TGB Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Sitter i dag med SB-600, SB-800 og SB-900. Vurderer å kvitte meg med SB-600 og kjøpe 2 nye Blitser. Vurderingen blir da om jeg skal gå for SB-800 eller SB-900, og jeg ønsker innspill på fordel og ulemper med det ene eller andre valget. I dag benytter jeg stort sett kun SB-900 som ekstern blitz, grunnet den er rett og slett for stor til PJ-arbeid. Har egentlig ikke sett de store fordelene med SB-900 målt mot SB-800 heller. Min SB-800 er den blitsen som er absolutt mest brukt (har den stort sett med meg alltid). Som dere sikkert alle skjønner har jeg "egentlig" bestemt meg for å gå for flere SB-800'er, men ønsker innspill som muligens kan påvirke mitt syn for å heller gå for SB-900. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Bedre rekkevidde (14-200mm), bedre mulighet for å sentrere eller å maskimere lyset i forhold til type objektiv og motiv, ingen ulyder ved opplading og utlading, overhetingssperre, _mye_ lettere og bruke.... er bare noen av fordelene. Ulempene? Er du vant med størrelsen på SB-800 så er SB-900 noe større. Vanesak. Kjør på med SB-900 og du vil ikke angre. Basta. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 SB-900 er vel ganske klart bedre enn 800, men hvis du skal ha den fjernstyrt regner jeg med at du ikke kommer til å rote mye rundt i menyene og heller ikke egentlig har bruk for alle de fancye effektene. Hvis du allerede har en 900 tilsier all logikk at du bruker den på kameraet og har 800-ene plassert rundt omkring. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Hvis du allerede har en 900 tilsier all logikk at du bruker den på kameraet og har 800-ene plassert rundt omkring. Akkurat dette trodde jeg også når jeg kjøpe SB-900, men faktum er at jeg i 9 av 10 tilfeller stapper SB-800 i sekken. Size does matter Grensesnitt på SB-900 er uten tvil mye bedre og enklere. Når jeg opererer med mer enn en blits har jeg alltid SU-800 på kamera for å kontrollere blitsene (som kjent har ikke D3 innebygd blits). Synes faktisk SB-800 er så praktisk, men ser fordelene med SB-900. Så vurderer å gjøre et kompromiss, kjøpe en av hver. Om min SB-800 blir ødelagt eller borte vil jeg mest sannsynlig savne den veldig. Forøvrig en ting jeg virkelig håper oppfølgeren til D3 (og D3x) vil ha er innebygd SU-800 samt GPS. Ønske allerede sendt til Nikon. Endret 25. januar 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå