Gå til innhold

Lei av EA-slakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dead Space, FIFA 09 og Skate 2 er 3 gode spill som har kommet innen de siste 4 månedene.

Kun Dead Space er et nytt konsept av de tre spillene, og EA har kunngjort at en oppfølger (og film) allerede er på vei.

EA er alt for avhengig av de kjente seriene sine. Det er fint å se at de prøver seg på nye ting, som Dead Space og Mirrors Edge, men det er bare trist å se at de ender opp med å melke dem også. Som sagt har de avslørt at Mercenaries skal få minst en oppfølger til.

Hvis du lager et produkt du tjener masse penger på, som f.eks FIFA-serien, ville du ha sluttet med den?

Lenke til kommentar

De aller fleste spill er ikke veldig innbringende for utgiveren. Det er da logisk at de satser på spill som de vet folk kjøper (sportsspill inkl Need for Speed, filmlisensspill, kanskje oppfølgere til suksesspill, osv.). Suksessene kan i neste omgang finansiere mer risikable (dvs. ikke "garanterte" suksesser) spillprosjekter (kanskje man til og med får innovative titler innimellom). Det er ganske enkelt for de fleste å leve med denne situasjonen - en start er å ikke kjøpe Mercenaries 10 eller Spore expansion nr. 20.

Mye av kritikken som rettes mot EA har selskapet gjort seg fortjent til.

Hver gang jeg leser en sak som omhandler EA, det være seg kommende spill, anmeldelser, nyheter- alt mulig, så skal alltid noen viktigperer komme og anklage EA for melking, datavirus, herping av spill og annet fjas.

Men om dette medførte riktighet, så burde kanskje "viktigperene" vurdere å besinne seg litt.

Lenke til kommentar
Kun Dead Space er et nytt konsept av de tre spillene, og EA har kunngjort at en oppfølger (og film) allerede er på vei.

EA er alt for avhengig av de kjente seriene sine. Det er fint å se at de prøver seg på nye ting, som Dead Space og Mirrors Edge, men det er bare trist å se at de ender opp med å melke dem også. Som sagt har de avslørt at Mercenaries skal få minst en oppfølger til.

Du vil, med andre ord, ha færrest mulig oppfølgere på spillmarkedet? Ikke noe KotOR2 (eller 3), ikke noe TIE Fighter Wars, ikke noe Civilization 4?

Jeg synes synd på deg da du med denne tankegangen vil leve i en svært så mye fattigere spillverden.

Problemet er at oppfølgerne til EA sjeldent inneholder noe nytt. Det er som regel de samme halvgode spillene om og om igjen. Oppfølgere er helt greit, men da skal det være av gode spill. Poenget med en oppfølger er, i mine øyne, å forbedre orginalen. Istedet virker det som om EA gir ut oppfølgeren mens folk fortsatt husker navnet på orginalen.

Jeg vil ikke ha færrest mulig oppfølgere, men jeg vil ha færrest mulig av de årlige utgivelsene som nesten ikke har noe nytt.

Lenke til kommentar

Det er så mange feil i den tråden her ><.

EA er utgiver (publisher) og utvikler. Dette er IKKE samme ting. Hver gang dere ser en film hvor det kommer en Universal-intro, tror dere virkelig det er Universal som har laget filmen? Det er stor forskjell på å publisere/produsere noe, og faktisk skape det.

Mass Effect var det Bioware som lagde, EA kjøpte dem opp og gir ut spillene deres.

EA, som utvikler, er for det meste forferdelig dårlig (min personlige mening her). Som utgiver/produsent så kommer det helt ann på hvor godt selskapet de har kjøpt og tatt over er.

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle kommentarene som har kommet her nå, men til trådstarter:

Jeg skjønner godt hva du mener med det du skriver om klaging og kritikk mot EA, men et kommentar felt skal brukes til å si sin mening om artikelene ikke bare positive.

vet ikke hvor rett dette ble skrevet, strevsom lærer som snakker..

Lenke til kommentar
Problemet er vel at SecuROM er irriterende for ærlige spillere, mens det faktisk er piratene som slipper unna. Derfor øker SecuROM piratkopiering.

Et eksempel på at spill uten DRM ikke nødvendigvis slipper unna: http://www.eurogamer.net/articles/world-of...-at-90-per-cent

World of Goo, hyllet som et meget bra spill, ble sluppet uten DRM. Resultat? 90% piratkopiering og svært store tap for utviklerene av spillet.

Ikke akkurat noe som får meg til å tro at mindre DRM = mindre piratkopiering. Men dette er da kun et spill, og ikke noe som har blitt testet med flere spill over tid.

Lenke til kommentar
Jeg venter fortsatt på når noen her på forumet skal starte som spillutviklere, og hva de kommer til å gjøre hvis 90% av inntektene går i dass pga piratkopiering. :)

Spillbransjen tjener mer og mer. De overgikk akkurat filmbransjen. At folk likevel klager på piratkopiering forstår jeg ikke.

EA er for min del en dyrker av DRM og melking. Har ikke noe behov for å kjøpe produktene deres, så da gjør jeg ikke det.

Lenke til kommentar

EA er spillindustriens svar på Microsoft, som igjen er PC-verdenens svar på Coca-Cola og McDonalds. Alle disse representerer kapitalisme og "alt som er galt med verden", så de skal man liksom hate. Sett mange M$ (med dollartegn) diskusjoner som ikke har glidd ut i det siste? :)

Nei, det er mye rart med EA. Men på akkurat samme måte som MS, Cola og Mækkærn har de kommet for å bli, de har livets rett, og gudene veit at det finnes et marked for produktene som føres.

Det er mange bra titler med EA logoen på, og den logoen gjør det verken automatisk bra eller automatisk dårlig. Men det som er hevet over en hver tvil, er at om EA gir ut noe så vet du om det. De har nettverk og systemer på plass til markedsføring ikke mange andre utgivere kan matche. Det igjen betyr at det er en attraktiv utgiver.

Guess what : Det er en grunn til at de er store.

Lenke til kommentar

ea hiver ut mange gode spill. det skal jo vere sagt, men ettersom dei hiver ut alt for mange ikkje fult så gode spill eller spill som har potensiale, men ikkje har tilbrakt nok tid under tegnebordet. så er folket blitt lei.

men selvsagt vis ein ser på ein tråd der det blir diskutert om ea.

så er det mange like innlegg som sier akkurat det samma.

men dei må gjøre det litt bedre håper eg og vis dei klarer det, så er det ingen som kan klagge på melkingen er dårlig.

men inntil det skjer er nok eg 120 år (101 år til. håper eg tar feil)

Lenke til kommentar
Hver gang jeg leser en sak som omhandler EA, det være seg kommende spill, anmeldelser, nyheter- alt mulig, så skal alltid noen viktigperer komme og anklage EA for melking, datavirus, herping av spill og annet fjas.

Greit, det finnes flere "The Sims"- spill enn jeg har fingre og tær tilsammen. Samme kan kanskje sies om Spore i fremtiden. Likevel: EA har gitt meg noen fantastiske spill gjennom tidene: Fifa, Battlefield, TheSims (Hvem likte ikke det) og andre serier.

Melking eller dårlig oppfølging av spill, forbinder jeg ikke spesielt med EA:

Når det gjelder f. eks FIFA-serien, som har tatt igjen PES med flere hestehoder de siste årene, kommer det ukentlig ut nye oppdateringer. Her blir spillernes ferdigheter endret på i forhold til formen de har vist den siste tiden, og man får derfor alltid følelsen av å ha et rykende ferskt fotballspill.

Så; Slutt å klage folkens. La meg få lese EA-saker uten disse meningsløse klageskriftene.

DK

Helt enig. Times are a-changing! Etter EA fikk ny sjef har en god del spennende og nyskapende spill blitt sluppet, både som er utviklet og utgitt av EA. Det er på tide å kvitte seg med gammelt hat og fordommer.

Det eneste virkelige negative med EA for tiden etter min mening er DRM. Men de prøver jo bare å hindre piratkopiering, jeg hadde nok gjort det samme. Dårlig forsøk though.

Lenke til kommentar
Helt enig. Times are a-changing! Etter EA fikk ny sjef har en god del spennende og nyskapende spill blitt sluppet, både som er utviklet og utgitt av EA. Det er på tide å kvitte seg med gammelt hat og fordommer.

Det eneste virkelige negative med EA for tiden etter min mening er DRM. Men de prøver jo bare å hindre piratkopiering, jeg hadde nok gjort det samme. Dårlig forsøk though.

Jeg vil også si meg enig her. Synes EA har satset friskt på nye spillserier i det siste, samtidig som de gir fansen det de vil ha (Sims3, Fifa-serien, etc).

I fjor ga de blant annet ut Burnout Paradise (en av fjorårets beste arcaderacere, og en nyskapende vri på burnout-verdenen), Dead Space, Mirror's Edge, Spore, Skate 2.

Til å være et såpass stort selskap kunne de selvsagt gitt ut mer. Ser dette i forhold til 2004, da de ikke ga ut særlig mye nytt. Unntaket var kanskje LOTR: Battle for Middle Earth.

Går man helt tilbake til 1997 var det spill som Dungeon Keeper, Theme Hospital og KKND.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig Securom og hvorfor er alle så sure på det? Har noen EA spill og har ikke hatt noen problemer. Uansett så gidder jeg ikke forhåndsdømme et spill uansett utvikler FØR jeg spiller det selv.

SecuROM er en form for kopibeskyttelse. Blant annet kan man tvinge kunden til å registrere spillet på nett, være på nett hver gang det spilles, kun gi lov til å installere et bestemt antall ganger, osv. I tillegg søker den igjennom PCen for å stoppe DaemonTools og lignende CD-emulatorer.

Lenke til kommentar
Melking eller dårlig oppfølging av spill, forbinder jeg ikke spesielt med EA:

Når det gjelder f. eks FIFA-serien, som har tatt igjen PES med flere hestehoder de siste årene, kommer det ukentlig ut nye oppdateringer. Her blir spillernes ferdigheter endret på i forhold til formen de har vist den siste tiden, og man får derfor alltid følelsen av å ha et rykende ferskt fotballspill.

Hei. Jeg er ikke så veldig oppdatert på de andre EA Sports-titlene, så jeg bare lurer; hva slags oppdateringer og liknende er det snakk om her?

Jeg spiller selv NHL09 en hel masse, og mest på nett, og vi er etter hvert blitt en ganske stor skare på EA sine NHL-forum som etterlyser LITT tettere oppfølging av spillet. Vel er det kanskje det flotteste ishockeyspillet som er gitt ut, sett fra avstand, men som et konkurransespill (som EA med sine online-ligaer, også tungt reklamert for i FIFA så vidt jeg har forstått, har gått hardt ut med i markedsføring) er det pill råttent, og nettspill på _såkalt_ høyt nivå består av å dra pucken med til det samme punktet, skyte det samme skuddet og på den samme plassen i målet gang etter gang etter gang, på grunn av ÅPENBARE feil i målvaktsprogrammeringa.

Jeg skal prøve å holde klaginga kort, og detaljene til det mest nødvendige, men jeg syns det er banna svakt av EA Vancouver, som som spillUTVIKLER kun har ansvaret for NHL-serien, å ikke klare å ha gitt ut mer enn én patch og tre roster-oppdateringer så langt, spillet har vært ute siden tidlig i september. Som jeg skrev til EA også, vi lever ikke lenger i en tid hvor det er valgfritt å patche online-spill.

(Det hører også til historien at EA Vancouver de siste månedene har brukt programmeringsgjengen sin på å lage et 3-mot-3-arkadespill for PSN og Live. Begrensa behov for dette i mine øyne, da NHL09 fremtoner seg mer og mer som nettopp dette.)

Lenke til kommentar

"Latterlig å se hvordan "alle" absolutt skal hate EA. Flesteparten har dårlig grunnlag for det. De bare henger seg på."

Begynner å bli en del som slenger ut kommentarer andre veien også. EA har aldri vist spesielt stor kjærlighet for verken spillene de gir ut eller kundene som bruker dem.

Historiene er mange og lange (og jeg har selv førstehåndserfaring med dette) om EA sitt langt over gjennomsnittlig klønete supportledd, som sjelden har mer å fare med enn at "det antakelig er et problem med ISPen din" eller spør om du har prøvd å ominstallere spillet - etter at du ettertrykkelig har utdypet nettopp dette i spørsmålet du sendte dem.

Jeg har også hatt veldig mye glede av EA sine utgivelser, men så skulle det nesten bare mangle også, da de har en så stor andel av markedet. Jeg har alltid likt hvordan Vivendi aldri la seg opp i for eksempel Blizzard sine spill (selv om førstnevnte er utgiver), og lot utviklerne stå for supporten.

Tror det jeg vil frem til er at EA sine spill i snitt bærer med seg en høyere grad av frustrasjon enn hva andres spill gjør. Men det er en personlig erfaring. Gjort gjennom over ti år. Og en solid mengde spill.

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt veldig mye glede av EA sine utgivelser.

Jeg og, så hvorfor skal jeg hate dem?

Bryr meg ekstremt lite om kundesupport. Kan ikke se for meg en situasjon hvor jeg skulle ha behov for det. Har hørt veldig få tilfeller der kundesupport faktisk er god (det er vel begrensninger om hvor mye penger de gidder å bruke på dette).

Enkelt og greit, EA gir ut gode spill.

EA har aldri vist spesielt stor kjærlighet for verken spillene de gir ut eller kundene som bruker dem.

Kan tenke meg dette varierer ekstremt fra spill til spill. Men i Red Alert 3 sitt tilfelle virker support veldig lovende til nå. De spør communitiet om hvordan de skal balansere spillet osv. - Bare det gir et stort pluss. Ikke alle utviklere som klarer å holde kontakten med community. De bidrar i diskusjoner på uofisielle fora (gamereplays.org) fordi de vet at flesteparten av de gode spillerne henger der.

Edit: Feil.

Endret av xantir
Lenke til kommentar
Bryr meg ekstremt lite om kundesupport. Kan ikke se for meg en situasjon hvor jeg skulle ha behov for det.

Nuvel, antakelig bruker du spill som ikke krever tilbakemelding. Mange av oss som sitter med NHL09 føler vi har betalt en god slump med penger for å sitte og betateste NHL10.

Det du sier om RA3 er jo egentlig utrolig positivt. Det er sånt jeg liker å høre, og spesielt fordi også RA3 er veldig online- og konkurranse-fokusert. Er lite oppdatert på RTS-markedet, men sånn det høres ut som om de satser på det så er kanskje RA3 også etablert i større turneringssammenheng? Blir glad av å høre sånt. :)

Ser også i retrospekt at utsagnet "EA har aldri vist spesielt stor kjærlighet for verken spillene de gir ut eller kundene som bruker dem" kanskje var litt vel generaliserende. Sagt i en fotballdiskusjon: "Problemet med dere bergensere er at dere er så JÆVLIG kjappe på å dra alle over en kam!" :]

Men det ER en viss bunn i det, og jeg sa det ikke uten grunn (- bare uten betenkningstid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...