conolo Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven: a) Hva er det som skjer når atomer sender ut lys? b) Hva var det ved denne energiutsendingen som klassisk fysikk ikke kunne forklare? Har lest kapittelet i boken min mange ganger nå, og finner ikke svaret og klarer heller ikke tenke meg til svaret. Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Elektronene til et atom går i bane rundt atomet, og disse banene er faste, selv om elektronene kan hoppe mellom dem. Derfor sier man at energien i et atom er kvantisert. Jo nærmere et atom er kjernern - jo mindre energi har atomet, og atomer ønsker alltid å ha lavest mulig energi, for det er da de er mest stabile. Atomer git ut lys når elektroner hopper fra et skall til et skall som er lenger inne. Når elektronene gjør det, gir de fra seg energi i form av elektromagnetiske bølger. Hvis bølgelengden er riktig vil du oppfatte dette som synlig lys. Tilsvarende kan et atom ta opp energien i elektromagnetiske bølger ved å sende et elektron ut i en bane som er lenger ute. Etter meget kort tid vil elektronet sprette tilbake igjen og sende ut en bølge med samme bølgelengde som den det absorberte - men i en annen retning. Husker nok ikke svaret på oppgave b dessverre, men håper du fikk svar på a edit: leif, og la til litt mer Endret 24. januar 2009 av Henrikse Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Den klassiske fysikken kan vel ikke forklare den fotoelektriske effekten? Henrikse: Veldig bra forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå