CP-Monkey Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei Har en LGKC910 som jeg prøvde å oppgradere her nå nettopp. Problemet er bare det at under innstallasjonen av softwaren på telefonen så forårsakte Update programmet en sånn typisk "Blue-screen" med masse feilmeldinger og alt det der man vet man til slutt kommer til å treffe. Jeg vet at det var oppdateringsprogrammets feil og jeg vet at jeg gjorde alt sammen rett! Resultatet av bluescreenen midt i oppdateringen ble et slags låst bilde på mobilskjermen. Det står LG (med logo og hele pakka) og så står det "please wait". Denne meldingen fikk jeg altså før maskinen krasjet. Nå står den bare der. Reagerer ikke på en eneste ting! Kunn om batteriet taes ut at den skrues av. Hva slags reklamasjonsrett har jeg? For det vet jeg at jeg har! Når telefonen klarer å ødelegge seg selv så i alle fall. Takker Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du har selv herpa oppdateringa og dette vil neppe gå gjennom som reklamasjon. Prøv en master reset (3845#*910# muligens) på enheten og kjør oppdateringa fra en annen PC med nyeste programvare og drivere. Hva var egentlig feilmeldinga på blåskjermen? Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Du har selv herpa oppdateringa og dette vil neppe gå gjennom som reklamasjon. Prøv en master reset (3845#*910# muligens) på enheten og kjør oppdateringa fra en annen PC med nyeste programvare og drivere. Hva var egentlig feilmeldinga på blåskjermen? Tror du misforstod bittelitt nå. Tingen er det at jeg lastet ned oppdateringsprogrammet, innstallerte, valgte modell, fulgte innstruksjonene på skjermen. Så den laster ned en pakke på ca 90mb...jeg venter og venter...omsider er den ferdig og uten noen forvarsel går den rett på innstallering SW. Den kommer ca 50 % før jeg får en slik Bluescreen der det står masse feilmeldinger: Windows is loading dumpfiles...fatal error in NTFS volume...bla bla bla...ikke noe veldig spessielt egentlig. Dette skjer altså midt under innstallasjonen og jeg er sikker på at det var LG's eget program som forårsaket det. Det som skjedde i mellomtiden: Under innstallasjonen av programvaren lyser displayet og det er bilde av LG's logo. En liten hvit klamme nedenfor sier: "Please wait...". Jeg tar det da som en selvfølge at dette er en reaksjon av innstallasjonen. Så kommer bluescreenen og bildet er der fortsatt. Jeg starter Windows på nytt (fortsatt med telefonen tilkoblet) og prøver på nytt. Nå funker det ikke å oppdatere og telefonen reagerer ikke på en dritt. Jeg prøvde en "Emergensy & recovery" løsning, men den lastet bare ned pakken på nytt. Nå står bare bildet på skjermen om batteriet er inne. Bilde av Logoen med "Please wait..." ruten. Bildet har fryst og telefonen reagerer ikke på noen tastetrykk, ikke engang om jeg holder inne av knappen. Dette er ikke noe jeg har forårsaket. Garanti og reklamasjon gjelder så lenge den ikke har blitt brukt unormalt eller overdrevent...altså ikke. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du har selv herpa oppdateringa og dette vil neppe gå gjennom som reklamasjon. Prøv en master reset (3845#*910# muligens) på enheten og kjør oppdateringa fra en annen PC med nyeste programvare og drivere. Hva var egentlig feilmeldinga på blåskjermen? Kan du ikke juss, så kan du også spare deg selv og oss andre for slike useriøse innspill. Reklamasjonsretten råder her. En oppdatering av en mobiltelefon er hva som kan betegnes som "vanlig bruk" etter Fkjl. §27, 2.ledd, 2.pkt. Reklamasjonsrett er gjeldende. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 khvm: Jeg ser du mener du kan juss (men tipper du bare har skumlest gjennom forbrukerkjøpsloven noen ganger og bitt deg merke i et par paragrafer) og noterer dette ned på en lapp til meg selv for fremtidig oppslag. Noterer samtidig ned at du mener forslag til løsning på problemet er useriøst. Problemet er bare det at grunnen til at dette skjedde kan ha vært brukerfeil dersom feilmeldingen "fatal error in NTFS volume" gjaldt filsystemet til operativsystemet i datamaskinen (mest sannsynlig), og ikke filsystemet på telefonen. Et firmwareoppdateringsverktøy for en mobiltelefon skal ikke kunne forårsake diskfeil på en harddisk. Oppdatering av firmware kan sikkert betegnes som vanlig bruk, men det betyr ikke at en reklamasjon vil gå gjennom dersom det påvises brukerfeil. Dersom verksted kjører en master reset og får til en oppdatering av firmware uten problemer, er de usannsynlig greie dersom de lar dette gå gjennom som reklamasjonssak. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 spock84: Hva mener du med master reset? Jeg kan ikke gjøre en dritt på telefonen. Bildet er fullstendig låst og som sagt responderer den ikke på noen tastetrykk. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 khvm: Jeg ser du mener du kan juss (men tipper du bare har skumlest gjennom forbrukerkjøpsloven noen ganger og bitt deg merke i et par paragrafer) og noterer dette ned på en lapp til meg selv for fremtidig oppslag. Noterer samtidig ned at du mener forslag til løsning på problemet er useriøst. Jeg har da på ingen måte uttalt meg om hva jeg mener om min juridiske kompetanse? Det jeg derimot uttalte meg om, er din mangel på juridisk innsikt. Fint at du noterer ting på lapper. Bruker du post-it, da eller? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 khvm: Jeg ser du mener du kan juss (men tipper du bare har skumlest gjennom forbrukerkjøpsloven noen ganger og bitt deg merke i et par paragrafer) og noterer dette ned på en lapp til meg selv for fremtidig oppslag. Noterer samtidig ned at du mener forslag til løsning på problemet er useriøst. Problemet er bare det at grunnen til at dette skjedde kan ha vært brukerfeil dersom feilmeldingen "fatal error in NTFS volume" gjaldt filsystemet til operativsystemet i datamaskinen (mest sannsynlig), og ikke filsystemet på telefonen. Et firmwareoppdateringsverktøy for en mobiltelefon skal ikke kunne forårsake diskfeil på en harddisk. Oppdatering av firmware kan sikkert betegnes som vanlig bruk, men det betyr ikke at en reklamasjon vil gå gjennom dersom det påvises brukerfeil. Dersom verksted kjører en master reset og får til en oppdatering av firmware uten problemer, er de usannsynlig greie dersom de lar dette gå gjennom som reklamasjonssak. Nå virker det ikke som TS tok det særlig seriøst å skrive ned hva feilmeldingen egentlig sa, og jo, et program kan fint lage bluescreen om en er uheldig, eller det kan legge stenen på et problem som har ligget latent. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du kaller dette brukerfeil, kan du forklare hva som er brukerfeilen utover å ha produsenten sin programvare for å oppdatere, og at maskinen bryter sammen som følge av programmet? Det står ikke nevnt noe om at det skjedde før programmet ble kjørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå