Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Clean install av Vista Home Premium x64 gir blackscreen

Anbefalte innlegg

Hadde en gammel raptor 37 gb som systemdisk, men det ble i minste laget i lengden så jeg ville bytte den med en 200gb samsung disk.

Formaterte Samsungen i Vista, fjernet fysisk raptoren, bootet fra DVD drevet.

Får meldingen "windows is loading files" + en load bar. Når loadingen er ferdig skjer ingenting. Svart skjerm. Ingen aktivitet fra hverken HD eller DVD.

Fjernet alle andre drev samt to PCI kort, minimum HW med andre ord. Ingen effekt.

Så kommer catchen:

Bestemte meg for å sette raptoren tilbake, Installerte Vista fra Vista (for å si det sånn.)

Installeringen gikk bra helt til boot. Svart skjerm med en markør.

Bootet igjen, og forøkte "Feilsøking" Fikk da fullført installeringen.

Fjernet raptoren, og forsøkte å boote. Ingen load bar, svart skjerm.

Setter jeg raptoren tilbake, får jeg valget mellom to de to vista installasjonene.

Jeg har satt rett boot order i BIOS

Har nå fjernet Samsungen siden jeg bare har plass til fire SATA drev.

To spørsmål:

1. Hvordan får jeg installert Vista på samsungen

2. Hvordan får jeg fjernet valget mellom to vista installeringer siden samsungen ikke lenger er tilstede.

HW:

HK: MSI X48C Platinum

GFX: XFX 8800 GTS 512

CPU: Intel Core 2 Duo E8400

RAM: 2x2Gb DDR2 generic corsair (husker ikke helt, billig ram)

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, Raptoren er boot disken din, så når du fjerner den kan du ikke boote PCen. La meg ta det enkleste først. Last ned EasyBCD herfra http://neosmart.net/dl.php?id=1 og installer det. Da kan du fjerne en av Vista installasjonene fra oppstartsmenyen. Vær sikker på at du fjerner den rette.

Når det gjelder problemet du har med Samsung disken, bør du prøve å la Vista installere drivere for SATA kontrolleren du har på MSI kortet, du bør ha en CD fra MSI med drivere og slikt. Dette gjør du når Vista installasjonsprogrammet kommer til valg av hard disker. Selv om Vista finner SATA Samsung disken din, betyr ikke dette at Vista bruker rett kontroller for den.

Vet ikke hva ting og tang heter i norsk OS etter som jeg ikke har brukt norsk OS på 15 år. Men kan hende det heter noe a la "Installer driver" eller noe slikt, burde være en knapp for det når Vista kommer til valg av hard disk. Får du installert driveren, slett partisjonen på Samsung disken og opprett ny partisjon. Prøv deretter å installere Vista på nytt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Raptoren er den "orginale" systemdisken ja, men har klart å legge inn Vista på Samsungen via Vista på raptoren, ikke via DVDen.

Kommer ikke langt nok til å velge disk når jeg installerer fra DVDen. Den fryser rett etter denne skjermen

windows_loading_files.png

Hvordan kan jeg bestemme SATA drivere hvis jeg ikke kommer langt nok til å velge disk.

Takk for EasyBCD :)

Lenke til kommentar

Hvor gammel er den Samsung disken din? Jeg har fire Samsung disker på 500GB hver. Tre av dem kan jeg kjøre i enten RAID eller SATA uten problemer, men ikke snakk om at det er mulig med den fjerde Samsung disken.

Og problemet er visst firmware til diskene, de tre første diskene har firmware versjon CR100-13 mens den eldste Samsung disken har CR100-10, og det er denne disken som ikke vil virke i RAID eller SATA. Maskinen låser seg under POST hvis jeg setter den eldste Samsung disken til SATA mode. Jeg kan kun bruke den i IDE mode. Det kan også skje med disker som har firmware CR100-12.

For å finne hvilken firmware Samsung disken din har, høyreklikk på Min Datamaskin>Egenskaper>Enhetsbehandling. Finn deretter Samsung disken, høyreklikk, velg Egenskaper, og klikk tabben som sier Detaljer. Klikk på pilen ved siden av tekstfeltet og se om du finner noe som heter Hardware_ID eller noe slikt. Der vil det stå hvilken firmware disken din har.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Hvor gammel er den Samsung disken din? Jeg har fire Samsung disker på 500GB hver. Tre av dem kan jeg kjøre i enten RAID eller SATA uten problemer, men ikke snakk om at det er mulig med den fjerde Samsung disken.

Og problemet er visst firmware til diskene, de tre første diskene har firmware versjon CR100-13 mens den eldste Samsung disken har CR100-10, og det er denne disken som ikke vil virke i RAID eller SATA. Maskinen låser seg under POST hvis jeg setter den eldste Samsung disken til SATA mode. Jeg kan kun bruke den i IDE mode. Det kan også skje med disker som har firmware CR100-12.

For å finne hvilken firmware Samsung disken din har, høyreklikk på Min Datamaskin>Egenskaper>Enhetsbehandling. Finn deretter Samsung disken, høyreklikk, velg Egenskaper, og klikk tabben som sier Detaljer. Klikk på pilen ved siden av tekstfeltet og se om du finner noe som heter Hardware_ID eller noe slikt. Der vil det stå hvilken firmware disken din har.

Det er en gammel disk, så tror det er her problemet ligger. (har ikke hatt tid til å sjekke firmware versjon enda) Tror jeg "cut my losses" og bestiller en ny disk for OSet. Så kan jeg lage en linux disk av samsungen.

Takk for all hjelp til alle som har svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...