Gå til innhold

Fallskjerm, kun for direktører?

Anbefalte innlegg

Rikets minst nyttige leder får altså fallskjerm i fem år.

http://e24.no/naeringsliv/article2887071.ece

Hvorfor må man være høyt på strå for å få lønn etter at jobben er ferdig?

Siste dagen jeg jobbet på Shell, fikk jeg bare "hadet" av den sure kollegen som avløste meg. Og siden har jeg ikke vært der.

Hva er vitsen med slike fallskjermer? Er sjefen for bompengeselskapet så uglesett at han ikke får seg ny jobb de neste fem åra?

Hvis han får jobb med en gang, skal han da få dobbel lønn i 5 år?

Er sluttpakke en avgjørelse som direktører må innvilge seg selv før de fratrer? Er det derfor jeg aldri fikk noe som alminnelig pølseselger på Hell?

Hvilket budsjett går sluttpakker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si jeg vet mye om dette. Men hvem kan sparke sjefen uten sjef hvis de ikke kommer til en felles enighet? Spørs hvor mye juridiske rettigheter styret kan stille opp med.

Eventuelt hva blir billigst. Gi fyren en enorm pengesum for at han skal gå stille, eller gå igjennom et juridisk helvete som vil sende selskapet nedover på børsen?

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at selskaper som Hydro og andre er nødt til å lokke til seg direktører med gunstige fallskjermsavtaler og det ene med det andre (selv om jeg synes nivået på smøringen har blitt voldsomt høyt). At selskaper hvis eneste oppgave er å kreve inn penger fra bilister har behov for dette nekter jeg å tro. Mange av disse selskapene minner meg om rene mafiaforetak hvor det sitter en gjeng i administrasjon og styre som grafser til seg lettjente penger, bevilger seg feite ferier på selskapets regning og ellers sitter pal på ræva. Om det er slik at disse selskapene gjør noe fornuftig så opplys meg.

Det virker forsåvidt som om folka også ansetter folk i hytt og gevær. Sist jeg kjørte Ålesundstunellene så satt det fire mann i buene og tok imot betaling. Eller det vil si, to mann tok imot betaling og to drakk kaffi og røyket. Dette gikk sikkert på rotasjon. Selskapet virker så dårlig drevet at jeg får vondt.

Lenke til kommentar

Bedriften faren min jobber i måtte nettopp si opp 15 personer, GE Vingmed i Horten, der fikk alle de oppsagte 1 års lønn (uavhengig av om de fikk seg ny jobb eller ikke) og hjelp til å finne ny jobb.

Helt uten såkalte "haker", jeg trodde ikke faren min når han sa det, men tydeligvis har GE en policy rundt akkurat det der om at arbeidere såvel som ledere ikke bare er 'bruk og kast'.

Vi trenger flere konserner som GE.

Lenke til kommentar

Nå var det vel ganske vanskelig å finn gode ledere en stund og slike stillinger byr på meget stor risiko derfor lokker man med fallskjermer dersom det ikke skulle gå så godt, så enkelt er det egentlig.

Hvis styre i en stor bedrift kan få en person som trolig ikke gjør en god nok jobb som vil si at selskapet taper millioner, kanskje hundrevis av millioner og milliarder.

Da er det kanskje fint å lokke med fallskjerm på noen millioner til en som har bedre sjanse å lykkes.

Desverre er ikke kassa på Rimi en slik stilling.....

Lenke til kommentar
Mange av disse selskapene minner meg om rene mafiaforetak hvor det sitter en gjeng i administrasjon og styre som grafser til seg lettjente penger, bevilger seg feite ferier på selskapets regning og ellers sitter pal på ræva. Om det er slik at disse selskapene gjør noe fornuftig så opplys meg.

Det verste er at eg nikkar gjenkjennande.

Lenke til kommentar

Man husker jo historien om Redningsselskapet hvor det ble brukt enorme summer på alkohol, mat, utenlandsferier og pay-tv av ledelsen. Det virker ikke som de hadde noen egentlige arbeidsoppgaver heller, "skuta" gikk av seg selv mens de drakk opp inntektene og donasjonene. Typisk gubbekultur fra en gammel korrupt garde som jeg håper vi snart er kvitt.

http://www.na24.no/nyheter/article656635.ece

Lenke til kommentar
Hvorfor må man være høyt på strå for å få lønn etter at jobben er ferdig?

Man må ikke være det. Du kan selv fremforhandle en fallskjerm som en personlig lønnskontrakt om både du og arbeidsgiver ønsker det.

Desto mer ekslusiv en person er som ressurs dessto sterke forhandlingsposisjon har man i forkant av avtaleinngåelsen. Står man bak disken på Shell er man neppe så unik/ekslusiv, dessverre. :(

Hva er vitsen med slike fallskjermer? Er sjefen for bompengeselskapet så uglesett at han ikke får seg ny jobb de neste fem åra?

Hvis han får jobb med en gang, skal han da få dobbel lønn i 5 år?

Vitsen med fallskjerm er å tiltrekke seg mennesker med den rette kompetansen ved å gi en pris som arbeidsgiver mener vedkommende verdt, hvor fallskjermen som regel er en risikopremie for lønnsmottakeren om han blir avskjediget.

Vil sterkt anta at avtalene avviker fra arbeidmiljøloven slik at arbeidstakeren ikke har et tilsvarende vern som ordinære arbeidstakere og må forvente at han må gå på dagen om så var.

Om jeg husker riktig forutsetter det at personen har leder ansvar for å avvike aml.

Er sluttpakke en avgjørelse som direktører må innvilge seg selv før de fratrer? Er det derfor jeg aldri fikk noe som alminnelig pølseselger på Hell?

Hvilket budsjett går sluttpakker på?

Avtalen mellom topplederen og bedriften blir forhandlet frem mellom lederen og styret som igjen representerer eierinterressene i bedriften.

Må anta at fallskjermen går på ekstraordninære poster, da den neppe er forventet eller vanlig.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...