Keagen Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Har gjort et siste forsøk på å tyne mer krefter ut av min gamle HP bærbare. Pc`n kom med 256mb pc2100. Etter en del undersøkelser gikk jeg til innkjøp av 2 512mb pc2700 dimmer fra Crucial. Online scanneren fra Cruzial garanterte for disse brikkene. Minneforslaget samsvarer også med SIW og andre konfiguratorer. Etter å ha satt i brikkene finner systemet mitt bare 512mb totalt. Begge virker, men bare 256 mb på hver. Supporten fra Crucial anbefaler å oppdatere bios, men finner ingen prov på at dette vil virke etter mye søk på internett.( Er litt engstelig for å flashe bios.) Noen som har forslag til løsning her ? Modell: Hp pavilion ze 4204s Bios: KE.M1.54 Chipset: ALI M5237 rev 3 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Kan være at PCen ikke tar mer enn 512MB, hvis den er gammel nok. Men BIOS flashing er nok en mulig løsning. Lenke til kommentar
Keagen Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Ja det er selvfølgelig en god mulighet for det. Men det er jo litt merklig at alle plasser jeg har undersøkt viser at jeg kan ha totalt 1gb minne. Er det noen her som selv har erfart at biosoppgradering gir økt minnetilgang? Etter det jeg har undersøkt, så er det mange som anbefaler det, men ingen som har fått noen halleluja-stemning etterpå. Håper at kanskje noen tilfeldigvis inne på forum har vært borti en modell i ze 4200 serien, for å få avkrefte / bekrfte det jeg lurer på. Skal uansett først låne meg noen Kingston 512mb av eldre type og med lavere frekvens i morgen. Lenke til kommentar
Keagen Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Prøvde ut en Kingston brikke pc2100 512 mb fra en tilsvarende gammel Toshiba. Resultat - Min pc godtok denne minnebrikken. Min nye brikke fra Crucial ble prøvd i Toshibaen og den ble også godtatt. Så da ble byttet permanent. Så da kan man lure på om det er min pc eller er det minnebrikken fra Crucial som er kresen. Har byttet og trikset mye med Ram spesielt gjennom min jobb, men aldri støtt på problemer før. Lærdommen er at man ikke skal stole altfor mye på minnesøkeren til Crucial, selv om den gjenkjenner systemet ditt. I framtiden blir det Kingston for meg. Endret 26. januar 2009 av Keagen Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 HP sine bærbare er spesielt kresne på minnebrikker, dessverre er det bare slik med de og derfor har de fått navnet HåPløs også Dette varierer også fra maskiner som skal være av samme type også merkelig nok. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 007CD, dette var vel mer et faktum for en stund siden. Har ikke funnet en eneste HP-maskin som ikke har godtatt minnebrikker med samme spesifikasjoner som dem gamle, bare at de nye ikke er "godkjent" av HP osv. Dette gjelder både i bærbare og stasjonære maskiner. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 007CD, dette var vel mer et faktum for en stund siden. Har ikke funnet en eneste HP-maskin som ikke har godtatt minnebrikker med samme spesifikasjoner som dem gamle, bare at de nye ikke er "godkjent" av HP osv. Dette gjelder både i bærbare og stasjonære maskiner. Stasjonære er vell stort sett greie, men ikke bærbare. De jeg har rørt og inkludert min egen vil ikke ha med enkelte merker å gjøre samme hva jeg gjør. Jeg har ingen logisk forklaring på det heller, det er en av mine erfaringer som jeg har oppdaget angående HP spesielt, men ellers finnes det lignende sure trender i andre bærbare. Litt tragisk at det ikke er like strikse krav til hvordan det skal bygges slik som det er for stasjonære PC'er når det kommer til hovedkort, da hadde vi fått luket bort en god del slike merkeligheter. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jo, du har helt klart et poeng. Burde vært standarder på hovedkort i bærbare maskiner også, på lik linje som med stasjonære. Dette ville gjort alt veldig mye lettere. Reparasjoner, konfigurasjon, oppsett osv. Eneste negative er jo at produsenter ikke kan leke seg like mye med design... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå