Gå til innhold

Guantanamo Bay Naval Station-fanger kan havne i Norge - Har Norge tilstrekkelige sikringsmuligheter for dette?*

Anbefalte innlegg

Guantanamo Bay Naval Station-fanger kan havne i Norge

USA trenger hjelp til å huse rundt 50 fanger fra Guantanamo. Både Arbeiderpartiet, Høyre og FrP åpner for å ta imot de terrormistenkte.

1232870585991_713.jpg

President Barack Obama beordret denne uken at Guantanamo-leieren skal stenges innen et år. 245 fanger skal ut i friheten. Av disse kan rundt 50 ikke sendes tilbake til sine hjemland av politiske eller sikkerhetsmessige grunner. Nå er det ifølge det tyske magasinet Der Spiegel aktuelt å spørre EU og Norge om å ta imot disse fangene. Leder i Stortingets utenrikskomité, Olav Akselsen (Ap), sier at det kan være aktuelt for Norge å ta imot fangene.

Dersom EU ønsker å dele på byrdene er det naturlig at Norge også tar sin del av ansvaret.

Partikollega og statssekretær i Utenriksdepartementet, Raymond Johansen, sier han ikke har mottatt noen henvendelse fra USA.

Dersom vi skulle få det, må vi ta stilling til spørsmålet. Jeg vil ikke kommentere eller spekulere noe mer utover at det er svært gledelig at Obama nå følger opp sine løfter.

Opposisjonen er lunken til en eventuell forespørsel, men utelukker ingenting.

Jeg vil ikke utelukke noe, men dette er helt avhengig av sikringsmuligheter. Mange av disse har begått kriminelle handlinger, og vi har allerede dårlig fengsels- og sikringskapasitet.

Spørsmålet skal diskuteres i et møte mellom EU-landenes utenriksministere i Brüssel i morgen. Sveits og Portugal har allerede sagt seg villige til å ta imot fanger. Det samme har Spania, Frankrike, Irland og Sverige antydet at de kan være.

Guantanamo Bay Naval Station (offisiell forkortelse NAVSTA GTMO, på folkemunne ofte kalt Gitmo) er en amerikansk marinebase i Guantánamobukta på Cuba. Marinebasen har eksistert siden 1898, som følge av den spansk-amerikanske krig da Cuba ble et protektorat under USA og oppnådde nasjonal selvstendighet i 1902. Siden 2001 er basen blant annet blitt benyttet som leir for fanger pågrepet under krigen mot terrorisme. Siden 2001 er basen blitt benyttet som leir for fanger pågrepet under krigen mot terrorisme. Den 20. januar 2002 publiseres bilder fra Camp X-Ray som opprører folk over hele verden, og fører til anklager om at USA benytter grove forhørsmetoder og tortur ved denne leiren.

* Registrerte tråden til brukeren Sovehest som omhandlet dette ble stengt, prøver på nytt med en annen vinkling, da temaet er interessant.

Debatten:

Hva synes dere om dette forslaget? Bør Norge bidra i krigen mot terror ved å ta imot disse fanger, eller bør vi distansere oss fra dette og ikke ta imot fanger til landet vårt. Har Norge strengt tatt kapasitet til dette? Bør vi sette disse spørsmål til side til fordel for medmenneskelighet, eller bør Norge kjøre en stram linje i denne saken? Guantanamo-fanger kan havne i Norge, er det riktig?

e: oppdaterte innlegg.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke tid til å formulere et spørsmål i min andre tråd, noe kom i vegen her i heimen. Forøvrig merkelig at jeg ikke får advarsel først, slik at jeg får anledning til å rette på dette..

Poenget er vel at de ikke skal taes som fanger i Norge, ergo er et mexikansk fengsel også utelukket. De skal få et midlertidig asyl i Norge som følge av at forholdene i hjemlandet gjør at det ikke er trygt å sende dem hjem?

Lenke til kommentar
De skal få et midlertidig asyl i Norge som følge av at forholdene i hjemlandet gjør at det ikke er trygt å sende dem hjem?

Jepp. I praksis kan dette bety at vi får en haug nye Mullah Krekaer rett oppi fanget her til lands. Ikke veldig gøy for oss selvsagt, men bedre enn at USA torturerer dem og bryter fundamentale menneskerettigheter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at mange vil sende dem rett i fengsel...meg bekjent så var de som var i den leiren, fengslet uten dom eller med bevis.

Enkelte var vel fengslet på grunnlag av antakelsen av at de var terrorister?

Dog forstår jeg ikke hvorfor USA som skapte denne leiren, og dens "fine" metoder for avhør med mer, ikke kan ta ansvaret for fangene selv?

Vi deltok riktignok i krigen, men sist jeg sjekket, så ba vi vel ikke om en slik leir...?

Lenke til kommentar

Jeg synst USA skal få ta ansvaret for disse omstridte fangene selv, det er for dårlig at det skal skyves over på andre når de har skjønt at Guantanamo ikke er driveverdig. Dessuten har USA nok av fengsler der de kan sitte, så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ta i mot fangene når vi (den norske stat) var i mot den leiren i utgangspunktet. Her får USA rydde selv.

Lenke til kommentar
Jeg stusset også litt over at FrP stilte seg "positiv". Hadde ikke ventet dette fra Siv. Mulig hun tenker taktisk her, da det snart er valg?

Hun stilte seg vel knapt nok positiv til det. Hun ble vel ringt opp av avisen og bedt om å gi sitt synspunkt på en sak hun ikke hadde omfattende kunnskaper om eller hadde fått tid til å diskutere med sine partikollegaer om, så hun kunne vel ikke uten vider avvise det heller. Men hun ga vitterlig et rimelig lunktent svar. Hun tok det forøvrig for gitt at disse skulle rett i fengsel, noe jeg ikke tror gjelder for alle fangene...

Lenke til kommentar
Jeg synst USA skal få ta ansvaret for disse omstridte fangene selv, det er for dårlig at det skal skyves over på andre når de har skjønt at Guantanamo ikke er driveverdig. Dessuten har USA nok av fengsler der de kan sitte, så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ta i mot fangene når vi (den norske stat) var i mot den leiren i utgangspunktet. Her får USA rydde selv.

Det er ikke gitt at de skal være i noe fengsel, mange av dem er ikke en gang dømt etter et rettsystem som vi kjenner..

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/9E9FC4...125710E00303FDF

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
De skal få et midlertidig asyl i Norge som følge av at forholdene i hjemlandet gjør at det ikke er trygt å sende dem hjem?

Jepp. I praksis kan dette bety at vi får en haug nye Mullah Krekaer rett oppi fanget her til lands. Ikke veldig gøy for oss selvsagt, men bedre enn at USA torturerer dem og bryter fundamentale menneskerettigheter.

Nei!

Bedre at USA turturerar dei enn at dei turturerar oss.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at de skal være i noe fengsel, mange av dem er ikke en gang dømt etter et rettsystem som vi kjenner..

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/9E9FC4...125710E00303FDF

Det er sant som du sier, dette er fanger som ikke er dømt etter noe rettsystem vi kjenner, og det kan til og med hende at enkelte som sitter i leiren overhodet ikke har noe med terror aktivitet og gjøre. Men hvis det er tilfelle, så burde i hvertfall USA ta ansvaret.

Hvorfor skal vi ha sosiale utgifter og belastninger fra et problem som USA har skapt?. USA har resusser nok til å ordne opp i dette selv, vi klarer knapt nok å gi omsorg til de eldre her i Norge, så skal vi ta i mot "krigsfanger" fra USA som de selv har traumatisert!. USA får ta sin del av regninga på denne her.

Om fangene blir ført for norsk domstol og soner i USA er en helt annen sak, selv om jeg ser på dem som unødvendig da de har bra nok rettsvern i USA til å dømme dem i en sivil domstol der også. De dømmer ikke folk ut fra opplysninger som er innhentet via tortur der borte heller.

Den eneste grunnen jeg kan se for at USA ikke vil ha disse fangene er fordi at det ville blitt for kontroversielt å gi oppresning til uskyldige selv, og dermed vil administrasjonen spare seg for en "flause" og negative omtaler.

Lenke til kommentar

Norge er jo allerede så skjevstyrt med tanke på hvem som får opphold og hvem som blir sendt hjem (les: 12 år gamle unger blir sendt hjem, bevist kriminelle får opphold) så hva er forskjellen?

Disse kommer nok til norge, får puter syd punn stussen og før vi vet ordet av det sitter vi med 10 nye Mulla Krekar saker og norske politikere som syter over hvor vanskelig det er å få dem ut av landet.

Lenke til kommentar
Nei!

Bedre at USA turturerar dei enn at dei turturerar oss.

Ehm, hva er det du babler om?

Hva får deg til å tro at disse menneskene skal torturere oss? Det virker som om du lider av ekstrem fremedfrykt, og ellers at du ikke har nervneverdige problemer med å forhåndsdømme folk.

Det er ingen grunn til å annta at disse fangene vil være en belastning for oss annet enn økonomisk. Og om du annser det som tortur, ja da.. vet jeg ikke hva jeg skal si. Er det riktig å la disse fangene bli torturert bare fordi du anntar at de er en fare for samfunnet?

Men uansett. Om de så hadde "torturert" oss, ville det være riktig å ta igjen med samme mynt? Terrorister eller ikke, de er mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg har en mistanke om at de som slipper ut av guantanamo bay sliter med en rekke problemer. Man kan diskutere til man blir blå om Norge av prinsipielt grunnlag skal si ja til å overta ansvaret for at visst antall tidligere fanger, men hovedproblemet er etter min mening at Norge på ingen som helst måte har den nødvendige kompetansen til å håndtere en slik situasjon.

Det har vært litt for mange problemer når det gjelder personer med psykiske problemer som blir ignorert, til at vi skal stå med armene åpne og ta imot flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...