kaaasen Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Heisann! Tidlig onsdag morgen legger jeg ut på veien mot Bergen nok en gang, men denne gangen i bil. Jeg kjørte Drammen - Bergen tur-retur i høst, men jeg vet at det er flere ting å ta hensyn til på vinterstid. Har kikket på www.vegvesen.no og sånn, men ble ikke så fryktelig klok på det egentlig. Jeg regner med at det er flere her på forumet som kjører Oslo-Bergen og som har relativt god peiling på hvilken vei som er greiest å kjøre - og da spør jeg også her Jeg har et par kriterier for reisen; - jeg vil unngå ferger og kjører via Voss - jeg vil helst unngå lang ventetid over fjellet (finnes det en alternativ rute som ikke legger til veldig mange mil og timer på reisen?) Vel.. det var vel egentlig det jeg kan komme på. Håper det er noen som har noen fornuftige innspill Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Den aller beste veien er med NSB. Sitter og sløkke på toget i 6-7 timer, bare. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Joda, jeg er klar over det, men bilen skal over fjellet siden jeg har bruk for den mens jeg er der. Foretrekker fly 9 av 10 ganger, men akkurat denne gangen skal det kjøres =) Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 For all del, styr unna Hemsedalsfjellet, der er det kun kolonnekjøring, og det tar tid. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Takk for tipset. Kolonnekjøring er vel det jeg frykter aller mest sammen med vinterstengte veier, hehe. Jeg mener at jeg kjørte over... hva var det det fjellet het igjen. Et eller annet på H... edit: Haukelifjell var det! Er det kjørbart om vinteren? Endret 25. januar 2009 av kimaasen Lenke til kommentar
KKake Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg har kjørt Østlandet - Bergen siden jeg ble født (som vil si 16 år) og om vinteren har vi fortrukket å kjøre Hol-Aurland. den veien med minst snø og kolonnekjøring. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er enten eller, Filefjellet, Aurland-Hol eller konlonnekjørede Hemsedalsfjellet. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Okay, så Aurland-Hol er å anbefale? Ikke at det sa meg sånn kjempemye, men da slipper jeg også ferger og den driten der? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ja, jeg for min del foretrekker Aurland-Hol, hvor man havner igjen i Geilo. Også tyinfjellet er et alternativ. Begge uten ferjer og sånn skitt! Lenke til kommentar
KKake Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 På Hol-Aurland er det ganske ferjefritt ja. Så vidt jeg husker er det også få fjelloverganger, og ingen stor, snødekt vidde å kjøre over. Dog den kjedligste veien, i mine øyne hvertfall. Men siden du bare skal fra Østlandet til Bergen så kan jeg anbefale veien. På sommeren derimot ville jeg valgt Haukeli eller Hardangervidda. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Okay, men det høres kjempebra ut folkens. Noen som hadde orket å ta seg bryet med å gi meg et par viapunkter å legge inn på GPS'en, sånn just in case Kan denne reiseruten stemme? Endret 26. januar 2009 av kimaasen Lenke til kommentar
KKake Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ser ut som den ruta vi har pleid å ta, så ser bra ut. Så.. God tur Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du slipper jo forøvrig Lærdalstunellen som er som en ferje tur, å kjøre. Men framfor alt er du iallefall på rett kurs, når du kjører den ruta. Så nå får du begynne å pugge ut ruten, sånn at du tar turen på strak arm! : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå