sygard Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei web programmers! Leker meg litt med html og css. Er det noen som kan si meg hvorfor jeg ikke får <body> tagen min til å fylle hele siden oppover? Jeg får en "newline" på toppen av dokumentet i nettleseren slik at jeg ikke kan sette bakgrunn eller fylle inn tekst her. (mulig du kan sette bakgrunn ved å bruke styles i html-taggen, men ønsker ikke dette.) Jeg har studert litt, og det ser ut som problemet kommer av <!DOCTYPE *******> deklareringen på toppen av dokumentet. Fjerner jeg denne, klarer body (og etterkommende div's) å fylle opp hele vinduet i nettleseren, uten den irriterende linjeskiften på toppen. (ikke i firefox... men i Opera fungerer det slik jeg vil.). ja!: sånn vil jeg ha det nei!: sånn blir det når jeg har <!DOCTYPE ***> deklarasjonen på toppen av dokumentet. Jeg vil jo gjerne ha <!DOCTYPE ***> vil jeg ikke ? Er det noen som har peil på hvorfor dette skjer? Er det fordi jeg bruker strict? Trenger jeg <!DOCTYPE ****> deklarasjonen i det hele tatt? html koden: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="en" xml:lang="en"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/def_styles.css" /> <script type="text/javascript" src="test.js"></script> <script type="text/javascript" src="../tinymce/jscripts/tiny_mce/tiny_mce.js"></script> <title>title</title> </head> <body> <div id="mainContainer"> <h2>heading 2</h2> <p>some text</p> </div> </body> </html> css koden: html { margin: 0; padding: 0; } body { margin: 0; padding: 0; } a a:visited a:active { text-decoration: none; color: red; } a:hover { text-decoration: underline; color: green; } div#mainContainer { margin: 0; padding: 0; background: #333333; text-align: center; color: white; height: 100%; } /sygard. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Det jeg tror er feil er at du ikke nullstiller i CSS-riktig. Jeg ser blant annet at du bruker: margin: 0; padding: 0; ..tre ganger i filen din. Det har seg slik at noen nettlesere har sine standardverdier på enkelte css-koder. For eksempel kan standardmarginen være forskjellig i Opera og Firefox (jeg husker ikke de konkrete tallene de bruker). Dette problemet hindrer man ved å lage en regel og det lager man med "*" * { margin: 0; padding: 0; } Margin og padding vil da bli nullstilt på absolutt alle verdier. Dette skal løse problemet ditt. Den svarte boksen du kan flytte på kan da bli litt smalere, men da kan du løse ved å sette for eksempel "padding: 10px;" på div#mainContainer. Endret 25. januar 2009 av TSP Lenke til kommentar
sygard Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Jepp, fant ut det etter jeg postet. Kom til å huske at jeg hadde brukt * (wildcard?) operatoren tidligere, så prøvde meg litt frem. Men takk for svar ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå