Gå til innhold

Anbefaling av linux distro.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp i den store linux jungelen.

 

Jeg har funnet meg en liten Via C3 pc på 600mhz i et smekkert lite hush kab. med kun passiv kjøling. Planen var å finne et linux OS som ikke krever all verdens ,men samtidig

ser rent og pent ut.

 

Skal kun brukes til Web surfing(helst Opera) og litt open office.

 

Hardware er C3/600mhz

256mb ram(oppgraderes kanskje ved behov)

Gigabyte Wireless LAN PCI.

 

Takker for evnt. gode forslag:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville brukt en relativt lett, men "brukervennlig" distro. F.eks Debian med en lett windowmanager. Opera er en fin og relativt lett browser, men OpenOffice på 256MB RAM tror jeg ikke blir noen morsom opplevelse. Prøv heller AbiWord eller noe sånt.

 

Kort sagt, med så svak hardware kan du nesten glemme "mainstream"-distroene, du må regne med å gjøre litt arbeid for å få ting konfigurert så det blir brukbart.

Det skal dog være mulig å få det til med litt innsats. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Draco Linux. Den er lett og kjører per nå med Xfce.

Sjefen sjøl, Olear, er aktiv her på forumet.

Draco er en avløper fra Slackware. Ville alternativt sett på Slackware eller andre avløpere som Zenwalk eller SLAX.

Har selv kjørt Zenwalk på maskiner med omtrent samme specs og det funker fett.

Uansett bør du velge Xfce som vindubehandler. Minst ressurskrevende.

Lenke til kommentar

Da kan vi like greit anbefale Arch også, arch + openbox + gtk1 blir en lite krevende kombinasjon for maskinvaren. Men arch/slack/draco/gentoo osv. er en del mer avanserte og vanskelige å sette opp, så er ikke sikkert det er så lurt å anbefale dem. Kommer ann på erfaringsnivået til dkvam.

Lenke til kommentar
Da kan vi like greit anbefale Arch også, arch + openbox + gtk1 blir en lite krevende kombinasjon for maskinvaren. Men arch/slack/draco/gentoo osv. er en del mer avanserte og vanskelige å sette opp, så er ikke sikkert det er så lurt å anbefale dem. Kommer ann på erfaringsnivået til dkvam.

Jeg er enig at disse kan ha en noe "brattere" læringskurve, men jeg var virkelig fersk når jeg prøvde Zenwalk for første gang. Den gikk overraskende lett for en uten NOEN erfaring. Og egentlig er ikke det å installere Slackware så vanskelig heller, det er bare at det ikke ser like pent ut.

Mitt siste argument for at dette går fint er faktisk dette forumet her. Det finnes MANGE gode tråder på how-to og i tillegg MANGE MEGET dyktige brukere som deler sine kunnskaper med glede. Det var det som hjalp meg.

Mener å huske at jeg for noen år tilbake skrev en tråd her om hjelp med linux der Olear skrev en glimrende guide på å installere slack.

Bruk dette forumet aktivt sier jeg.

 

Ps: Har ikke prøvd Arch eller Openbox, men jeg har mye erfaribnger med både Blackbox og Fluxbox og synes dette også er glimrende vindubehandlere. Kjører selv BBClean på min winxp-maskin og STORTRIVES. Så tommelen opp for div *box vindubehandlere.

Lenke til kommentar
Jeg ville vurdert Draco Linux. Den er lett og kjører per nå med Xfce.

Sjefen sjøl, Olear, er aktiv her på forumet.

Draco er en avløper fra Slackware. Ville alternativt sett på Slackware eller andre avløpere som Zenwalk eller SLAX.

Har selv kjørt Zenwalk på maskiner med omtrent samme specs og det funker fett.

Uansett bør du velge Xfce som vindubehandler. Minst ressurskrevende.

"Draco" har økonomiske problemer, og har ikke betalt nettleverandøren sin, så ingen tredjepartspakker er tilgjengelig i pakkeform. Ikke noe å anbefale en nybegynner enda :)

 

Zenwalk skal være grei har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Jeg ville vurdert Draco Linux. Den er lett og kjører per nå med Xfce.

Sjefen sjøl, Olear, er aktiv her på forumet.

Draco er en avløper fra Slackware. Ville alternativt sett på Slackware eller andre avløpere som Zenwalk eller SLAX.

Har selv kjørt Zenwalk på maskiner med omtrent samme specs og det funker fett.

Uansett bør du velge Xfce som vindubehandler. Minst ressurskrevende.

"Draco" har økonomiske problemer, og har ikke betalt nettleverandøren sin, så ingen tredjepartspakker er tilgjengelig i pakkeform. Ikke noe å anbefale en nybegynner enda :)

 

Zenwalk skal være grei har jeg hørt.

Går salget dårlig? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...