Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Droppet ut av skolen. Har ingenting å gjöre. Vil ikke gå mere skole.

Gjest TRÅDSTARTER

Anbefalte innlegg

Gjest TRÅDSTARTER

Jeg gikk ut av 10ende på ungdomsskolen i sommer, med få karakterer over 3.

8ende og 9ende-klassen gikk forholdsvis bra, men jeg mistet mye av "stå-på-viljen" da jeg begynte i 10ende.

Jeg satt bare å gledet meg til skoledagen var over. Så kom siste skoledag. En av de beste dagene i livet mitt, faktisk.

Hadde ikke tenkt å begynne på videregående. Skulle ta meg et friår pga. at jeg var dödslei av alt som heter skole.

Ble ikke noe videregående skole på meg i höst. Jeg sitter her og lurer på om jeg skal begynne til hösten som kommer.

Problemet er at jeg ikke vil gå mere skole. Men nå i disse dager, så må man jo ha utdannelse for å få en god jobb.

Men jeg har ikke motivasjon til å finne fram skolesekken, sette meg bak pulten igjen.

Skjönner ikke hva det skal bli av meg...Vi har flyttet til en ny plass, og jeg kjenner nesten ingen her. Kjenner en 5-6 stykker som jeg slår av en prat me, da jeg av ren tilfeldighet möter dem ute. Men ikke mer enn det.

Ellers så kjenner jeg for det meste folk fra 40 til 90 år...

Sliter også med depresjon, og ser mörkt på det meste. Null selvtillitt. Null motivasjon.

Har det ikke värt for jakta og fisket, så har livet mitt virkelig värt jävlig.

Vurderer å sette meg på skolebenken til hösten, men jeg vet at det sannsynligvis ikke kommer til å gå bra. Så jeg er litt skeptisk til at det blir noe av det.

Ser på fremtiden med håplöshet. Men håper at jeg finner en jobb, som jeg kan leve med.

Så mitt spörsmål: Hvordan skal jeg håndtere situasjonen? Hva bör jeg gjöre? Er veldig usikker...

Er forresten en pjokk på snart 17 år.

Takk til dere som tok dere tid å lese dette. Og et stort takk til dere som vil svare! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke noe du vil bli? gå på den linja og lær det som interesserer deg. Selv går jeg på design og håndverk (Ikke planlagt) og skal bytte til medier og kommunikasjon neste år. Hold hodet oppe kid :thumbup:

Bare tving deg. Det er IKKE ANBEFALT å droppe skolen. Det ødelegger alt (det meste) du har forran deg.

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert folkehøyskole ?

Det er nok ingen dum ide! :) De jeg kjenner som har gått folkehøyskole har vært veldig positive. Kjenner flere som har vært skikkelig skoletrøtt (sånn som deg) og som virkelig trivdes på folkehøyskole. Man får nye venner og en ny start i et nytt miljø der de færreste kjenner noen fra før. Pluss at det er en fin mix av "lek og læring". Det ville jeg absolutt anbefale deg å vurdere!

Lenke til kommentar

Husk at ungdomsskolen er drit i forhold til hva det er å gå på videregående. Jeg ble veldig positivt overasket når jeg begynte på videregående på Elektro- linjen. Syntes ikke skole var noe spesiellt gøy når jeg gikk på ungdomsskolen, men når jeg begynte å videregående så var det plutselig sånn at jeg nesten gledet meg til å gå på skole hver dag og det var helt greit!

Begynn en yrkesfaglinje til høsten, du vil definitivt angre hvis du ikke gjør det. Er noe drit å såvidt ha råd til å leve på hybel med penger fra NAV resten av livet...

Lenke til kommentar

Prøv å komme deg gjennom videregående. Da vil du få et år i militæret hvis du ønsker samtidig som universitet er utrolig mye bedre enn de foregående skolene.

Prøv å velg en linje som interesserer deg. Liker du snekre kan du gå byggfag. Liker du trene går du idrett for eksempel.

Det føles nok jævlig nå, men du vil få veldig mye igjen for det resten av livet ditt. :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg så absolutt til å starte på vgs igjen! Hvis du er veldig lei alt av lekser så burde kansje en yrkeslinje være det beste valget (slipper i tillegg høyskole/universtitet). Skole er veldig sosialt og en plass det er lett å få seg venner :) . I mellomtiden mens du venter på høsten kan du se om du finner deg en jobb så du kan få tjent deg litt penger og få noe å gjøre om dagene ;) .

Lenke til kommentar

Du burde jo helt klart gå mer skole, men du trenger jo nødvendigvis ikke gå så mye mer. Klarer du ikke 2 år til på en eller annen yrkesfaglig videregående? Du trenger jo ikke gjøre stort med skolearbeid, ikke hvis du velger en linje som f.eks TIP (mekk) eller Byggfag eventuelt Elektro? :) Det er bare 2 letter å også har du en utdannelse. Da gjør du ting som er mer aktive ting, istedet for å bare sitte bak en pult og gjøre lekser.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg spesiellt bygg og anlegg med tanke på lite lekser, du har jo også elektro men de har litt mer lekser en byggfag.

Lykke til videre.

Det med lekser er veldig avhengig av hvilke lærere man har. Elektro har ikke nødvendigvis mer lekser enn byggfag fordi det var sånn på din skole.

Lenke til kommentar

Vil mye heller anbefale at du går litt inn i deg selv, videregående er springbrettet til videre utdannelse i mange tilfeller.

Sett deg ned og strukturer et oppsett, tenk, hvor ser du deg selv om 10 år? Hvor vil du være om 10 år? Hvordan skal du oppnå dette, hva trenger du for å oppnå dette?

Å sette seg mål er en god måte å komme over depresjon og "er lei" syndromet og plutselig er skolen bare et hinder du må over. Videregående er "bare" 3 år så det er overkommelig om du setter det for øyet at du skal kreke deg ut av det med forholdsvis helsen i behold.

Sett mål og mening på dagsorden. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gaggy_*

jeg lover deg en ting. det som skyldes dette i hovedsak er at du mangler en god selvfølelse, selvtillit. ro helt ned,

lag en plan på hvordan få bedre selvtillit det er nøkkelen det lover jeg deg;). et godt råd er å skaffe deg noen

rollemodeller, hvem synes du alltid har vært kul? har hatt sansen for, eller inspirert deg. kan være alt fra artister,skuspillere,gamle venner o.l

- tren! du vil føle deg mye bedre hvis du setter igang ukelige treningsøkter. du vil se bedre ut å, noe som vil

sakte men sikkert bygge opp selvtilliten. jeg kunne fort ha fått samme skjebne som deg, er 21år nå og slet voldsomt

for noen år siden.

- bygg videre på styrkene dine, da gjør du det mye lettere for deg selv tro meg, ikke prøv å bli perfekt ved å

jobbe med det ikke har vært flink med tidligere..sånn hvis du helt naturlig aldri har hatt interesse for ett eller annet

på skolen så la det ligge fordi da er det åpenbart at ting innen det området er helt uvesentlig.

- folkehøgskole er helt fantastisk, nettopp gått der og det er beste året av livet mitt. det er faktisk en vanlig

tilbakemelding man får etter man har gått der. sykt bra miljø, man bli godtatt UANSETT..tro meg..det er tingen

som flere har sagt her. ikke noe press, du får tid til å utvikle deg,leve,slappe av,finne ut av ting,danne vennskap o.l

bare ikke stress, du er ganske ung...tenkte når jeg var 17 at jeg hadde dårlig tid..men det hadde jeg ikke i d hele tatt

angra på at jeg ikke gjorde enkelte ting, men var ikke bevisst ved hva jeg burdte gjøre...så slapp av ta deg god tid

og finn ut av deg selv, hva du brenner for, og du vil finne mer ut av og drive med kanskje...verden er full av muligheter...er mange som det som ikke passer inn i store deler av oppveksten men som ender opp med å få

alt de drømte om senere i livet..du må bare tro at ting ordner seg og være villig/motivert til å jobbe for det.

det kan være hva som helst. impossible is nothing!

Lenke til kommentar

Å planlegge yrket eller utdanningen din på grunnlag av antall lekser er forholdsvis poengløst. Det viktigste du må ta deg fore her det er å faktisk legge opp en ordentlig plan. Ikke sett det på agendaen for så å gå på 123spill. Det er nok lurt å vurdere ting, og jeg tror at det letteste og beste blir å ta råd fra andre, slik som dette (ikke medregnet leksemengder....). Selv går jeg på videregående, og jeg visste alltid at et pauseår var uakseptabelt. Det var spot on som Erik den Raude sa; Jo lengre du er unna skolebenken, jo hardere blir det å komme seg tilbake.

Det du virkelig må sette deg inn for her om det er videregående som er planen, er å faktisk begynne. Ikke vent et år til eller hal det ut, legg en plan, tving deg inn i det. Å jobbe på selvtilliten kan nok også være en god ide. Mindre tid bak skjermen, mer sunn mat og et par joggeturer i uka burde gjøre susen. Døgnrytme blir også liv og død i en evt. skolegang.

Depresjon i tenårene blir mer og mer vanlig, men skyldes i store mengder den usunne livsstilen folk har innsatt seg. Du vil være glad du endret livsstilen litt når du først har gjort det.

Lenke til kommentar
Så mitt spörsmål: Hvordan skal jeg håndtere situasjonen? Hva bör jeg gjöre? Er veldig usikker...

Takk til dere som tok dere tid å lese dette. Og et stort takk til dere som vil svare! :D

Jeg syntes du burde gjøre noe som gjør at du ikke får det helt forferdelig senere i livet.

Det smarteste du kan gjøre er å begynne på en skole og gjøre ditt beste der, mens du venter på å finne ut hva du egentlig vil gjøre.

Hvis du fortsetter med å ikke gjøre noenting vil du heller ikke få noenting, og når du en dag finner ut hva du har lyst til da er det toget for lengst kjørt.

Men det er ditt liv og dine valg, skal du få et godt liv må du gjøre gode valg. Akkurat nå velger du å ikke gjøre noe som helst, og du vil belønnes deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...