Gå til innhold

4870X2 eller GTX 295?

vcx

Anbefalte innlegg

Hei, er i ferd med å bygge ny data, men klarer ikke bestemme meg for skjermkort.

Det står selvfølgelig mellom 4870X2 og GTX 295. Har lest et par tester de to er satt opp sammen mot hverandre, men klarer ikke å skille hvem som er "best" totalt sett. Skal spille på en skjerm med 1900x1200 oppløsning. Er 4870X2 bedre på denne oppløsningen?

Takker for alt av svar som får meg til å bestemme meg!

(Hvis det finnes noen lignende tråder så stenger jeg denne.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er i ferd med å bygge ny data, men klarer ikke bestemme meg for skjermkort.

Det står selvfølgelig mellom 4870X2 og GTX 295. Har lest et par tester de to er satt opp sammen mot hverandre, men klarer ikke å skille hvem som er "best" totalt sett. Skal spille på en skjerm med 1900x1200 oppløsning. Er 4870X2 bedre på denne oppløsningen?

Takker for alt av svar som får meg til å bestemme meg!

Sukk, hater å innrømme det, men selv om jeg er ATI fan, så er nok Nvidia GTX295 raskere enn HD 4870X2 og koster kun 500 kr mer på Komplett. Så var jeg deg ville jeg satse på GTX295.

Forresten har noen av dere tenkt på at Nvidia kan oversettes til misunnelse på spansk? Uttales jo eNvidia, og det betyr misunnelse på spansk. :dribble:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Liker ikke helt å innrømme det selv, men det virker som om SLi skalerer bedre enn CrossFire. Det var vel en tid i ATi's x19xx serie da CrossFire skalerte bedre enn SLI, men nå er det vel omvendt igjen.

Søren, vil det si at jeg må kjøpe et GTX 295 kort, pluss et SLI mobo? Har et Crossfire mobo nå, pluss et HD 4870 kort. Tenkte å kjøpe et HD 4870 kort til, men nå begynner jeg å tvile litt. MEN, nå kommer jo ATI med et nytt kort i mars, så kanskje jeg skal vente litt. :whistle:

Lenke til kommentar

Hallo, Nerfy. Jeg er ikke den typen som er fornøyd med litt. Blir det kjøpt noe nytt, så blir det noe av det raskeste som finnes tilgjengelig. Alså en Core i7, pluss et super mobo og ett eller to super grafikk kort. Penger er ingen hindring neste gang, bryr meg ikke om det vil koste meg 30 000 kr. :dribble:

Og det er hard arbeid som gjør at jeg har råd til det, ikke arv eller noe slikt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Men er 4870 + 4870x2 dårligere enn et GTX295?

Er nok redd for det. Kjører du et 4870X2 i Crossfire med et 4870 vil du få 2 x 4870 med 512 MB minne, ikke 4870X2 med 1GB eller 2GB miine. Det krafigste kortet vil alltid redusere hastighet og minne til det svakeste kortet. I ditt eksempel til 4870 med 512 MB minne, selv om du får 3 GPU. Hvis jeg ikke tar feil har et GTX295 2 GPU og 1792MB minne og høyere hastighet. Men etter som jeg alltid har brukt ATI kort, kan jeg ikke si dette sikkert. Sjekk med Nvida (misunnelse) tilhengere.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Liker ikke helt å innrømme det selv, men det virker som om SLi skalerer bedre enn CrossFire. Det var vel en tid i ATi's x19xx serie da CrossFire skalerte bedre enn SLI, men nå er det vel omvendt igjen.

Søren, vil det si at jeg må kjøpe et GTX 295 kort, pluss et SLI mobo?

Nei, for det er bare ett fysisk kort, men i likhet med 4870x2 så har begge 2 kjerner hver. Disse to kjernene som finnes på kortene samarbeider om ytelsen etter CrossFire prinsipp i tilfellet 4870x2 og etter SLI prinsippet i tilfellet GTX 295.

GTX 295 er så å si 2 stk GTX 260 presset på ett kort og 4870x2 er ganske logisk to stykk Radeon 4870. Når 4870 og GTX 260 er ganske like ytelsesmessig, men GTX 295 er en del bedre enn 4870x2 så må man nesten konludere med det at SLI er bedre enn CrossFire i øyeblikket.

Lenke til kommentar
GTX 295 er så å si 2 stk GTX 260 presset på ett kort og 4870x2 er ganske logisk to stykk Radeon 4870. Når 4870 og GTX 260 er ganske like ytelsesmessig, men GTX 295 er en del bedre enn 4870x2 så må man nesten konludere med det at SLI er bedre enn CrossFire i øyeblikket.

GTX295 er en del mer enn 2stk GTX260 da hver av GPU'ene til GTX295 er på nivå med GTX28x med antall shadere og texture enheter. Likevel, en del bedre enn 4870x2 er ikke nødvendigvis riktig.

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...ating_qualitaet

Forøvrig består GTX295 av to kort.

http://www.pcgameshardware.com/?menu=brows...image_id=953529

Lenke til kommentar

Det har nok blitt flere shadere ja, men kan vel da konkludere at SLI og CF er ca. like bra og at det kommer ofte an på spillet.

Det har vel blitt konkludert at GTX 295 er raskere, men noen tester viser seg å være litt forskjellige.

Lenke til kommentar

GTX 295 er dog også Sandwich kort, som sett på tidligere versjoner så sliter disse med å få varmen bort fra sentrum av kortene.

Derfor ville jeg ha skippet 295'n, jeg vil ikke ha ett kort som koker og som til tider kunne ha krevd en orkan i kassa for å litt trykk i lufta mellom kortene.

4870X2 er ett mye bedre side by side design og gjør kjøling lettere, også en del lettere å bytte kjøler på enn tilsvarende sandwich kort fra Nvidia.

Ellers er ytelsen litt så som så, er ikke så mye som skiller 4870X2'n og Nvidia tar noen men får bank på enkelte steder.

PhysX er heller ikke noe argument for å kjøpe siden SVÆRT få støtter PhysX akselerasjon i hardware, de fleste tar det i software og da blir det CPU som gjør jobben.

Dessverre virker det også som at SLi og Crossfire går spillutviklere går rett forbi dem, GTA IV er her versting.

Jeg får ikke til å bruke Crossfire uten at det går rett i dass ved at bildet fra skjermkort nr 2 faller ut og blir erstattet med ett svart bilde.

Dette gjør at det blinker og er uspillbart, så utviklerne har MYE å lære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...