dan83 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 hei har nå skaffet meg mellomring til et polariserings filter(soligor), som jeg fikk av faren min(så er nok litt "gammelt"),men jeg er fortsatt veldig usikker på det er sirkulært eller linert!? Autofokusen funnker når jeg prøver det på mitt fuji s6500fd, og det har en stillbar ring(for å øke/minke effekten) MEN det står ikke på siden av filtere at det er sirkulært. Har nemlig hært at sirkulære filtere som regel er merket med S-PL som sier at det er sirkulært.På mitt derimot, så står det kun PL og et delta tegn!? Håper noen her kan hjelpe meg litt=) Lenke til kommentar
engekri Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Sirkulært betyr vel at det er rundt? Som i en sirkel. Litt usikker på om det finnes firkantede polarisasjonsfiltre, da det sansnyligvis hadde blitt ganske upraktisk? Så ja, filteret ditt er sirkulært hvis det ikke er firkanta. Luring;) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 He he he, så enkelt er det ikke. Det fantes, som trådstarter skriver, noe som kaltes lineært polafilter en gang i tiden, og det er vel mulig de fremdeles finnes. Sirkulære filtre kom med AF, fordi noen AF-kameraer reagerte negativt på de lineære. Man kan altså si at lineære filtre er for manuelle kameraer. Men fungerer det, så fungerer det. Og da er jo ikke noe stort problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå