Gå til innhold

Hvor stor tv skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det finnes trolig flere slike tråder her på forumet, men vil gjerne få drøftet spørsmålet mitt i en egen tråd.

Jeg ser mye film og ønsker i den anledning og oppgradere filmopplevelsen ved og kjøpe ny tv. Jeg har en 37" lcd tv som jeg forsåvdt er fornøyd med, men syntes bildet er litt for lite. Har ikke tvsignaler inn i rommet der tven skal stå, så kildene er kun dvd/blu-ray. Hender jeg også setter meg ned og spiller litt . Jeg sitter ca 2,4 meter fra tven og har ingen vinduer som forårsaker dagslys direkte mot tven.

Det første jeg lurer på er om jeg skal velge plasma eller lcd? Etter en den lesning, ser det ut som om plasma er det beste for meg, hva tror dere?

Det andre jeg lurer på, er størrelse. Veit dette går på smak og behag. Etter og ha tittet på flere internett sider så ser det ut som om 42" er det som er anbefalt ved mitt tilfelle. Saken er bare den at jeg trolig kan få en god pris på en 50" Pioneer tv( nyeste toppmoddelen), og da blir valget med en gang litt vanskeligere. Blir 50" for stort på 2,4m?

Håper noen kan komme med noen innspill som kan hjelpe meg på vei. Når jeg får mulighet, skal jeg ta en tur på elkjøp for og se hvor stor en 50" egentlig er. Syntes dog alle tvene på elkjøp osv ser så små ut når de henger sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasma er det rette til ditt bruk ja.

Tror ikke 50" blir for stort, har sett det selv på 2.5 meters avstand. Ble veldig stort den første halvtimen, men etter det ble jeg vant til det.

Hvis du kan få en god pris på den nyeste toppmoddelen til Pioneer så går du for den, enkelt og greit siden pioneer lager svært gode tver.

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker nettet så finner du en rekke tommelfingerregler for å finne riktig størelse. På 2,5 meter kan 50" være i meste laget, men på den annen side er det mange som elsker det.

Plasma mot lcd er en evig debatt hvor plasma elsker størrer plasma og lcd entusiastene støtter lcd. Begge systemene har sine svakheter og plasma har nok den mest plagsomme i for av innbrenning eller image retention. Selv om det skal mye til å svi av en plasma i dag så er middlertidige innbrenninger ganske plagsomt.

Systemet trenger også mer vedlikehold i forholdt til hvitvask og slike ting. Fordelen med plasma er at tv-ene tryller frem de helt klart beste bildene du finner på en flat tv i dag. Til film er det avgjot det beste!

Lenke til kommentar
Systemet trenger også mer vedlikehold i forholdt til hvitvask og slike ting.

Hva mener du med dette?

Vel, frykter at 50" kan bli litt stort. Får man noen gode 46" plasma tver, ser at i hvertfall Pioneer kun har 50" og 60 ".

Hvordan er forresten disse nye LED tvene i forhold til plasma? Hørte noe om at de til samsung fungerte dårlig til spilling grunnet etterslep.

Når det gjelder inbrenning, så er jeg klar over dette, men har fått et intrykk av at det ikke er like aktuelt lenger.

Lenke til kommentar
Systemet trenger også mer vedlikehold i forholdt til hvitvask og slike ting.

Hva mener du med dette?

Vel, frykter at 50" kan bli litt stort. Får man noen gode 46" plasma tver, ser at i hvertfall Pioneer kun har 50" og 60 ".

Hvordan er forresten disse nye LED tvene i forhold til plasma? Hørte noe om at de til samsung fungerte dårlig til spilling grunnet etterslep.

Når det gjelder inbrenning, så er jeg klar over dette, men har fått et intrykk av at det ikke er like aktuelt lenger.

Innbrenning er ikke et stort problem lenger nei.

Edit:

Kunne ikke finne noen 46" plasma skjermer i prisguiden.

Edit 2:

Fant noen når jeg søkte etter fullhd tver, link.

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar

En plasma er mest sårbar de første 100 - 200 timene...

Med vedlikehold mener jeg at man bør kjøre et vaskeprogram fra tid til annen og ser du mye på en tv kanal, elller spiller mye så vil det være nødvendig med hvitvask.

Min erfaring med retention er at plasma produsenter har forenklet problemet mer enn det faktisk er. På den annen side vinner flere og flere saker på dette området ifølge forbrukerrådet. Det økende plasmasalget har ført til en del klager siden problemet har blitt trivialisert.

Selv har jeg plasma og den tryller frem veldig gode bilder, men retention får den og av og til må det fjernes. Ofte går dette fort, men flere ganger den siste tiden har jeg fått IR som sitter ganske godt.

I manualen står det at garantien ikke dekker innbrenning av logoer(tv eksempelvis), spilling og tv titting i 4:3...

Selv om det skal nye til å skade skjermen så synes jeg faktisk man bør tenke litt på det siden disse skjermene er langt fra billige. Jeg har lest om en som fikk permanent innbrenning på en Pioneer plasma siden han så mye på en tv kanal.

Dette skal man ikke plages for mye med, men enkelt vedlikehold bør man ta...

Lenke til kommentar

Jeg forstår. Spiller ikke så ofte og tv sendinger er foreløpig uaktuelt, men det kan bli aktuelt med tiden.

Ser at Pioneer KRP-500m er 1,233 bred. Det er jo bredere en tvbenken min, ble overasket ovet at de var stå store, så tror kanskje det blir i største laget med 50", kanskje 42" passer meg bra likevell?

Hvilke 42" plasma tver er det som pleier og bli anbefalt? Hørt mange gode ord om Panasonic sine tver. Har blu-ray spiller fra Panasonic, så kan ved valg av Panasonic tv bruke samme fjernkontroll i hvertfall.

Jeg er fortsatt åpen for forslag og inspill, takk for all hjelpen jeg har fått allerede!

Lenke til kommentar
Panasonic PX80 er en bra plasmaskjerm til en billig penge. Den er en av de beste tv-ene jeg har sett når det kommer til SD materiale. Den leverer også svært gode HD bilder..

Kunne tenkt meg full hd. Har sjekket opp litt og Panasonic skjermene virker gode. 09 modellene kommer i Mars, hvis en skal tro Panasonic, så har tid til og både vurdere hvor stor tv jeg skal kjøpe og hvordan tv jeg skal kjøpe. Valget heller mot plasma, men ser at de nye LED tvene også har god kontrast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...