Gå til innhold

Beste reisevei Drammen/Oslo -> Bergen på vinterstid

kaaasen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tidlig onsdag morgen legger jeg ut på veien mot Bergen nok en gang, men denne gangen i bil. Jeg kjørte Drammen - Bergen tur-retur i høst, men jeg vet at det er flere ting å ta hensyn til på vinterstid. Har kikket på www.vegvesen.no og sånn, men ble ikke så fryktelig klok på det egentlig.

Jeg regner med at det er flere her på forumet som kjører Oslo-Bergen og som har relativt god peiling på hvilken vei som er greiest å kjøre - og da spør jeg også her ;)

Jeg har et par kriterier for reisen;

- jeg vil unngå ferger og kjører via Voss

- jeg vil helst unngå lang ventetid over fjellet (finnes det en alternativ rute som ikke legger til veldig mange mil og timer på reisen?)

Vel.. det var vel egentlig det jeg kan komme på. Håper det er noen som har noen fornuftige innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset. Kolonnekjøring er vel det jeg frykter aller mest sammen med vinterstengte veier, hehe. Jeg mener at jeg kjørte over... hva var det det fjellet het igjen. Et eller annet på H... :hmm:

edit: Haukelifjell var det! Er det kjørbart om vinteren?

Endret av kimaasen
Lenke til kommentar

På Hol-Aurland er det ganske ferjefritt ja. Så vidt jeg husker er det også få fjelloverganger, og ingen stor, snødekt vidde å kjøre over. Dog den kjedligste veien, i mine øyne hvertfall. Men siden du bare skal fra Østlandet til Bergen så kan jeg anbefale veien. På sommeren derimot ville jeg valgt Haukeli eller Hardangervidda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...