Gå til innhold

Hjelp til router valg

Anbefalte innlegg

Fant ingen nylig oppdaterte tråder om dette.

På jakt etter en router. Men har ikke mye peiling på hvor mye penger som er verd å legge idet. Har sett litt på forskjellige routere på komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334654

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590

eller er det ikke noe poeng i gigabit nettverk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322482

Hjemme har jeg noen kablet PCer, noen med og noen uten gigabit porter + bærbare PCer med N-nettverk. Har også en Homeserver som jeg streamer fra og overfører store filer så hastighet er viktig.

--

Saken er den at huset er såppas stort at i tillegg til routern trenger jeg et ekstra trådløst punkt et annet sted i huset for å få stor nok rekkevidde. Eller gir N-nettverk mye bedre rekkevidde? Kanskje ikke god nok til å få god overføringshastighet til servern?

Håper noen tar seg litt tid til å se på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye du bør legge i en router avhenger av hva du skal bruke den til, og hva du krever av den.

Jeg vet at det er en del folk her, som er veldig fornøyd med en av valgene dine, D-link DIR-655. Denne har jeg ikke mye erfaring med selv, men jeg har en DIR-635 liggende, som jeg ikke bruker lenger.

I hvertfall i DIR-635s tilfelle, er dette en god og avansert router, med mange nyttige funksjoner. Den støtter derimot ikke WDS, og i min erfaring har problemer med enkelte typer enheter. Det var disse to faktorene som fikk meg til å legge den på hylla.

Fordelene med den er derimot at det er at den har tre antenner, noe ihvertfall jeg merker mye til. I min subjektive erfaring, fikk jeg ikke nødvendigvis større dekningsområde, men god gjennomstrømning av data ved streaming osv (stabilt signal og at den takler mange klienter). Hvorvidt det er en god ting at det er en n-router, avhenger av om du har kompatible kort på alle (eller nesten alle) de trådløse maskinene, og på stabiliteten.

Jeg har ikke brukt n-funksjonen, da jeg ikke har noen kompatibel pc.

Jeg for min del synes ikke en router er verdt mer enn 1000 kr. Selv med mine middels avanserte behov. Uansett hvilken router du velger, vil du ha en gitt hastighet på deling blant de trådløse klientene (avhengig av standarden som brukes).

Jeg ville også satse på et ekstra accesspunkt, enn å kjøpe en dyr router som lover stor rekkevidde, siden jeg tror det vil gi den mest solide oppbygningen, og gi deg litt mer frihet til å velge hvor du vil ha best dekning.

Jeg kan vel også nevnte at min favoritt innen routerprodusenter er Linksys, men det må du nesten avgjøre selv. Uansett, ta deg tid til å finne en router mange er fornøyd med, og ikke kjøp det første du finner på Elkjøp. Med dine behov tror jeg du vil angre på det.

Jeg har ihvertfall fortalt deg mine erfaringer, og hva jeg synes, og hvis du har noen flere spørsmål, kan jeg godt svare på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...