Knuty Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hei! Jeg har en Topcom Skyracer 254G router, sammen med adsl2+ modem. (ADSL2+ fra Ventelo, 20/1mbit.) Jeg sliter en del med hastigheten på wlan. Mellom pc'er på nettverket får vi kun rundt 1mB/s i overføringshastighet. Nedlastning fra internett (ftp.uninett.no) gir drøyt 1.5mB/s, når jeg bruker wlan. Hvorfor er hastigheten så treig? (Full signalstyrke på begge pc'er, begge står i samme rom som routeren, under 5 meter unna.) Ellers står det på innstillingene for routeren under wlan: WEP : Disabled. Begge pc'ene er laptop'er, (Den ene støtter 802.11 b/g, og den andre 802.11 a/b/g) Routeren bruker visst g, og man får også opp under egenskaper for wlanet (I windows, ikke i routeren) at hastigheten er 54mbit. Er det vanlig å få så dårlig hastighet mellom pc'er? Med samme router, men kablet får vi rundt 12mB/s mellom pc'ene. Hva kan jeg gjøre? Endret 24. januar 2009 av Knuty Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 At du har WEP disablet betyr at nettverket ditt er åpent for alle. Bor du i et tettbygd strøk kan det medføre at du har mange gratisbrukere, noe som kan medføre redusert hastighet. Andre kan foreks. laste ned mye over ditt nettverk. Anbefaler at du enabler WEP og bruker 128 bit Encryption så slipper du å få gratisbrukere som stjeler hastighet. Sjekk også at du ikke bruker samme kanal som alle andre i nabolaget, noe som kan redusere hastigheten på ditt nett. Dette fordi routere som "ser" hverandre ofte forstyrrer hverandre med redusert hastighet som resultat. Normalt velges kanal 6 som default fra fabrikk. Bruk heller 9 eller 11, eller prøv deg fram i steg på 2. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) At du har WEP disablet betyr at nettverket ditt er åpent for alle. Bor du i et tettbygd strøk kan det medføre at du har mange gratisbrukere, noe som kan medføre redusert hastighet. Andre kan foreks. laste ned mye over ditt nettverk. Anbefaler at du enabler WEP og bruker 128 bit Encryption så slipper du å få gratisbrukere som stjeler hastighet. Sjekk også at du ikke bruker samme kanal som alle andre i nabolaget, noe som kan redusere hastigheten på ditt nett. Dette fordi routere som "ser" hverandre ofte forstyrrer hverandre med redusert hastighet som resultat. Normalt velges kanal 6 som default fra fabrikk. Bruk heller 9 eller 11, eller prøv deg fram i steg på 2. Jepp, men jeg har valgt å begrense tilgang til nettet ved å kun tillate mac-adressene på de to pc'ene som skal benytte seg av nettet. Holder dette? Hvordan sjekker jeg hvilken kanal andre bruker? (Vista.) Har søkt på forumet etter tråder om denne routeren, og det er visst en skikkelig møkka-router, heh. Får vel kjøpe meg noe nytt. Hvor høy hastighet har jeg mulighet til å få i PRAKSIS på trådløst nett med en god router, og 802.11 g? Endret 24. januar 2009 av Knuty Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Edit: Slettet hele fordi leseren min gikk amok! Endret 24. januar 2009 av -alias- Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Test av 6 trådløse routere her: http://www.hardware.no/artikler/seks_ruter...drelappen/50664 Bruk av mac-adresser er godt nok hvis du ikke har en datanerd som nabo. Det finnes programvare som "låner" lovlig mac-adresse. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Test av 6 trådløse routere her: http://www.hardware.no/artikler/seks_ruter...drelappen/50664 Bruk av mac-adresser er godt nok hvis du ikke har en datanerd som nabo. Det finnes programvare som "låner" lovlig mac-adresse. Med andre ord kan jeg ikke vente meg mer enn maks 20mbit på det trådløse nettet uansett? (Gitt g-standarden, som den ene pc'en er begrenset til.) Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Nei da må du nok over på en ny standard, her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=66535 Et alternativ som kommer mer og mer nå er å bruke strømnettet: http://www.hardware.no/artikler/homeplug_i...enerasjon/34906 Endret 25. januar 2009 av -alias- Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 11g yter ofte ca 15Mbit ved optimale forhold. Anbefaler denne løsningen DKT-410 som er en router med USB-dongle som yter opptil 100Mbit. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 11g yter ofte ca 15Mbit ved optimale forhold.Anbefaler denne løsningen DKT-410 som er en router med USB-dongle som yter opptil 100Mbit. Er USB'en til alle pc'er som skal koble seg på nettverket? Må hver PC ha en usb-stick i seg? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Skal ikke blande meg inn i hvilken router du skal kjøpe, men hvis du vil sjekke hvilken kanal du bør justere den inn på når du får kjøpt den, anbefaler jeg at du bruker NetStumbler. Den vil vise deg alle trådløse nettverk som maskinen din kan oppfatte, og hvilke kanaler de går på, samt signal/noise ratio. Endret 25. januar 2009 av MemorX Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Netstumbler Jepp, prøvde det, men den støtter tydeligvis ikke mitt nettverkskort. (Aetheros et_eller_annet.) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er USB'en til alle pc'er som skal koble seg på nettverket? Må hver PC ha en usb-stick i seg? Nei du kan ha andre trådløskort eller kablet nett også, det er en USB-dongle med 11n WLAN. Denne støtter inntil 100Mbit trådløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå