Gå til innhold

Fra Windows til Linux

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt lit fram og til bake på å bytte til Linux. (Er litt lei av å betale i dyredommer for OS når det er gratis der ute :whistle: ) Det jeg lurer på er drivere til forskjellige komponenter (HK, GPU, Sata-kontrollere og slikt), for de fleste produsentene har vel som regel ikke drivere til noen verken Fedora, Ubuntu etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har tenkt lit fram og til bake på å bytte til Linux. (Er litt lei av å betale i dyredommer for OS når det er gratis der ute :whistle: ) Det jeg lurer på er drivere til forskjellige komponenter (HK, GPU, Sata-kontrollere og slikt), for de fleste produsentene har vel som regel ikke drivere til noen verken Fedora, Ubuntu etc.

Det eller meste av hardware er støttet i linux kjernen, det vil si at alt fungerer ut-av-boksen. Noen ting trenger fortsatt egne drivere, f.eks. grafikkort hvis du vil ha bra 3d støtte, men er som regel meget lett å installere. Spesielt lett er dette på Ubuntu ettersom programmet "Hardware Drivers" automatisk søker, laster ned og installerer drivere til spesielle trådløse kort og grafikkort.

Har du noen spesiell hardware du er bekymret for?

Lenke til kommentar

eller så kan du bare laste ned og brenne ut en live-cd fra feks Ubuntu. Starte opp live-cd'en og se hvordan ting fungerer. Funker det når du bruker live-cd'en skal det også fungere etter installasjonen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Om du lurer paa drivere bör du faktisk fortelle hvilken maskinvare du har.

Glemte det

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78G-DS3H

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 125W (Windsor) 3000MHz

Skjermkort: HIS Radeon X1650PRO

Nettverkskort: Jensen Scandinavia Longrange Extreme Draft 2.0 300Mbps

DVD-RW: Samsung SH-S203D

Harddisk : Western Digital Caviar SE16 500GB S-ATA

RAM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Edit: Jeg driver og bygger og endrer litt nå og da på pcene mine. Er derfor også lite sannsynlig at jeg har samme maskinvare neste år som nå

Endret av Happy2
Lenke til kommentar
Hei

Det eller meste av hardware er støttet i linux kjernen, det vil si at alt fungerer ut-av-boksen. Noen ting trenger fortsatt egne drivere, f.eks. grafikkort hvis du vil ha bra 3d støtte, men er som regel meget lett å installere. Spesielt lett er dette på Ubuntu ettersom programmet "Hardware Drivers" automatisk søker, laster ned og installerer drivere til spesielle trådløse kort og grafikkort.

Har du noen spesiell hardware du er bekymret for?

Ikke noen spesielt nei. Får satse på Ubuntu da. Noen bugs må man jo regne med. :)

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at det ikke skal gå veldig glatt å installere f.eks. Ubuntu på maskinen din. Det er som regel I/O devicer som kan skape problemer, webcams, printere, scannere, mus, lydkort, noen wlan kort og noen få grafikkort osv.

Mer essensiell hardware som cpu, ram, hk ol. fungerer alltid veldig bra.

Lenke til kommentar

Den hardwaren der fungerer nok fint med Ubuntu.

Det du må huske når du bytter til Ubuntu fra Windows, er at du ikke lenger trenger å lete nettet rundt etter drivere og programmer. Største feilen man gjør når man bytter til Ubuntu er at man ikke skjønner hvor lett det er å installere programmer.

Du installerer programmer som er forhånds godkjente.

Du installerer fra "Legg til/fjern" eller fra apt pakkesystemet.

Husk Ubuntu mer brukervenlig enn Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...