Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brygger på forkjølelse/influensa igjen(!), noe jeg kan gjøre med at den ikke biter til det verste?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var for 2-3 uker siden syk med kraftig forkjølelse, sår hals, tett nese, rennende øyne og en vond følelse i hele kroppen. Noe som gjorde at jeg ble liggende i senga en uke. Men nå plutselig har det pokker meg blusset opp igjen? Jeg har aldri vært plaget med slikt før... har somregel 2-3 dager i året hvor jeg er forkjølet i juleferien men aldri noe mer.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å "stoppe" dette før det virkelig biter på? Jeg har idag snytt ut 1kilo med godsaker, har vært sliten i nakk/kroppen sammen med at jeg er jævlig varm. Har hivd innpå med c-vitaminer, tran osv. Har også fått meg litt frisk luft slik at jeg ikke sitter inne å bare "venter" på "sykdommen". Er det noen som har gode tips til hva jeg kan gjøre for at forkjølelsen/influensa ikke biter hardt på?

 

En litt annen ting som kanskje kan ha noe med dette å gjøre(?):

 

Jeg var med en kamerat igår, en tulling som røyker... og røyk er jeg uutrolig sensitiv mot. Jeg kjenner jeg blir dårlig bare jeg må forbi noen som røyker. (Har jeg vært hos ei tante som har et innrøkt hjem, er jeg nødt til å bytte klær når jeg kommer hjem da jeg blir helt kvalmen av lukta :sick: ) Kan jeg ha blitt dårlig av å ha vært en passiv røyker når han tok seg en sigarett? Jeg våknet opp med utrolig sår hals, tett nese og var utrolig sliten i hele kroppen. :ermm:

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du omega3-tabeletter eller spiser fet fisk?

 

Skulle ikke slikt være ganske bra for slikt drit? Jeg er hvertfall skjeldnere syk etter at jeg begynte med det, om det har noe med det å gjøre det vet jeg ikke.

 

Kan trening og noelunde grei fysisk form være greit?

Lenke til kommentar
Tar du omega3-tabeletter eller spiser fet fisk?

 

Skulle ikke slikt være ganske bra for slikt drit? Jeg er hvertfall skjeldnere syk etter at jeg begynte med det, om det har noe med det å gjøre det vet jeg ikke.

 

Kan trening og noelunde grei fysisk form være greit?

 

Vi har laks 2 ganger i uken, tar tran når jeg kommer på det, og noen vitamintabeletter hver dag. Vel, er nok ikke mer trening enn gym med meg, men jeg er i god fysisk form ellers.

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Hvis det allerede kommer store mengder ut av nesen betyr det at slimhinnene dine allerede er infisert, og da mener de fleste leger at det bare er å slappe av, drikke vann og ta det rolig.

 

Tran burde du ikke overdosere da du får i deg alt for mye A-vitamin som kan være skadelig.

Du kan ta D-vitamin (D3), det vil virke immunstyrkende.

Tar du mye C-vitamin burde du gjøre dette jevnt hele dagen og passe på at du ikke får problemer med nyrene, evt kan du ta en buffertabletter som løser seg opp gradvis og derfor varer et helt døgn (Ester C).

 

Pass også på å få i deg mineraler da enkelte av disse behøves for å bygge immunforsvaret.

 

Når du er syk er det ekstra viktig å spise næringsrik mat, siden man ofte ikke orker å spise store mengder.

Dette utelukker ting som Pizza, junkfood og snacks. Det å spise sukker er en effektiv måte å redusere enkelte deler av immunforsvaret med 50% i flere timer!

 

Du kan også drikke te for å løse opp. Honning og hvitløk er også bra som antibaterielt og antivirat middel.

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke et c-vitaminsjokk vil hjelpe noe. Jeg snakket med en spesialist i allmen-medisin (lege), og han sa at det ikke var noe særlig effekt av det.

 

Her står det også at effekten er "liten og svært omdiskutert".

 

Men du ble kanskje frisk?

 

Hmm... interessant. Men nei, ble ikke noe bedre. Gikk på skolen idag men måtte gå hjem halvveis da jeg rett og slett ikke klarte å gjøre noen ting.

Lenke til kommentar
Hvis det allerede kommer store mengder ut av nesen betyr det at slimhinnene dine allerede er infisert, og da mener de fleste leger at det bare er å slappe av, drikke vann og ta det rolig.

 

Tran burde du ikke overdosere da du får i deg alt for mye A-vitamin som kan være skadelig.

Du kan ta D-vitamin (D3), det vil virke immunstyrkende.

Tar du mye C-vitamin burde du gjøre dette jevnt hele dagen og passe på at du ikke får problemer med nyrene, evt kan du ta en buffertabletter som løser seg opp gradvis og derfor varer et helt døgn (Ester C).

 

Pass også på å få i deg mineraler da enkelte av disse behøves for å bygge immunforsvaret.

 

Når du er syk er det ekstra viktig å spise næringsrik mat, siden man ofte ikke orker å spise store mengder.

Dette utelukker ting som Pizza, junkfood og snacks. Det å spise sukker er en effektiv måte å redusere enkelte deler av immunforsvaret med 50% i flere timer!

 

Du kan også drikke te for å løse opp. Honning og hvitløk er også bra som antibaterielt og antivirat middel.

 

Jeg har kun drukket vann siden jeg kjente jeg begynte å bli dårlig. Jeg overdoserer heller ikke tran osv. Men jeg får legge meg nedpå igjen. Men bør jeg holde meg unna kulde, trening og slikt? Jeg vil komme meg på bena så raskt som mulig...

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det vil være best å holde seg i ro hvis du er så dårlig at du måtte gå hjem fra skolen fordi du ikke klarer å gjøre noenting.. :p

 

Holde seg i ro, holde seg varm, se på film og drikke te/kaffi/varm melk med honning ville jeg gjort.. :)

 

Sånne ekstremistiske ting som å sette en skje i honning-krukka og gafle i seg til man nærmest spyr (ja - jeg kjenner noen som har gjort det) eller å spise flere tonn med piller som skal være godt for alt mulig slags rare ting, har jeg ingen gode erfaringer med. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det vil være best å holde seg i ro hvis du er så dårlig at du måtte gå hjem fra skolen fordi du ikke klarer å gjøre noenting.. :p

 

Holde seg i ro, holde seg varm, se på film og drikke te/kaffi/varm melk med honning ville jeg gjort.. :)

 

Sånne ekstremistiske ting som å sette en skje i honning-krukka og gafle i seg til man nærmest spyr (ja - jeg kjenner noen som har gjort det) eller å spise flere tonn med piller som skal være godt for alt mulig slags rare ting, har jeg ingen gode erfaringer med. :)

 

Jeg har ligget i senga og gått rundt med skjerf i hele dag så jeg regner med at det snart må gå over! En god natts søvn bør kurere. Og det med skolen, det er ikke så veldig lett å fokusere på hvordan man studere bilder og slikt når nesa renner, og man såvidt klarer å se hva som står i boka av svimmelhet :p

Lenke til kommentar
Høres ikke det ganske logisk ut at man ikke går ut og sparker fotball hvis man ikke klarer å lese fordi man er så svimmel...? :hmm:

 

oi, neinei det var ikke slik jeg mente. Men når jeg begynner å kjenne at jeg er "frisk", bør jeg da forholde meg i ro en liten tid etter også, eller kan jeg da f.eks. spille fotball. Jeg er en person som alltid skal ha ting gjort med en gang så da blir det litt stress, så jeg vet ikke om det kan være det som gjør at jeg klarte å bli syk så kort tid etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...