Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista x64 fryser

Anbefalte innlegg

Har nylig skaffet meg en pc, som jeg har bygd selv. Nå i det siste(pc'en var ny i desember) har den begynt å fryse/stoppe helt opp. Det eneste som hjelper er å trykke restart eller av/på-knappen. Dette skjer som oftest litt etter oppstart av µTorrent, men også ved vanlig surfing. Etter å ha lest i diverse forum har jeg kommet fram til at det mest sannsynlig er på grunn av trådløskortets drivere, i kombinasjon med mer enn 2gb ram. Dessuten opplevde jeg ingen problemer med at pc'n fryste da jeg brukte kablet nett. Har også sett noen tråder her på forumet som har hatt problem med frysende pc'er, men her er problemet løst ved å bytte ut disken. Men jeg har dessverre ikke funnet noen løsning på det, og håper derfor noen har noen tips til meg.

Her er mine specs:

Asus P5Q-PRO

CNet CWP-854 (Basert på Ralink RT2500)

HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 "Turbo"

Intel Core 2 Duo E8400

OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2

WD CAVIAR BLUE 640GB (WD6400AAKS)

Trust BT-2400p Ultra Small Bluetooth

S-ATA DVD-Brenner

USB minnekortleser (Integrert)

Antec Sonata III - med Antec Eartwatt 500W

Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

På forhånd takk

edit: lagt til noen specs jeg glemte

Endret av Nosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du mer enn 1 brannmur, hva viser hendelseslista, er det fritt for malware/spyware el.?

Er ikke godt å si hva du skal gjøre som ikke allerede er gjort, siden du ikke nevner særlig mye om hva du har prøvd på. Bortsett fra kablet nett da, som altså løste problemet :)

Tenker på oppdateringer generelt og drivere til nettverkskortet spesielt. Ralink RT2500

Prøv å deaktivere alt i oppstartsmappa på Systemkonfigurasjon, bortsett fra antivirus. (skriv i Kjør: msconfig)

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Nei, bruker kun en brannmur. Hvilken hendelsesliste sikter du til? Ganske sikker på at jeg ikke har noen form for slem kode, da dette også skjer rett etter formatering.

Har prøvd både CNet's drivere(en gammel ralinkdriver) og driverne på Ralinks nettsider(som du linker til).

Skal prøve å deaktivere alle oppstartselementer, og deretter prøve meg en tur i µTorrent.

Lenke til kommentar

Prøvde nå å deaktivere alle oppstartselementer, uten hell.

Har dessuten lagt merke til noe rart; om jeg hører på musikk i Spotify når pc'en fryser skjer dette:

Musen og all annen input fra min side stopper.

Musikken spiller i et par sekunder før den kjører "repeat" på noen få tidels sekund. Ved dette punktet er det ingen annen utvei enn å starte pc'en på nytt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du oppdatert alt som er mulig via Windows Update?

Jeg har et nettverkskort fra Gigabyte som er basert på en Ralink-brikke, og det har det kommet oppdateringer til via WU, men som "optional download", altså en oppdatering som jeg selv må velge å laste ned.

Søk i hjelp-funksjonen til Vista og finn noe som heter pålitelighetsmonitor(selv bruker jeg engelsk Vista) eller lignende, den forteller deg årsaken til at pc-en slutter å fungere.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har faktisk nyeste driver, via WU. Kom en ny der i forrigårs faktisk.

Skal prøve å gjøre det, når jeg bare gidder å boote Vista.

Edit: Jeg kan jo prøve å slette alt fra Ralink, og så installere kun driver fra WU

Endret av Nosa
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd meg litt frem og tilbake.

Det jeg til nå har kommet frem til er at Vista klarer seg fint med gamle drivere, selv om nettet ofte faller ut ved nettverksintensitet(ved 10mbit/s ned). Har også prøvd driveren fra WU, pc'en frøs ti sekunder etter den var installert.

Har også sendt en haug av e-poster til Ralink og CNet, uten respons.

Lenke til kommentar
Da har jeg prøvd meg litt frem og tilbake.

Det jeg til nå har kommet frem til er at Vista klarer seg fint med gamle drivere, selv om nettet ofte faller ut ved nettverksintensitet(ved 10mbit/s ned). Har også prøvd driveren fra WU, pc'en frøs ti sekunder etter den var installert.

Har også sendt en haug av e-poster til Ralink og CNet, uten respons.

Gjør deg selv en stor tjeneste og kast ut ralink kortet ditt.. Har hatt opptil flere kort (blant annet et linksys) basert på samme brikke, i flere OS miljøer (xp, vista, linux..) men samme dritten overalt..

Jeg har et mediacenter med Windows Vista Ultimate x64. Den er nå over et år gammel, og har dette trådløs kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=17407

Anbefalles på det varmeste, om du vil ha et bra trådløst kort for Vista x64 og vil ha drivere som faktisk fungerer bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...