Gå til innhold

Hva slags karakter kreves for å ta allmen?

DaddyYankee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, karakterene fra ungdomskolen som tall i seg selv har vel heller lite å si. Men så gjenspeiler jo gjerne karakterene dine de kunnskapene du har tilegnet deg og da. Da sier det jo seg selv at gode karakterer fra ungdomskolen vil gjøre det mye lettere på allmenne studier, selv om det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Altså, karakterene fra ungdomskolen som tall i seg selv har vel heller lite å si. Men så gjenspeiler jo gjerne karakterene dine de kunnskapene du har tilegnet deg og da. Da sier det jo seg selv at gode karakterer fra ungdomskolen vil gjøre det mye lettere på allmenne studier, selv om det ikke er nødvendig.

Skjønner hva du mener, men jeg følger med alt osv.. Om jeg vil kan jeg få rundt 4,7 i gjennomsnitt, men i det siste orker jeg bare ikke. Følger med alt, skjønner alt. Men prøvene, slapper jeg bare av.

Så om jeg f.eks får 3'r i gjennomsnitt i 10klasse altså ungdomskolen, kan jeg da komme ta allmen, og glemme hele ungdomskole karakteren? Og deretter forsette å få bra karakter i vidergående?

Lenke til kommentar
Så om jeg f.eks får 3'r i gjennomsnitt i 10klasse altså ungdomskolen, kan jeg da komme ta allmen, og glemme hele ungdomskole karakteren? Og deretter forsette å få bra karakter i vidergående?

Kommer du først innpå allmenn, så kan du glemme karakteren på ungdomskolen. Da er det karakterene fra videregående som gjelder.

Lenke til kommentar

Hvis du kan greie 4,7 bør du greie 4,0 helt chill : ) Der hvor jeg går var kravet 3,3 elns sist år, så sats på 4 du ; ) Det anbefales dessuten 4 (antatt at du da har jobbet godt) for å kunne henge med på pensumet på allmen, mange synes spesielt naturfag og matematikk blir vanskelig på VG1. (Kan velges bort i VG2\3, men det prater vel rådgiver om tenker jeg)

Lenke til kommentar
Om jeg vil kan jeg få rundt 4,7 i gjennomsnitt, men i det siste orker jeg bare ikke. Følger med alt, skjønner alt. Men prøvene, slapper jeg bare av.

Altså, du er på skulen, du følgjer med i timane, skjønner alt, men orker ikkje å konsentrere deg 1 time for å gjennomføre ein prøve?

Lenke til kommentar
Husk at hoppet mellom ungdomsskole og Allmenn er stort. Etter min mening mye større enn hoppet fra Allmenn til Høgskole.

Jeg hadde 5,6 snitt på ungdomsskolen, 4 på allmenn, og rundom 3-4 så langt på Høgskole.

På ungdomsskolen er lærerene mer åpne for smisk vetdu ; ) *savn*

Lenke til kommentar

Vel, det varierer med antallet som søker da såklart. På noen skoler og fylker/kommune er det dårlig med penger og de får ikke oppretta klasser eller får tak i nok lærere, og da blir det færre klasser. Aka høyere snitt. på katta var det 4.3 eller noe sånt for å kommer inn, og en laaang venteliste. katta var imidlertidig grei nok til å overfylle alle klaassenee og opperette 2 klasser til. med 4,5 så er alt sikra på allmen, og du kan til og kanskje søke medier og kommunikasjon.

men anyways, good luck

Lenke til kommentar

En ting.

Du sier at du kan klare 4,7 i snitt, men ender på 2-3 fordi du velger å slappe av. Greit nok det, tror jeg gjerne på. Men du må passe godt på at du ikke velger å "slappe av" gjennom hele videregående og. Allmenn er etter min erfaring ikke noe spesielt vanskeligere enn ungdomskolen, men det å legge om fra å ha det å slappe av som vane til å faktisk orke å jobbe er verre. Det har jeg opplevd selv, gikk til slutt da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...