theGunner76 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei har et lite problem. Etter at jeg innstalerte hjemmenettverk her i huset kommer jeg meg ikke inn i selve konfigurasjonen til modemet mitt... før gikk jeg inn via explorer og skrev inn ip adressa mi... de funker altså ikke nå. Modemet mitt er koblet opp mot en switch (egentlig en gigabyte router som jeg benytter som switch) og fra den til to pcer og en ps3. Internett fungerer på alle og jeg har opprettet kontakt mellom de. Trodde kanskje det oppstod en konlikt når alle stod på, men kommer likevel ikke inn om bare en maskin står på... har prøvd både ip adressa mi, de lokale ip adresene til hver maskin (192.168.1.xx) og lan adressa til gatewayen (192.168.1.1) forslag? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 IP-adressen til ruter/modem bruker ofte og være 192.168.0.1 eller 10.0.0.1. Prøvd noen av disse ? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Har du gjort noen grep som gjør at du slår av routerfunksjonen i gigabit-enheten? Hvis ikke, vil den ikke nødvendigvis la deg kontakte modemet som står på WAN-porten. Normalt vil du ikke trenge det, fordi et vanlig modem ikke har noen spesielle instillinger. Men hvis du har et routermodem, må du velge hvilken av de to boksene som skal styre ditt nettverk, og konfigurere de andre i forhold til det. Det kunne være fornuftig å vite hva slags modem du har, hva slags router du har, og hvordan du har koblet disse Endret 26. januar 2009 av MemorX Lenke til kommentar
theGunner76 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 takker for svar linja mi går inn i et zyxel 600 prestige modem og derifra gjennom en vanlig nettverkskabel (altså ikke krysset) til en av LAN portene til gigabyte routeren. Fra den har jeg koblet to pc'er og en ps3 gjennom de andre LAN portene på routeren. Hadde et lignende oppsett for et halvt år siden, men da med bare med en pc og en ps3. Tok ned dette oppsettet da jeg flyttet. Jeg hadde da slått av dhcp til routeren og forandret ikke på dette før jeg begynnte å bruke den igjen nå... Benyttet også da gigabyten som switch (brukte bare LAN portene), men kom meg enkelt inn i konfigurasjonen til både zyxelen (modem) ved å bruke ip adressa mi og gigabyten (router) ved å bruke gateway adressa... Det er fysisk det samme modemet og router som for et halvt år siden. og til K-orm. Nei gatewayen min har 192.168.1.1 Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Jeg hadde sjekket instillingene gigabyte enheten din. I visse tilfeller kan instillingene nullstille seg hvis de står uten strøm en stund. Det skal jo ikke skje, men det er det også mye annet som ikke skal Etter hva jeg forstår på deg, kom du inn på modemet ved å bruke den globale ip-adressen din, og da går du nok inn på den "utenfra". Skulle du kommet inn innenfra ditt eget nettverk, måtte nok disse to være på samme ip-serie. Hvis det jeg sier over stemmer, bør du logge inn på modemet og sjekke om remote login (eller en million andre ting de kaller det) er aktivert. Hadde jeg vært deg, ville jeg plukket det fra hverandre, og sjekket at instillingene på begge enhetene faktisk er som det skal være. Endret 27. januar 2009 av MemorX Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg bruker 10.0.0.1:31337 det funker for min del... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå