Gå til innhold

Negative sider vs positive sider 50mm

Anbefalte innlegg

30mm er en mer hendig inne-brennvidde enn 50mm på crop-kamera. 50mm blir jo en kort tele på crop, og er veldig fin til overkroppsportretter. Tilsvarer jo ca. det Canon's 85mm gjør på fullformat.

Ville kjøpt 30mm nå, og eventuelt en 85mm til headshots og portretter med litt arbeidsavstand senere, hvis det skulle være av interesse. Da slipper du å ende opp med the man in the middle.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for gode råd alle sammen, men hvordan er 30mm objektivet i samme klasse i forhold til 50mm.

Det er Sigma 50mm og 30mm det er snakk om.

Mvh. Ole AlexanderK

Har du ikke vurdert Canon sine 28mm. og 50mm ,begge er jo billigere enn Sigma sine ,og 28mmeren er også veldig lett. :hmm:

Med en blender på 1.4?

Lenke til kommentar

Om blenderen er 1.4, 1.8 eller 2.0 ville jeg ikke lagt så veldig stor vekt på, da du uansett får mye lys, og fokusområdet på 1.4 er løvtynt. På 1.4 er det også få (om noen) objektiver som er særlig skarpe sammenlignet med når man blender ned til 2.8 eller mindre.

Lenke til kommentar

Skolen har vel nettopp kjøpt inn et par 50mm f/1.4 har de ikke? Du finner vel fort ut om det er noe for deg om du prøver de litt. Jeg har en 50mm f/1.8, den har vært en god venn i de fleste av mine portretter, dog bruker jeg den meget sjelden utenfor studioet. f/1.4 objektivet sammenliknet med den billigere f/1.8 versjonen så kommer f/1.4 en del bedre ut. Ikke pga det ekstra i blender, men byggekvaliteten. I portretter bruker man sjelden f/1.4 uansett.

50mm f/1.4 føles mye mer solid, samtidig som det fokuserer bedre.

Om du ikke tenker å hovedsaklig bruke objektivet i portretter vil jeg råde deg i å velge noe annet. Du bør også vurdere 30mm som andre her nevner.

Lenke til kommentar

50mm er en sikker vinner, spør du meg.

Jeg brukte en 50mm på den siste fotowalken vi hadde før jul.

Min erfaring; har du et objektiv på (les 50mm), så ikke tenk på hva du kunne fått med om du hadde et annet objektiv på kameraet - finn et godt motiv og skyt. Bedre med et bilde som sier mye om litt, enn et bilde som sier litt om mye - det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Skolen har vel nettopp kjøpt inn et par 50mm f/1.4 har de ikke? Du finner vel fort ut om det er noe for deg om du prøver de litt. Jeg har en 50mm f/1.8, den har vært en god venn i de fleste av mine portretter, dog bruker jeg den meget sjelden utenfor studioet. f/1.4 objektivet sammenliknet med den billigere f/1.8 versjonen så kommer f/1.4 en del bedre ut. Ikke pga det ekstra i blender, men byggekvaliteten. I portretter bruker man sjelden f/1.4 uansett.

50mm f/1.4 føles mye mer solid, samtidig som det fokuserer bedre.

Om du ikke tenker å hovedsaklig bruke objektivet i portretter vil jeg råde deg i å velge noe annet. Du bør også vurdere 30mm som andre her nevner.

Helt enig. Du har mange gode poeng! :)

Men det med at skolen har kjøpt inn nye objektiver hjelper ikke meg. Jeg er Canon-bruker ;(

Edit: Misforstod, jeg du har jo rett i at jeg kan prøve dem. Litt sløv på denne tiden av døgnet ;)

Endret av OleAlexanderK
Lenke til kommentar
50mm er en sikker vinner, spør du meg.

Jeg brukte en 50mm på den siste fotowalken vi hadde før jul.

Min erfaring; har du et objektiv på (les 50mm), så ikke tenk på hva du kunne fått med om du hadde et annet objektiv på kameraet - finn et godt motiv og skyt. Bedre med et bilde som sier mye om litt, enn et bilde som sier litt om mye - det er nå min mening.

Å velge seg et objektiv og snu eventuelle begrensninger til fordeler har jeg sansen for - men hovedsaklig når jeg kan velge fra min egen samling. Når man skal kjøpe objektiv foretrekker jeg å kjøpe det mest anvendelige først, og da er ca 30mm å foretrekke over 50mm.

Lenke til kommentar
Å velge seg et objektiv og snu eventuelle begrensninger til fordeler har jeg sansen for - men hovedsaklig når jeg kan velge fra min egen samling. Når man skal kjøpe objektiv foretrekker jeg å kjøpe det mest anvendelige først, og da er ca 30mm å foretrekke over 50mm.

Helt enig - han må leve med det han bestemmer seg for.

Jeg er ikke inne på Canon sine objektiver og prisene, men jeg ville strukket meg langt for å kjøpe orginaloptikk.

En Canon 28/35/50mm er neppe et dårligere kjøp enn en Sigma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...