ahpadt Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei Har lyst til å kjøpe ny bil men har ikke kapital nok til å handle på vanlig måte. Kom over denne siden nå nettopp, men er usikker på hvordan betalingen foregår utenom disse 12.5% som man betaler når man henter bil for første gang(?). Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Du kan lese her f.eks. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.19867 Jeg må få si at jeg synes det høres litt korttenkt at du vurderer leasing fordi du ikke har råd til å handle på vanlig måte. Joda, jeg er klar over hvordan det er å være kjøpekåt, men husk at det også er vanskeligere å bli kvitt en leasingbil før kontrakten har gått ut - tenk om du f.eks skulle finne deg en super leilighet om ett års tid? Da er det jævlig kjipt å ikke få lån til leiligheten fordi du har forpliktet deg til å betale leie på en bil i tre år. Videre blir det jo garantert gjort en kredittsjekk ved inngåelse av en leasingavtale - vil ikke banken gi deg penger til lån er det ikke sikkert de vil ha deg som leasingkunde heller. Kjøp deg heller en billig bil og spar penger til du får råd til Sciroccoen du vil ha. Om et halvt års tid finnes det sikkert mange "nybrukte" Sciroccoer til salgs for mye mindre enn hva de koster nye. Endret 26. januar 2009 av Sluquet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Her gjelder bilpris, rente, kontantandel, leasingperiode og restverdi. La oss ta et enkelt eksempen: Bilen koster 300000, har kontantandel på 50000 og restverdi på 150000 etter 3 år, og du avtaler 50000 km kjørelengde for perioden. Du henter bilen, og betaler 50000. Du skal ha bilen i 3 år, og skal i denne tiden betale ned forskjellen mellom (bilpris-kontantandel) og restverdi, i vårt tilfelle 100000. I tillegg til at du betaler rente for den til enhver tid aktuelle gjeld (bilens verdi - kontantandel, som i vårt tilfelle endres fra 250000 til 150000 over 3 år), som regel amortisert til et fast månedsbeløp for perioden (endres ved renteeendringer), omtrent som en annuitetslån. I tillegg kommer gebyrer etc. Etter 3 år leverer du bilen tilbake, og får trekk for alle riper/skader bilen er påført i leasingperioden, som du må betale dyrt for. I tillegg må du betale ekstra for det du har kjørt over avtalt kjørelengde, ev. levere bilen tilbake før 3 år er gått dersom du når avtalt kjørelengde før 3 år. I leasingperioden er du ansvarlig for full kasko på bilen, og at alle servicer og nødvendige reparasjoner blir utført. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Gikk litt fort for seg før jeg lagde denne tråden. Har allerede lagt tanken fra meg. Move along people, nothing to see! Værsågod for informativt og nyttig svar Om jeg skulle gått til verks med leasing for en bil med nyverdi på ~440 lapper, så vet jeg ikke hvor lurt det ville vært å gjøre uten å ha en 100% sikker økonomi. Vanskelig å få gode, faste jobber i disse tider. Endret 26. januar 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Værsågod for informativt og nyttig svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå