Gå til innhold

Svarte bilder med Blits (Canon EOS350D og 430EX)

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rett kategori til dette spørsmålet, men jeg prøver nå. Jeg har i lengre tid brukt et Canon EOS 350D kamera med Canon 430EX ekstern blits. Linsen jeg bruker er en Sigma 18-200mm. Dette har fungert utmerket både med auto instillinger eller manuelle inntillinger i et par år. Så her i julen ble plutselig alle bildene som ble tatt med den eksterne blitsen svarte, eller nesten helt svarte avhengig av hvor mye lys som er i rommet. Jeg har også prøvd manuell innstilling med 60 i lukketid med samme resultat. Bruker jeg den innebyggede blitsen i kameraet, fungerer det bra. Kan det tyde på at den eksterne blitsen min er ødelagt? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan virke som om blitsen har kommet helt ut av sync, i og med at lyset i bildene avhenger av lyset i rommet. Ta noen bilder uten blits i det heletatt på lang lukkertid og vidåpen blender. Blir det lyst? I så måte har nok blitsen enten fått en heavy delay eller rett og slett takket for seg.

Regner jo med at blitsen lyser. Hvis ikke ville jo du ha oppdaget det :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Litt mer info. Nå har jeg testet litt slik som Andreasfe foreslo. Det kan virke som om blitsen blitser med for lite styrke. Jeg kan åpne lukketiden til 1-2 sekunder i et mørkt rom, og selv da blir bildene ganske mørke. Og da er det til og med lett å se at blitsen blitser før lukketiden er over. Det kan tyde på at styrken i blitsen er alt for lav. Kan det være at info fra kamera ikke blir mottatt av blitsen?

Lenke til kommentar
Litt mer info. Nå har jeg testet litt slik som Andreasfe foreslo. Det kan virke som om blitsen blitser med for lite styrke. Jeg kan åpne lukketiden til 1-2 sekunder i et mørkt rom, og selv da blir bildene ganske mørke. Og da er det til og med lett å se at blitsen blitser før lukketiden er over. Det kan tyde på at styrken i blitsen er alt for lav. Kan det være at info fra kamera ikke blir mottatt av blitsen?

Sikker på at ikke blitzen står i manuell modus?

Tenkte på slik at den da står til lavere styrke.

Andreas

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke blitzen står i manuell modus?

Tenkte på slik at den da står til lavere styrke.

Andreas

Nei, blitsen står ikke i Manuell. Det er ikke mulig siden den følger auto på kameraet. Dvs står den på auto på kameraet kan jeg ikke stille noe på blitsen. I tillegg ser jeg nå at når jeg zoomer med linsen fra min til max, skifter zoom tallet på blitsens display fra 24mm til 105mm. Så den infoen går fra kamera til blits. Jeg skjønner rett og slett ingen ting da alt ser ut til å fungere normalt, bare at bildene blir svarte....

Lenke til kommentar
Har aldri brukt 430Ex, men på min 580EXII, går det an å stille styrken selv om blitsen står i auto (E-TTL). Kan det være at du har kommet borti noe så den står på veldig mange stops minus?

Setter jeg på auto, dvs den grønne firkanten på kameraet, står det "ETTL Zoom 24mm" når linsa står på 18mm. Trykker jeg halvveis ned utløsnern slik at den fokuserer, kommer det opp antall meter i blits displayet. Uansett hva jeg justerer på blitsen skjer det ingen ting. Zoomer jeg med linsa eller flytter kameraet slik at linsa fokuserer på nytt, justeres dette i blits displayet.

Derimot skifter jeg kameraet fra den grønne firkanten til "P", kan jeg stille på blitsen. Trykker jeg på "Mode" knappen skifter blitsen fra "ETTL" til "M 1/1". Da blir bildene bra. Det kan se ut som når blitsen står i "ETTL" mode fungerer den ikke, mens i "M 1/1" går det bra. Jeg er dessverre litt for mye amatør til å skjønne hva dette betyr....

Lenke til kommentar

M 1/1 betyr full blits, i M MÅ du stille blitsen, men du KAN i E-TTL også, (i alle fall på min 580EXII) da vises det kun E-TTL i displayet, men ved å trykke knappen i midten av hjulet (580EXII) og så vri på hjulet får man + og - og så en brøk, hvis 430 har noe av det samme kan det jo hende den f.eks står på -3, da blir det ganske lite flash

Lenke til kommentar
M 1/1 betyr full blits, i M MÅ du stille blitsen, men du KAN i E-TTL også, (i alle fall på min 580EXII) da vises det kun E-TTL i displayet, men ved å trykke knappen i midten av hjulet (580EXII) og så vri på hjulet får man + og - og så en brøk, hvis 430 har noe av det samme kan det jo hende den f.eks står på -3, da blir det ganske lite flash

430EX har ikke disse mulighetene. Uansett hva jeg gjør når kameraet er i auto skjer det ingen ting. Men jeg ser at setter jeg kameraet i "P" kan jeg gjøre som du sier. Nå har jeg testet et par bilder med "ETTL" +3 og -3. Det rare er at bildene blir svarte som før, men det er heller ingen forskjell på dem. Lysstyrken med -3 og +3 er helt lik.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg Canon, men et eller annet sted må du ha mulighet for å styre over/under-eksponering med blitsen i auto modus. Iom. at det funker bra i manuelt modus så må det være noe som er innstilt slik at det blir for lite lys når du bruker auto.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg Canon, men et eller annet sted må du ha mulighet for å styre over/under-eksponering med blitsen i auto modus. Iom. at det funker bra i manuelt modus så må det være noe som er innstilt slik at det blir for lite lys når du bruker auto.

Du kan ikke stille dette på blitsen. Nå har jeg flere ganger prøvd å stille over/under eksponeringen i blitsen i manuell modus, men den går tilbake til 0 når jeg stiller kameraet i auto. Om dette kan stilles på kameraet vet jeg ikke. Men det er ikke så mange valg der heller i Auto modus. Må også presisere at selv om jeg stiller kameraet i Manuell modus og bruker blitsen i "ETTL" blir bildene svarte. Eneste måten å få blitsen til å fungere noen lunde er at jeg selv velger hvor mye blits jeg vil ha. Da står den i "M" modus og man kan velge fra "1/1" til "1/64".

Endret av vickers
Lenke til kommentar

430EX kan settes til manuell eksponering uavhengig av kamerainstillinger.

Brenviddekompenseringen er også uavhengig slik at denne kan stå til auto selv om eksponeringen står i manuell.

Dobbeltsjekk at blitzen står i modus E-TTL og ikke i M.

Prøv eventuelt også highspeed funksjonen for hurtigere sync.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet alle tenkelige innstillinger på blitsen i "ETTL" modus. Uansett hva jeg gjør blir bildene helt mørke. Dette er uavhengig av hvilke innstillinger jeg har på kameraet. Jeg prøver å finne ut om det er kameraet eller blitsen som er feil på. Tror det eneste jeg kan teste nå er å finne en tilsvarende blits å prøve med den. Da får jeg vite om det er blits eller kamera. Jeg har på følelsen av at en av de er ødelagt!! Uten at jeg kan se hva som er galt. Nå har jeg tatt flere blider i "M 1/1" og "ETTL +-0" og for meg ser det ut som blitsen blinker nøyaktig like mye, bare det at i "ETTL" blir blidene helt mørke og i "M 1/1" blir blidene kanskje noe over opplyst.

Lenke til kommentar

Bra historie Bikeridr. Dessverre er nok ikke dette problemet med min blits/kamera. Har fått låne en helt lik blits som jeg har knipset bilder med i hele kveld. Den virker helt perfekt. Bildene blir helt perfekte slik som de ble med min blits før jul:-(. Men jeg la merke til en ting til. Når du tar blide, lyser det umiddelbart et grønt lys på blitsen. Dette lyset slukker med en gang det blidet du har tatt forsvinner fra skjermen. Med min "ødelagte" blits lyser ikke dette lyset, men jeg husker at det lyste før. Er dette et signal tro?

Lenke til kommentar

Når den lyser grønn,indikerer det at blitsen er oppladet og klar for skudd.

Har du prøvd med batterier som er garantert helt friske.

Edit:hvis blitsen har vært lagret med batterier installert så kan det ha blitt et lag med korrosjon på kontaktene i blitsen.Prøv og pusse/skrape dem rene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Når den lyser grønn,indikerer det at blitsen er oppladet og klar for skudd.

Har du prøvd med batterier som er garantert helt friske.

Edit:hvis blitsen har vært lagret med batterier installert så kan det ha blitt et lag med korrosjon på kontaktene i blitsen.Prøv og pusse/skrape dem rene.

Nei det er ikke rett. Det er en knapp med et rødt lys som indikerer når blitsen er ladet og klar for å ta bilde. Man kan også teste blitsen med å trykke på dette. Det grønne lyset lyser kun når du har tatt bilde så lenge blidet viser på skjermen. Dette lyset er plassert rett under der hvor det røde lyset er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...