monirha Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg skal male et gipstak, umalte panelplater og lister. Hvor mye maling pr m2 vil jeg bruke på sånne underlag? Har sett meg ut noen fine farger fra LADY interiør. Hvor mange strøk må jeg ha? Er ganske lyse farger, så jeg må ivertfall ha 2. Trenger jeg 3? Det ser jeg vel fort når jeg har malt, men vanskelig å si hvor mye maling jeg bruker når jeg skal be om tilbud. Hvilken glans vil dere anbefale for lister? Blir det for blankt med glans 80? Tak da? Har lest at det ser ut som høyere tak om jeg bruker blank maling. Siden romma er ganske små hørtes jo dette fint ut, men hva er blankt nok? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ganske mye info på www.jotun.no For eksempel: Hvordan male ubehandlet panel Lenke til kommentar
Mille1 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ifølge ifi.no blir det ikke så fint med helt blank maling i taket når det er plater. Det er bare anbefalt på paneltak. http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Ti...matttak0108.htm Men kan jo hende det blir fint.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Glansgrad 7 i tak blir fint, også på plater. Du kan bruke 2-5 i stuetak, men det kan ikke vaskes, så du må male oftere. Endret 27. januar 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 på de umalte panellister vil jeg først anbefale deg å gå over kvisten og male de. på den måten kan du spare deg for et strøk på hele veggen. du må nok ha to strøk for å få en jevn og dekkende farge. du bør beregne at en liter maling dekker cirka 8-10 kvadrat. gips suger uante mengder maling så der regner jeg med du totalt sett må ha 3 strøk. i taket skal du bruke 02, 03 eller eventuelt 07 så lenge det er oppholdsrom (glans 20-25 i våtromstak). vegger i oppholdsrom males i 07-20 i oppholdsrom (litt avhegnig av underlag) mens litt blankere maling brukes på kjøkken og bad. på lister er det vanlig å bruke halvblank (40) eller helblank (80) maling. du vil få en større romfølelse dess mattere maling du bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå