Gå til innhold

Får random kernelpanic i Ubuntu 8.10

Anbefalte innlegg

Ingenting nytt er blitt lagt inn, ingen spesielle endringer bortsett fra noe utseendemessige innstillinger (ikke innstallert noen nye themes), men likevel krasjer ting tilfeldig. Både ved web browsing, filmtitting og diverse terminalbruk.

Noen tips for hva jeg kan gjøre for å finne ut av hva som gjør det og fikse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Skjekk aktuelle logger i /var/log (syslog, kern, dmesg og Xorg)

- Sjekk at det ikke bare er X som dævver, feks ved å forsøke å ha en sshserver kjørende som du forsøker å kople til etter krasjen. Kan også være nyttig å vite om krasjen kanskje skyldes noe i X, feks ved å kun bruke VC'er en liten stund.

- Rapporter buggen på Launchpad

Lenke til kommentar

1. I Ubuntu er det vel bare å innstalere pakken ssh så ordner alt annet seg selv (konfigurasjon o.l.).

sudo apt-get install ssh

Når serveren kjører kan du forsøke å logge deg inn på pc'en (fra en annen pc) med en kommando.

ssh brukernavn@IP/hostname

2. VC = virtual console, mao terminaler uten det grafisk grensesnittet (X)

Her må du fikse litt på oppstartsfilene så jeg anbefaler deg å gjøre de andre tingene jeg har nevnt først.

Forøvrig bør du rapportere buggen på Launchpad. Brukerene der kan sikkert hjelpe deg videre bedre enn meg som aldri har hatt en kernel panic og ikke bruker Ubuntu noe særlig :p

Du bør også sjekke om ikke det ble oppdatert noe nylig som kanskje tredte i kraft når du restartet pcen eller noe slikt. Feks kjerneoppdateringer, propritær skjermkortdriver o.l.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...