt det. GTX 285 er heller ikke så veldig interessant, da 4870x2 bare er litt dyrere og yter bedre.

Så anbefaler trådstarter å gå for 4870x2, eller gå ganske mye ned i pris og kanskje går for GTX 260 Core 216 eller 4870 1GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...