Gå til innhold

Rimelige laptops til barna

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Begge barna mine vil ha hver sin nye laptop, og jeg har surfet litt for å se på utvalget. Foreløpig er utvalget:

- HP/Compaq Presario CQ60-116EO

- Toshiba Satellite L300D-13J.

CPU:

Kan noen fortelle meg forskjellen på AMD Sempron 3600 og Intel Celeron 575?

Minne:

Begge har 2 x 1 GB RAM, men støtter 4 (T) og 3 (HP). Må jeg kaste en av 1 GB-brikkene og sette inn en 2 GB for å få 3 totalt?

Skjermkort:

HP sier: Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD, opptil 1022 MB ledig grafikkminne totalt, med 256 MB dedikert

Toshiba sier: ATI Radeon® X1250 , opptil 831 MB totalt tilgjengelig grafikkminne med 2 GB systemminne MB, minnetype : delt

Hva er hovedforskjellene her?

Andre forslag i samme prisklasse (under 4')? Må ha minst 14", og minst 160 GB, WLAN og gjerne WEBCAM, og kjent merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU:

begge er 2GHz prossesorer av de billigere modellene uten flere kjerner. nå vet jeg ikke bruken maskinen er beregnet for men forskjellen mellom disse vil være minimal. de er begge beregnet omtrent kun for kontorbruk og veldig lett spilling.

ville dog gått for en maskin med AMD Athlon\Turion X2 eller Intel Core2Duo

minne:

ja, du må kaste ut en brikke for å få fullt utnyttet ram. i de fleste tilfeller er det den rimligste ramtypen man kan finne på markede man finner i disse maskinene så det er lurt å bytte begge i samme sleng vis det eks er 2x1GB og den støtter 2x2GB

skjermkort:

begge er av de ellers rimligere intigrerte løsningene, men duger som oftest meget bra i mange sammenhenger da oppløsningen på laptopskjermer er ikke akkurat noe å skryte av.

begge spiser av RAM'en og har ikke eget minne, HP'en kan man fort tro det motsatte om men det som det "egentlig" står er at den kan ikke ha mindre en 256MB RAM tildelt.

(den er dedikert 256MB av system-minnet og har ikke 256MB for seg selv)

Dog er GMA 4500 et MYE nyere skjermkort en X1250 og har bedre ytelse så jeg hadde nok valgt HP'en over Toshiba'en

en annen maskin som hadde vært noe er denne: (4100,-)

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36159%3br:pg

Lenovo er et kvalitetsmerke, punktum. de ser gørkjedelig ut, akkurat som når IBM hadde produksjonen, men de tåler MYE mer en andre billige maskiner.

ligger litt over i pris men så vil den nok tåle noen "rakkerunger" langt mer en hva en HP eller Toshiba ville ha gjordt.

samt at det er en langt raskere prossesor i den en de 2 andre, men levert med mindre minne

ellers har vi en Toshiba til som kan være noe (4300,-)

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...6;c:100561;r:pg

mindre minne men med en mye bedre prossesor, samt at man kan nedgradere fra Vista til XP Pro, noe som er svært anbefalt på en slik maskin ytelsemessig.

begge disse støtter 4GB så de og en pakke med 2stk 667/800MHz 2GB DDR2 SO-DIMM så har man et greit system som vil nok vare en stund framover

Lenke til kommentar
begge disse støtter 4GB så de og en pakke med 2stk 667/800MHz 2GB DDR2 SO-DIMM så har man et greit system som vil nok vare en stund framover
Ser ikke helt poenget med 4gb i en "barne-PC", kan du forklare hvilke fordeler en slik oppgradering gir? Jeg har selv 2gb og bånner minnet kun når jeg åpner en haug med bilder samtidig i photoshop.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for omfattende svar, Gomfs!

Jeg regner Lenovo i samme klasse som HP og Toshiba, men personlig har jeg meget positiv erfaring med HP. Det er egentlig kun disse tre merkene som er aktuelle. Bruken er lett spilling (WoW), surfing, office/skolearbeid, og kanskje PhotoShop for den eldste, så jeg tror nok at Sempron/Celeron gjør nytten med 2-3 GB RAM. En Centrino ville selvsagt gitt en bedre maskin, men øker prisen med fort 20-25%. Jeg har også vurdert å nedgradere ny maskin til XP, men det er dårlig med XP-drivere tilgjengelig for de nyere maskinene i denne klassen.

Mandela: Kjører du Vista eller XP, siden du er fornøyd med PhotoShop med 2 GB? Jeg har en helt ny stasjonær HP med 4-core CPU og 3 GB minne og Vista, men synes denne er mye tregere enn min gamle med HT-CPU og 768 MB med XP. Måtte forøvrig kaste både WEBCAM og WLAN-USB-dings da jeg fikk Vista, det fantes ikke drivere for Vista til den HW jeg hadde :-( Min nye HP EliteBook 6930p har jeg nedgradert til XP, og hjemme-PCen går nok samme vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

XP rusler og går fint med 512 for vanlig kontorbruk forutsatt OK CPU, så da forstår jeg at du er fornøyd med 2 GB. Vista, derimot, ... Hvor lurt er det å nedgradere til XP på en maskin hvor leverandøren ikke har XP-drivere tilgjengelig?

6930p funker fint. Batteriet holder over 4 timer, og med ekstra batteri kan jeg få det doble. På jobben bruker jeg den i docking med 2 eksterne skjermer. Noen funksjonstaster er flyttet siden forrige generasjon, så jeg bommer litt av og til (har akkurat fått den). God skjerm, med innebygget LED-belysnig for tastaturet.

Hadde en nc6000 før, brukte den mye, både på jobb, hjemme, og på toget til og fra jobb i over 4 år, utrolig god holdbarhet.

Lenke til kommentar

WoW på lette innstillinger krever ikke mye, men da ser det ut som når spillet ble lansert for en GOD del år tilbake.

Vista spiser minne om man velger det, og når den intigrerte skjermkortet også skal ha sin bit av kaka blir det plutselig lite igjen resten.

ellers vil en prossesor med flere kjerner være av stor fordel ytelsemessig.

(har 2 bærbare her selv, en med Centrino 2,4GHz og en med med en CoreDuo T2200(1,66GHz) og ytelsemessig utklasserer den sistnevnte den første. blir som en etfelts vs. tofelts vei, man kan kjøre veldig fort på en etfelts, men kommer det en stor trailer i veien kommer man ikke forbi. og på en PC er det alltid stor trafik, og det at noen programmer kan bytte "felt" hjelper veldig)

ettersom jeg husker har det kommet Dual-core Celeron nå... kan være de finnes i laptoper men er ikke sikker :S

blir vanskelig å finne til under 4000,-

det med 4GB i stedet for det som følgte med var pga at de 2 jeg linket til har kun 1GB, og da oppgradere kun til 2 er litt vel blåst med tanke på at DDR2 prisene er så lave som de er...

den Toshiba'en som kunne nedgraderes så følgte nedgraderingen med på en recoveryplate. (står det på siden i værtfall...)

vil da tippe at alt av drivere blir innstalert automatisk, samt noe ekstra tull fra Toshiba...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lenovo'en som er linket til i innlegg #2 ser egentlig veldig bra ut, med dualcore CPU, og 2 GB ekstra koster bare 2-300. Man får dermed en rask og god maskin til under 4500. Ligger an til denne nå, men vil se hvilke tilbud som dukker opp ila noen dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...