Gå til innhold

Speilrefleks for dummies

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe meg speilrefleks, tror jeg. Men nå er det sånn at jeg vet lite om hvordan et speilrefleks fungerer og det tekniske rundt aparatet. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om noen bra sider om speilrefleks, hvordan det virker generelt, forskjelige funksjoner, altså en form for abc. Har vært mye inne på Akam i det siste, men finner ikke der akkurat det jeg tenker på.

Noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Scott Kelbys to bøker kan med rette kalles SLR for Dummies. Forstår man ikke dem, bør man bytte tilbake til engangskamera.
Jeg har en av dem, Boken om Digital Fotografering, som nybegynner så lærte jeg mye fra den, pluss de nevnte trådene fra Sutekh, og kan absolutt anbefalle deg å gjøre det samme, Tio75 :)

Hvilke bøker bør man anskaffe etter disse to nevnte til Scott Kelby, PMnormal?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar
Scott Kelbys to bøker kan med rette kalles SLR for Dummies. Forstår man ikke dem, bør man bytte tilbake til engangskamera.

Må innrømme at verken jeg eller folk jeg kjenner er så begeistret for de bøkene. De fremstår mer som en oppskriftssamling enn bøker å faktisk tilegne seg noe forståelse fra.

Lenke til kommentar

Må innrømme at verken jeg eller folk jeg kjenner er så begeistret for de bøkene. De fremstår mer som en oppskriftssamling enn bøker å faktisk tilegne seg noe forståelse fra.

Er langt på vei enig i det.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig helt enig, men har fått så mye pes for det. Så når mange tydeligvis er fornøyde med dem, og samtidig mener "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft er for vanskelig, så har jeg justert mine anbefalinger litt.

Scott Kelby viser triks, men gir ikke noen skikkelig forståelse. Da må man finne noe mer avansert, som Fjørtofts gode bok. Da jeg var ung lærte jeg mye av Hedgecoes bøker, som for eksempel "Fotografering". Det fantes flere titler av Hedgecoe på norsk før, og det finnes en god del på engelsk. Men han er ganske konservativ, og av den grunn litt kontroversiell. Da jeg var ung hadde de noen tjukke, små, danske bøker på biblioteket. Kanskje noen biblioteker har dem fremdeles. De kom ut på syttitallet.

Men med hjelp av kompendier på nettet og et par gode fotobøker så bør man være godt på vei. Lån også litt bøker med bilder på biblioteket. De har alltid noen av klassikerne, og mer tematiske bøker. Mye inspirasjon der, og det er litt annerledes å se dem på trykk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe meg speilrefleks, tror jeg. Men nå er det sånn at jeg vet lite om hvordan et speilrefleks fungerer og det tekniske rundt aparatet. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om noen bra sider om speilrefleks, hvordan det virker generelt, forskjelige funksjoner, altså en form for abc. Har vært mye inne på Akam i det siste, men finner ikke der akkurat det jeg tenker på.

Noen som har noen tips ?

Hehe, jeg går på ungdomsskole og har skrevet et par stiler oppigjennom tiden min og disse bruker å komme på ca 2-3 sider men jeg så øyeblikkelig at her kunne jeg sitte å skrive til "personen med ljåen" kom å tok meg. (Det heter ikke mannen med ljåen lenger, det må være kjønnsnøytralt :D )

Det som er skrevet ovenfor dekker ganske mye av det enkle og litt mer så jeg skal ikke skrive i det vide og det brede om dette så, takk for meg...

Lenke til kommentar

Men om man har forståelsen, er oppskriftene da bra?

Lenke til kommentar
Men om man har forståelsen, er oppskriftene da bra?

Disse bøkene til Scott Kelby er greie, lettfattelige tips til hvordan ta bra bilder i ulike situasjoner uten å gå noe dypere inn på teori og teknikk. Det blir mye: "Dersom du vil ta et slikt bilde så gjør følgende....". Selv er jeg en utålmodig person som lærer best "by doing". Derfor hender jeg bruker Scott Kelbys tips for å komme i gang med en type fotografering for så prøve meg frem og lese annen informasjon for å få forståelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...