Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Har et XFX 780sli hovedkort, men greier ikke å kjøre 8gb minne på det. 4gb går bra, 6 gb å , men når jeg har 4 brikker inni maskina så blir det noe feil. Maskina klikker under spilling, trøbbel med å boote, blåskjerm. Dette skjer med 8b dominator ram jeg har, og også med 8gb OCZ gold ram. Kjører vista ultimate 64. Har ikke klokket noe. Lurer på om det er noen manuelle volt instillinger som må justeres i bios. hovedkort minne 2 minne 1 Som sagt, ingen av disse rambrikke fungerer med 8bg. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Har du kjørt en minnetest for å sjekke at alle brikkene er i orden? Har du sjekket at du kjører siste BIOS-versjon? Endret 24. januar 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Har du kjørt en minnetest for å sjekke at alle brikkene er i orden? Har du sjekket at du kjører siste BIOS-versjon? ikke noe galt med brikkene, men jeg har ikke oppdatert biosen på maskina. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Prøv å ta ut er par minnebrikke, eventuelt bytt spor på de eksisterende brikkene. Lenke til kommentar
Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Prøv å ta ut er par minnebrikke, eventuelt bytt spor på de eksisterende brikkene. det fungerer bra. Kan kjøre feks 4 gb i alle spor, problemet kommer når jeg bruker 4 brikker. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hva fungerer bra? Det fungerer jo ikke bra hvis du ikke kan ha alle minnebrikkene installert samtidig? Ta ut en brikke og se om maskinen forsatt er ustabil. Lenke til kommentar
Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hva fungerer bra? Det fungerer jo ikke bra hvis du ikke kan ha alle minnebrikkene installert samtidig? Ta ut en brikke og se om maskinen forsatt er ustabil. Problemet er at med 8g fungerer ingenting, men fungerer bra med feks 1 stk brikke, eller 3 stk på 6 gb tilsammen. Problemet oppstår ved 8gb og 4 brikker. Så alle RAM spor fungerer, og problemet oppstår bare når jeg skal bruke alle 4 spor\sockets etc. Endret 24. januar 2009 av martinemilsen Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Ja. Dette er egentlig ikke så rart. Sjekk manualen for hovedkortet ditt. Minnesporene har forskjellige fargekombinasjoner, minnebrikkene må settes i riktig kombinasjon for å fungere stabilt. Når skriver du heller ikke noe om resten av maskinvaren din. Om du har for lite strøm, altså for svak strømforsyning vil også maskinen kunne bli ustabil under ressurskrevende oppgaver som feks. spill. Endret 24. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Ja. Dette er egentlig ikke så rart. Sjekk manualen for hovedkortet ditt. Minnesporene har forskjellige fargekombinasjoner, minnebrikkene må settes i riktig kombinasjon for å fungere stabilt. Når skriver du heller ikke noe om resten av maskinvaren din. Om du har for lite strøm, altså for svak strømforsyning vil også maskinen kunne bli ustabil under ressurskrevende oppgaver som feks. spill. Strømforsyningen er en 700 watt Fortron/Source Epsilon strømforsyning og jeg er klar over hvilken kombinasjon brikkene må stå, og er sikker på at det er rett. Kjører akkurat nå 2 brikker på 4gb tilsammen, men vil gjerne få utnytta de siste 2 brikkene. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Du sier du ikke har oppdatert til seneste BIOS, det burde du. Prøv! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Har et XFX 780sli hovedkort, men greier ikke å kjøre 8gb minne på det. 4gb går bra, 6 gb å , men når jeg har 4 brikker inni maskina så blir det noe feil. Maskina klikker under spilling, trøbbel med å boote, blåskjerm. Dette skjer med 8b dominator ram jeg har, og også med 8gb OCZ gold ram. Kjører vista ultimate 64. Har ikke klokket noe. Lurer på om det er noen manuelle volt instillinger som må justeres i bios. hovedkort minne 2 minne 1 Som sagt, ingen av disse rambrikke fungerer med 8bg. Sukk, er det noe rart da? Du bruker jo RAM brikker fra to forskjellige fabrikanter. Du bør ALLTID bruke RAM brikker fra samme fabrikant. Enten stapper du inn 4 brikker fra OCZ eller 4 brikker fra Corsair. De har jo ikke samme CLS en gang. OZS har 5-5-5-18 mens Corsair har 5-5-5-15. Que Dios me da fuerza. Endret 24. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Bringebærsaft Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Har et XFX 780sli hovedkort, men greier ikke å kjøre 8gb minne på det. 4gb går bra, 6 gb å , men når jeg har 4 brikker inni maskina så blir det noe feil. Maskina klikker under spilling, trøbbel med å boote, blåskjerm. Dette skjer med 8b dominator ram jeg har, og også med 8gb OCZ gold ram. Kjører vista ultimate 64. Har ikke klokket noe. Lurer på om det er noen manuelle volt instillinger som må justeres i bios. hovedkort minne 2 minne 1 Som sagt, ingen av disse rambrikke fungerer med 8bg. Sukk, er det noe rart da? Du bruker jo RAM brikker fra to forskjellige fabrikanter. Du bør ALLTID bruke RAM brikker fra samme fabrikant. Enten stapper du inn 4 brikker fra OCZ eller 4 brikker fra Corsair. De har jo ikke samme CLS en gang. OZS har 5-5-5-18 mens Corsair har 5-5-5-15. Que Dios me da fuerza. nei nei. har 2 sett på 8gb...bruker ikke mix av settene..enten bruker jeg 8gb dominator, eller så bruker jeg 8gb ocz, blander ikke..feilen oppstår på begge typene.. Endret 24. januar 2009 av martinemilsen Lenke til kommentar
globeee Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Er vel ikke alle pc'er som kan takle 8gb RAM på engang? Min har f. eks maks 6 gb... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Dette hovedkortet takler det. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 nei nei. har 2 sett på 8gb...bruker ikke mix av settene..enten bruker jeg 8gb dominator, eller så bruker jeg 8gb ocz, blander ikke..feilen oppstår på begge typene.. Rart det da etter som OCZ brikkene er på 800 MHZ mens Corsair brikkene er på 1066 MHz. I følge XFX sin side støtter jo kortet opp til 8GB 1200 MHz RAM med EPP. Og de Corsair brikkene dine er jo EPP, ikke sant? Men jeg har hatt samme problem med kortet til madamen. Et Gigabyte kort som skulle støtte 8 GB i 4 spor. Jeg satte inn 4 stk 1GB brikker, og ikke tale om at maskinen ville starte. Kom bare til POST og så var det slutt. Tok ut en RAM brikke, og da funka PCen fint som bare det og har gjort det de siste 2 årene. Så jeg lurer på om at kortet ditt ikke greier brikker i alle spor, selv om det ikke burde forårsake problemer. Har du mulighet til å sjekke at spenning på brikkene er riktig? Skulle være 2.1 volt vel. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 En del hovedkort sliter med å kjøre 4 minnebrikker, dette gjelder spesielt Nvidiabaserte kort som ofte er fryktelig vrange pga. såkalt "følsom" minnekontroller som Nvidia fanboysen kaller det (hvis det er noen igjen da??) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå