Gjest Yoshi Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Yo. Skal ha ny laptop da den gamle fyller to år til uka og begynner å bli ekstremt slitt. Må trykke hardt på tastene, scrollefeltet er halvveis ødelagt, batteriet er flatt og den er generelt stygg og sliten. Celeron-prosessoren er også slitt til det ugjenkjennelige. Nå vil jeg ha noe som varer, og noe til å lage musikk på, så jeg skal kjøpe en MacBook. Jeg har siklet mye på den nye MacBook-en med aluminiumschassis og LED-skjerm, men jeg synes den svarte MacBook-en uten tvil er stiligst. Så det er egentlig disse to det står mellom; =103066&pids[]=91167&Sammenlign=Sammenlign]sammenlikning i prisguiden Så da lurer jeg egentlig på hvilke fordeler det er ved å velge den nye. Jeg kan ikke gå opp til 13 500 for den nye med toppspesifikasjoner, dessverre, det er altfor mye. Men jeg lurer veldig på om jeg skal ta den gamle eller den nye, for 10-11 000. Den svarte gir jo raskere CPU, større harddisk og FireWire, men den nyere har bedre skjerm og grafikk, bedre batteri (?), bedre materiale og er tynnere. Hvor forskjellige vil de være i praksis? 90 GB forskjell på harddisken har ikke så mye å si, jeg bruker ikke særlig mye plass, og det meste av store ting jeg har, deler jeg med resten av familien på en stor fellesdisk. Men jeg vil helst ha noe som varer i mange år, gjerne to-tre år, minst. Så.. Dere som har peiling på Mac, jeg er takknemlig for tips. Endret 24. januar 2009 av Yoshi Lenke til kommentar
MartinSkjei Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Alu xD ____________ Martin Lenke til kommentar
buitre Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Av de 2 ville jeg gått for den svarte pga, firewire. Men ville vurdert en brukt Macbook Pro( forrige generasjon fra februar 2008). Disse kan kjøpes på finn for rundt 11-12000 kroner, og er veldig mye bedre egnet til ditt bruk. Lenke til kommentar
Moskusrotte Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei Har alu selv, og jeg vil absoulutt anbefale den. For det første så er den bygget i aluminium, slik at den unngår å få sprekker, slik som de gamle modellene er kjent for å få etter hvert. Det er også mye bedre skjerm, LED belyst og mer lyssterk. Trackpaden er også et kapittel for seg. Den er helt utrolig herlig og bruke, å bare den er en god nok grunn for meg til å velge alu fremfor den svarte. Den er også et Nvidia GS 9400 grafikkort i alu booken, mens den svarte har grafikkort integrert i prosessoren. Batteritiden er også mye bedre enn på den gamle modellen. Utseendemessig så er det vel en smakssak. Var skeptisk jeg også. Likte mye bedre den svarte og den hvite. Men da jeg så aluen "live" så fikk jeg et helt annet inntrykk. Ser 100 ganger bedre ut "på ekte" enn hva den gjør på bilder. Vil anbefale deg å besøke en Apple butikk (f.eks Humac eller Eplehuset) for å prøve de forskjellige Macene og finne ut hva som er best for deg. Du kan også stikke innom Mac1 og spørre der. Veldig mange flinke folk der inne. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Av de 2 ville jeg gått for den svarte pga, firewire. Men ville vurdert en brukt Macbook Pro( forrige generasjon fra februar 2008). Disse kan kjøpes på finn for rundt 11-12000 kroner, og er veldig mye bedre egnet til ditt bruk. Kunne ikke vært mer enig. De nye MB-ene er ubrukelige greier, spør du meg. Det er forbedringer, for all del (spesielt kvaliteten til chassiet, sett bort i fra fargene -- børstet aluminium: jeg grøsser på ryggen, så stygt er det), men å lage en MB uten FW er så langt bak mål som man kan få det. Spesielt for de som driver med musikk eller film. Endret 25. januar 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Har tafset mer enn nok på alle MacBook-ene, også den nye, og den er rett og slett elskbar, helt fantastisk. Men det er jo den svarte også, dog ikke helt samme kvalitetsfølelsen som aluminiumen. Men jeg er redd mangelen på FireWire kan melde seg etter hvert. Per i dag eier jeg ingen ting som bruker FireWire og vil definitivt ikke savne det, men hvem vet? Mac-en skal jo blant annet brukes til å begynne å pusle med musikkproduksjon, så det kan jo eskalere litt. Jeg har jo testet begge modeller, jeg lurer bare på den reelle (n)ytelsesforskjellen, spesielt med tanke på skjerm og prosessor. Hvor stor forskjell er det egentlig på 2,4 GHz og 2,0 GHz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå