Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i høyre del av korsryggen

Gjest Korsrygg

Anbefalte innlegg

Gjest Korsrygg

Jeg fikk vondt i korsryggen da jeg våknet på onsdagen. Det begynte mildt, og er bare på høyre siden. I går gikk jeg på ski, og da ble ryggen verre. Våknet i dag, og nå klarer jeg så vidt å bøye ryggen før det gjør vondt. Det kjennes ut som det er strekk i en sene.

Har hørt at smerter i korsryggen kan være pga. mangel på fysisk aktivitet, men dette virker som noe annet. Jeg sykler hver dag til skolen, og sykler til andre steder. Har gym to ganger i uka, og drar gjerne på isen og står på skøyter og står på ski i blant også.

Tenkte å spørre her før jeg går til legen. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen årsaker til smerte i korsryggen:

Muskelsmerter. Ofte i muskler som ligger dypt inn mot bekkenbeinet.

Slitasje i ryggvirvlene. Hyppigst hos middelaldrene og eldre personer.

Beinskjørhet. Særlig hos eldre kvinner.

Slitasje og små rifter i mellomvirvelskivene.

Prolaps av mellomvirvelskive. Isjias.

Trang ryggmargskanal (spinalkanal).

Forskyvning av små leddforbindelser mellom ryggvirvlene (fasettledd).

Skjev rygg (skoliose). Skjevheten kan sitte i selve ryggen eller skyldes ulik beinlengde.

Medfødt spalte i en ryggvirvel. Kan føre til at den glir i forhold til de andre ryggvirvlene (spondylolistese).

Scheuermanns sykdom. Kan føre til krum rygg hos ungdom.

Bektherevs sykdom.

Spredning av kreft til skjelettet, oftest fra prostatakreft, brystkreft eller lungekreft.

Psykiske årsaker. Årsaken til ryggsmerter er ikke bare fysisk sykdom, skader eller mekaniske misforhold. Bekymringer, følelse av å være på defensiven eller langvarig psykisk press kan også sette seg i ryggen og gi fysisk smerte. Kilde

Endret av =Pan Am=
Lenke til kommentar
Gjest Korsrygg

I dag var ryggen helt fin igjen. :) Jeg tror jeg konkluderer med at jeg hadde belasta en sene eller muskel ved å ha ligget feil og senere vært i aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...