Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har lyst til å spraypainte kabinettet mitt, trenger råd

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å modifisere kabinetttet mitt, men innehar langt ifra nok kunnskaper til å begynne å skjære det opp og putte gud vet hva inni/utenpå. Men, så fikk jeg en satans god idé: Jeg spraypainter det! Er vel strengt tatt ikke casemodding i ordets rette forstand, men jeg kan ikke skjønne hvor ellers jeg skulle ha postet dette. Men la oss komme til saken:

Jeg har som sagt tenkt å spraypainte kabinettet. Tenkte å male det i militære kamuflasjefarger, noe á la dette bildet, såkalt digital kamuflasje:

International%20Digital%20.JPG

Kabinettet mitt er et Cooler Master Centurion 534, i den grad det betyr noe.

Alt dette er ting jeg har funnet ut av selv, flink som jeg er. Men, det er fremdeles et par ting jeg lurer på, og det er her dere kommer inn. Her følger den å så populære listen:

- Digital kamuflasje er kult, men hvilke farger burde jeg gå for? Fargeteamer jeg har tenkt på er dette (skog), dette (noe blå greier, aner ikke hvor de bruker det), samt den grå kamoen i bildet jeg postet tidligere. Forslag til andre fargetemaer er hjertelig velkomne. Dette er vel egentlig ikke et spørsmål, vil heller ha innspill på hva dere tror hadde sett fint ut.

- Er det noe for- og/eller etterarbeid jeg må gjøre? Tenker ikke da på de åpenbare sakene som å fjerne komponenter o.l, tenker mer på behandling av kabinettet. Grunning, lakking, the works. Har det noe for seg?

- Hvor burde jeg kjøpe malingen? Ideen er å kjøpe et par kanner på Jernia, de burde vel gjøre jobben greit, eller?

Det er alt jeg kommer på nå, kommer sikkert på noe mer etter hvert. Takker selvfølgelig for alle svar:)

Endret av President1447
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har akkurat lakkert mitt kabinett. Jeg lakkerte det dog helt svart.

Viktigste er at kabinettet er 100% rent når du begynner. Jeg foreslår at du pusser det litt med p800 sandpapir, så renser det med feks lynol.

Jeg kjøpte min maling på europris rett og slett. Funka kjempefint, og resultatet ble ikke annerledes enn med "byggvare-lakk". Regn med at det går rundt 3-4 bokser med lakk.

Ellers.. viktig at du holder boksen i bevegelse når du lakkerer. Hvis ikke begynner lakken å renne (men, dette sier seg jo selv)

Lykke til!

(har bare fått lagt ut noen tester, men hvis du vil se noen bilder av arbeidet jeg har gort, ta en titt på workloggen min. Link i signaturen)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er en egen lakkerings guide her på forumet. Ta deg en titt på den. :!:

Til sliping så ikke bruk finere papir enn p500. Ellers så får ikke primeren / grunningen noe å bite seg fast i. (Reduserer holbarheten) På plast bruk slipe duk. Bygg opp lakken strøk for strøk. Mange lag klarlakk gir pen og blank overflate.

Liker best den blå "urban" camoen jeg... Ellers så er hvit og svart "urban" camo fint. Så også en hvit, sort og lilla "urban" camo på Pimp My Ride som var lekker... :love:

Lykke til!

:innocent:

Lenke til kommentar

:hm:

Nå skal vi se om jeg har skjønt det. Altså, først skal jeg rense hele kabinettet med sandpapir, og deretter med Lynol. Så skal jeg spraypainte det, og så skal jeg lakkere det? Eller skal jeg lakkere før jeg maler? Er det ett spesielt merke jeg burde gå for når jeg skal kjøpe lakk, eller braser jeg bare inn på Jernia og sier "Halla, jeg skal ha lakk jeg, finn noe billige greier erru snill"?

Og noe annet jeg har lurt på: Uansett hvilket camo-mønster jeg går for, så blir svart en av fargene. Siden kabinettet mitt er svart fra før, trenger jeg da å kjøpe svart spraypaint?

Lenke til kommentar

Altså, jeg tar og oversette 'spraypaint' som lakkering. Er ikke forskjell på å spraypainte og lakkere, slik jeg forstår deg.

Du trenger ikke pusse med mindre du kjenner at du har ugjevnheter.

Lakken fra Europris duger lenge. 37 kroner per boks. Du får de fleste farger, blank og halvblank.

Når det kommer til rensing, så kan det godt være nok med å gi kabinettet en dusj. Men husk at det må tørke.

Støv under lakken ser jævlig ut.

Ville spraya med de fargene du skal ha, for å unngå ugjevnheter. Men du kan jo teste på bunnen av kassa, siden den ikke vises uansett.

Lykke til

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Lakken til Biltema er også veldig bra, og litt over 40,- per boks.

Lakken fra Mekk er helt konge etter min mening! Men da er man fort oppe i 70,- per boks, men til gjenjeld er boksene større.

Husk å få tak i noe maskeringstape som ikke legger igjen lim eller urenheter i lakken. ;)

Ved rensing av overflaten før grunning eller første strøk er det fint å bruke rødsprit, da dette renser godt og fordamper fort vekk, så man slipper å vente i evigheter på att eventuellt vann skal fordampe.

Om det er noe mer du lurer på så er det sikkert flere her som kan gi deg ett godt svar!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Må nok komme med noen rettelser her...

"Spraypainte" eller sprøytelakkere er bare en form for lakkering. Lakkering kan utføres på utallige måter som feks: Sprøyte med aerosolboks, trykkluft sprøyte, pensle, sprøytes og varmes på, varmes på, dyppe hele gjenstanden eller bruke elektrisitet.

En felles nevner for alle former for lakkering er at lakken må ha en flate den kan bite seg fast i. For at lakken skal kunne bite seg fast så må flaten være 100% ren og fett fri. Er flaten for glatt vil ikke lakken feste seg. (Så sant man ikke bruker spesial lakk. Feks glass lakk) For å oppnå en flate som ikke er for glatt så sliper man. For å være sikker på at flaten er ren og fett fri så renser man den med foreksempel lynol. Når man har fått en flate med heft så grunner / primer man. Grunning / primer bruker man for å binde fargen best mulig til flaten. På den måten legger man ett godt jevnt grunnlag for fargen. Så legger man på ett jevnt lag med farge / farger. Tilslutt legger man på klarlakk for å gi fargen dybde og beskyttelse.

Det finnes også mange typer lakk feks: Epoxy, acryl, cellulose og pulverlakk.

Om du bruker forskjellige typer lakk så risikerer du at de reagerer med hverandre. Bobler, sprekker osv...

Kjøp derfor all lakk du skal bruke av samme type! For om du kjøper grunning ett sted, farge ett sted og klarlakk ett sted. Så er det ikke sikkert at resultatet blir særlig bra...

Joda Europris lakk funker. Men dysene på "billig" bokser er ikke særlig bra. (Samme gjelder Biltema bokser) En annen ting med billig lakk er at de ofte bare nesten matcher farge kode. Om du ser på kodeskjemaet til Biltema foreksempel. Så ser du fort at de anbefaler ofte samme farge til vidt forskjellige fargenyanser. Så vær obs på at det kan være avik fra fargen på lokket og faktisk farge. Best resultat får du ved å bruke en ordentlig sprøyte og to komponent lakk. (Lakk som må blandes med herder) Skal du pensle lakken på, så bruk mårhårs pensel. Disse har mye finere tråder enn syntetiske og gir en finere overflate. De har heller ikke så lett for å legge hår igjen i lakken.

En ting som også er viktig er tempratur 20 grader eller mere er nødvendig. Jo kaldere, jo lengere tid tar det før lakken tørker. Og om man legger for fort / tykt så begyner lakken å renne. Er det for varmt så tørker lakken for fort. Og da flyter ikke lakken så godt utover. Lett for å bli apelsinskall overflate.

Å spraye eller dusje kabinettet med Lynol bør du ikke gjøre! Lynol damp er ikke særlig bra for hue. Bruk en bomullsklut eller lofritt papir og vask for hånd. La tørke før du lakker. Lynol er ett løsemiddel og vil ellers ødelegge lakken! Pass på at det er støvfritt å rent der du skal lakkere. Har her bare forklart grunn prinsippene for lakkering. Hadde ellers måtte fylle noen bøker. Lykke til.

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...