zaaz Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Akkurat nå på www.vg.no: Kampne om USA-statene - Les Anders Giævers bogg Flinke VG-journalister. Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 OMG SKRIVEFEIL LIZZOM! ROFLOL HAHAHAHA Skrivefeil er skrivefeil, er ikke så uhyre morsomt Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Litt artig at de greier å få 2 stk i en overskrift på fremsiden da. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 ÆRRE VG SÅ ÆRRE VG Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 hahaha!!! Forsiden på VG.no har hatt denne overskriften i en time nå : - Norsk popstjerne brekte nesen til bussjåfør Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Knekte står det vel? Usj, sterke verb er no dritt. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Knekte står det vel? Usj, sterke verb er no dritt. "knekte" står det nå ja, for noen timer siden stod det "brekte".. Selv syntes jeg det skulle stå "knakk" eller "brakk" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Knekte står det vel? Usj, sterke verb er no dritt. "knekte" står det nå ja, for noen timer siden stod det "brekte".. Selv syntes jeg det skulle stå "knakk" eller "brakk" Knekte var riktig. Du knakk nakken, men noen knekte nakken din. Det heter derimot at jeg brakk nesen din. Vanskelige greier det der. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Dagens Ser ut som de har sneket inn en liten nordlending her Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Knekte var riktig. Du knakk nakken, men noen knekte nakken din. ? Verbet forandrer da ikke bøying etter hvilken person det står i? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det går på hvorvidt verbet brukes transitivt eller intransitivt. Les i en ordbok, send mail til Per-Egil Hegge eller be om en bedre norsklærer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Det er riktig. Vi skiller mellom transitive og intransitive verb. (Transitive verb tar et objekt.) Så hvis knekke viser til subjektet - altså at noe knekker - skal det være intransitivt: Grenen knakk. Hvis knekke viser til objektet - altså at du knekker noe - skal det være transitivt: Jeg knekket en nøtt. Så kommer tvilstilfellene: "Du knakk nakken". Her skal vi bruke det intransitive verbet fordi du forhåpentligvis ikke bokstavelig talt tok tak i nakken din og knekket den, men du hadde et uhell i skibakken og falt, og nakken knakk i fallet. Geir Endret 31. januar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå