Noskool Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) .... Endret 28. januar 2009 av Noskool Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Hva med å lese å bruke google ? Uansett: 1. Konflikten ble kalt den kalde krigen fordi den aldri førte til direkte kamper eller en «varm» krig. 7. Jernteppet i Europa under den kalde krigen er en metafor for skillet mellom øst og vest. Knapt noe slapp igjennom dette "teppet", slik at øst og vest utviklet seg helt uavhening av hverandre. 11. Marshallplanen var et amerikansk hjelpeprogram rettet mot Europa som ble satt i gang i 1947 etter den annen verdenskrig, å hjelpe med økonomien og mat. George C Marshall lanserte hjelpeprogrammet. 12. Det ble satt i gang etter at George hadde vært på en seks uker lang tur rundt i Europa og han ble da overbevist om at det krigsherjede kontinentet ikke kunne overleve uten hjelp fra USA, og ga ordre om et massivt amerikansk hjelpeprogram. Hjelpeprogrammet ble snart omtalt som Marshallplanen. Hele Europa – i tillegg til Sovjetunionen – fikk tilbud om hjelpen, som innebar at USA aktivt skulle gå inn med økonomisk støtte for å få landene på rett kurs, mot at de åpnet for mer frihandel. Iallefall litt hjelp Endret 25. januar 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Hva med å lese å bruke google ? Ja, har lest to ganger, og skal lese flere ganger. Men jeg trenger hjelp hvis jeg skal rekke alt, for det har hopet seg skikkelig opp i det siste. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tviler på at du får noe særlig mye mer ut av det om noen her på forumet begynner å forklare begrepene/spørsmålene. Du må jo lære det uantsett; om du leser det her på forumet eller fra boka spiller da ingen rolle. Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Tviler på at du får noe særlig mye mer ut av det om noen her på forumet begynner å forklare begrepene/spørsmålene. Du må jo lære det uantsett; om du leser det her på forumet eller fra boka spiller da ingen rolle. Jeg kan lett finne svarene, men det er at jeg ikke klarer det i tide hvis jeg skal gjøre det alene. Og jeg regnet heller ikke med noe bra respons her uansett, for det er ikke mange som gidder. Er bedre å prøve å få hjelp enn å bare sitte å tenke at jeg aldri rekker det. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tviler på at du får noe særlig mye mer ut av det om noen her på forumet begynner å forklare begrepene/spørsmålene. Du må jo lære det uantsett; om du leser det her på forumet eller fra boka spiller da ingen rolle. Jeg kan lett finne svarene, men det er at jeg ikke klarer det i tide hvis jeg skal gjøre det alene. Og jeg regnet heller ikke med noe bra respons her uansett, for det er ikke mange som gidder. Er bedre å prøve å få hjelp enn å bare sitte å tenke at jeg aldri rekker det. Folk gidder vanligvis å hjelpe. Men det jeg tror er at egentlig du like godt og enkelt kan google deg frem til like fine svar som du ville fått her og på like kort tid. Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Det er jo det jeg skal gjøre, men så tenkte jeg at det var lurt å ha en "backup" hvis det var noen jeg ikke greide å finne svar på. Endret 25. januar 2009 av Noskool Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 1. Ingen direkte kamp mellom supermaktene, bare "proxy"kriger. 2. Starten var vel delingen av Tyskland og Berlin, slutten Sovjets fall. 3. Ideologisk, trussel, innflytelsessfærer (Sovjet kunne f.eks. ikke ta over hele Europa) 4. USA - kapitalisme/fritt marked, Sovjet - kommunisme/planøkonomi 5. Fritt marked, prisene satt av markedet, ingen statlig intervensjon. 6. Delt eierskap, planøkonomi, 7. Vest og østeuropa delt, utvikling hver for seg. 8. Mange av landene var allierte med nazi-tyskland, Sovjet beholdt dem etter invasjonen. 9. Massiv fly-hjelp til de alliertes del av Berlin (altså, mat og forsyninger ble fløyet inn) 10. USA - uskadet (så og si) Sovjet - vest-delen ødelagt av bombing/"scorched earth" taktikk, lite folk til militæret. 11. Amerikansk hjelp til gjenoppbygging av europeisk industri. 12. Den kalde krigen, altså måtte USA hjelpe sine allierte for å sto imot evt. sovjetisk inv. 13. Vest - fritt, demokrati, støtte. Øst - låst, diktatur, ingen ytringsfrihet, 14. Få kontroll over Berlin ved at USA ga opp? 15. Truman-doktrinen. 16. Krigserklæring mot et medlemsland = krigserklæring mot alle. 17. Vietnam, Korea, Cuba-krisen, sør-amerika generelt. 18. Knallhard tilbakeslåing osv. 19. Valg av stat - kapitalistisk eller kommunistisk? 20. Hvis ett komunistisk land faller, faller alle. (eller de landene/statene i Sovjet? usikker) 21. USA og Sovjet. 22. Napalm, nye våpen, fly, taktikker osv. 23. Napalm - bombe med stoff som klistrer seg til målet mens det brenner. Agent orange - stoff som fjernet skoger og vegetasjon. gerilja - hit'n'run taktikk. Vietcong - geriljafolk i sør-vietnam som kjempet mot USA. 24. lite tegn til seier, motstand hjemme, motstand internasjonalt osv. 25. De ble supermakter etter ww2. For å forsvare tittelen måtte ikke motparten bli sterkere. 26. frykt for at motparten angriper skaper balanse. Ingen tør å angripe. 27. missilebaser i nærheten (feks. cuba), antimissilbaser, spionasje osv. 28. USA var mye rikere, Sovjet mye fattigere. 29. Innføring av demokratiske prinsipper - grunnlov, ytringsfrihet osv. Landene grep muligheten. 30. Gorbatsjev. 31. Glasnost, perestrojka. Åpenhet og omstrukturering i økonomi. 32. Likhet for alle, delt eierskap osv. 33. Folk var lei samfunnsulikheter. 34. Intet felles mål? 35. Kommunisme er en mer ekstrem utgave. Delt eierskap på alt osv. 36. Blandingsøkonomi - økonomi med elementer fra markedsøkonomi og planøkonomi, norge feks. 37. Teknologi, kultur, samarbeid Hadde ingenting å gjøre Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 1. Ingen direkte kamp mellom supermaktene, bare "proxy"kriger.2. Starten var vel delingen av Tyskland og Berlin, slutten Sovjets fall. 3. Ideologisk, trussel, innflytelsessfærer (Sovjet kunne f.eks. ikke ta over hele Europa) 4. USA - kapitalisme/fritt marked, Sovjet - kommunisme/planøkonomi 5. Fritt marked, prisene satt av markedet, ingen statlig intervensjon. 6. Delt eierskap, planøkonomi, 7. Vest og østeuropa delt, utvikling hver for seg. 8. Mange av landene var allierte med nazi-tyskland, Sovjet beholdt dem etter invasjonen. 9. Massiv fly-hjelp til de alliertes del av Berlin (altså, mat og forsyninger ble fløyet inn) 10. USA - uskadet (så og si) Sovjet - vest-delen ødelagt av bombing/"scorched earth" taktikk, lite folk til militæret. 11. Amerikansk hjelp til gjenoppbygging av europeisk industri. 12. Den kalde krigen, altså måtte USA hjelpe sine allierte for å sto imot evt. sovjetisk inv. 13. Vest - fritt, demokrati, støtte. Øst - låst, diktatur, ingen ytringsfrihet, 14. Få kontroll over Berlin ved at USA ga opp? 15. Truman-doktrinen. 16. Krigserklæring mot et medlemsland = krigserklæring mot alle. 17. Vietnam, Korea, Cuba-krisen, sør-amerika generelt. 18. Knallhard tilbakeslåing osv. 19. Valg av stat - kapitalistisk eller kommunistisk? 20. Hvis ett komunistisk land faller, faller alle. (eller de landene/statene i Sovjet? usikker) 21. USA og Sovjet. 22. Napalm, nye våpen, fly, taktikker osv. 23. Napalm - bombe med stoff som klistrer seg til målet mens det brenner. Agent orange - stoff som fjernet skoger og vegetasjon. gerilja - hit'n'run taktikk. Vietcong - geriljafolk i sør-vietnam som kjempet mot USA. 24. lite tegn til seier, motstand hjemme, motstand internasjonalt osv. 25. De ble supermakter etter ww2. For å forsvare tittelen måtte ikke motparten bli sterkere. 26. frykt for at motparten angriper skaper balanse. Ingen tør å angripe. 27. missilebaser i nærheten (feks. cuba), antimissilbaser, spionasje osv. 28. USA var mye rikere, Sovjet mye fattigere. 29. Innføring av demokratiske prinsipper - grunnlov, ytringsfrihet osv. Landene grep muligheten. 30. Gorbatsjev. 31. Glasnost, perestrojka. Åpenhet og omstrukturering i økonomi. 32. Likhet for alle, delt eierskap osv. 33. Folk var lei samfunnsulikheter. 34. Intet felles mål? 35. Kommunisme er en mer ekstrem utgave. Delt eierskap på alt osv. 36. Blandingsøkonomi - økonomi med elementer fra markedsøkonomi og planøkonomi, norge feks. 37. Teknologi, kultur, samarbeid Hadde ingenting å gjøre Tusen takk alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå