Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ringer låsesmeden til Politiet?

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Låsesmeder er ålreite dyr. Kjekke å ha hvis man trenger en kopi av en nøkkel.

Eller..?

Fatter'n sier at visse nøkler vil de ikke kopiere, slik som nøkler i borettslag.

Derfor måtte vi bestille flere nøkler fra borettslagets vaktmester da barna ble gamle nok til å få egen nøkkel.

Ifølge fattern vil en låsesmed som blir bedt om å kopiere en slik nøkkel be deg vente, men i stedet for å gjøre jobben sin vil han ringe politiet?

Låsesmeden vil, ifølge fatter'n, ikke engang nevne for kunden at nøkkelen ikke er lovlig å kopiere uten vaktmesters tillatelse. Han vil bare få kunden til å vente på politiet.

Virker rart, men også bittelitt logisk. De som har lov til å få kopi, får jo det av vaktmesteren, som har papierer på at han er vaktmester i borettslaget.

En kunde som prøver å kopiere en slik nøkkel uten vaktmesterens tillatelse, har mest sannsynlig stjålet den, eller ikke satt seg inn i regelverket.

Hva er fasiten her?

Og hvilke nøkler kan lovlig kopieres?

Jeg kan f.eks. ikke se noen tydelig forskjell på nøkkelen til leiligheten i borettslaget, og nøkkelen til hytta på landet.

[kverulant]Hvilken vaktmester må jeg ha tillatelse fra for å lage en ekstranøkkel til hytta?[/kverulant]

Fulgte det med juridiske dokumenter til hyttelåsen som jeg må vise fram for å få en kopi til hytta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tilatelsen som er fra styret og ikke vaktmesteren må være skriftelig.

Papirer takk sier låsesmeden.

Papirene skal også sjekkes og de nye nøklene registreres så låsesmeden vil bruke 2-4 uker på å lage nøkkelen lovlig.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det gjelder alle nøkler som har nummer på seg = systemnøkler

For eks på min 1SS641 N009

På postkassenøkkelen er det ingen kode, da kan du lage så mange kopier du vil noe som bare tar 20sek.

Forfalsker du papirene tipper jeg purken kommer, ikke om du bare prøver deg uten papirer.

Tipper 99% ikke vet at de må ha tilatelse uansett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle en låsesmed ringe etter politiet fordi en kunde ville kopere en nøkkel. Det finnes ingen forbud mot å kopiere nøkler, det er med andre ord ikke straffbart.

Det som skjer i slike tilfeller er at låssmeden ber om dokumentasjon fra eier av låsen, slik at det gir tillatelse av duplisering. Uansett om låssmeden skulle glippe over dette, så har han mest sannsynligheller ingen emner som passer, da disse ligger lokalt hos nøkkelprodusenten.

Lenke til kommentar

Enkelte nøkkler står det også "do not copy" på nøkkelen.

For å kunne kopiere slike nøkklar så må du dokumentere at du enten er eigar av låsesystemet eller at du har fått tillatelse av eigar til å kopiere nøkkelen.

Når du kjøper slike låsesytem så er det opplyst om at du er jurdisk bestkytta mot kopiering, men eg har ikkje klart å finne den eksakte lova som det er henvist til.

Bur du i eit boretslag så er det vanligaste at du tar kontakt med styret (som er eigar av låssytemet) dei bestiller då inn nøkklar ved hjelp av nøkkelkodekortet sitt.

Sliping av nøklar er kun for vanlige standard nøkklar til billige låsar.

Når det gjeld om låsesmeden ringer politiet så finn eg det usannsynleg med mindre du ser spessielt misstenkelig ut (og sjølv då skal det en del til før politiet faktisk har kapasitet til å møte opp). Vanligvis så vill låssmeden opplyse om at nøkkelen ikkje kan kopierast fordi du manglar kode eller anna dokumentasjon på at du er eigar av låsen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

En låsesmed foretning kan/skal ikke kopiere slike nøkler med mindre det er deres system.

Dvs:

Hvis en bedrift kommer til en låsesmed butikk og ber om et låssystem, lager de et system kun for han.

Da kan BARE han (evt andre han gir rekvisisjon til) få ut ekstra nøkler.

Kommer det noen med en nøkkel som det er stemplet inn sys123 feks på og ber om nøkkel, ska den personen vise legitimasjon, og de i butikken finner fram bedriftens mappe der det står om han/hun kan få ut nøkler på det systemnr.

Lenke til kommentar

De forteller deg høflig at "Nei, den kan vi dessverre ikke kopiere. Da må du snakke med borrettslaget ditt, hvis det er en borettslagsleilighet den er til." Jeg skulle ha en kopi av en hengelåsnøkkel til boden, enpostkassenøkkel og en systemnøkkel. At det var en systemnøkkelvisste jeg ikke, men jeg regnet vel med at det var noe spesielt med den, siden den passer til inngangsdøren i blokken. Tenkte jeg kunne spørre om de kunne kopiere den når jeg først var der med de andre, men den gang ei.

Bor du i USA og kommer med systemnøkler merket "Property of Pentagon" er det mulig de ringer politiet, men ellers skjer det neppe utenfor kriminalromaner. Det høres i hvert fall mildt sagt søkt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...