Mambo1 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hei og Hå.. God Lørdag alle sammen Her er min historie.. (for historie) """Til jul fikk jeg en veldig fin klokke av kjæresten min. den fikk jeg kortet inn til meg i januar.. men det viste seg at den bare datt av meg hele tiden etter dette. så da bar det ned til butikken(bjørklund) igjen for å få rettet på dette. det gjorde de gladlig og alt var i skjønneste orden fram til nå.""" Denne uka som var nå har jeg hver på jobb i tyskland og nå på torsdag skjedde det store.. etter en lang dag på training og en runde på fabrikken gikk vi ut for å spise middag.. så når jeg kom tilbake til hotellet for å ta meg en dusj for kvelden kjenner jeg at det stikker i armen når jeg tar av meg jakka.. det var ene låse pinnen til leddet på klokka men ingen klokke på armen lenger, dette er da en annen låsepinne enn den jeg har byttet før dvs et annet sted i lenka.. dette er da en tydelig feil fra produsentes side spørr du meg, klokka skal vel ikke bare gå i oppløsning av at man bruker den??? så da spørr jeg.. hvilke rettigheter har jeg i denne saken?? MvH Stian B Endret 24. januar 2009 av Mambo1 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det er lite du kan gjøre med dette annet enn å ta det med forsikringsselskapet ditt. Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) har ikke klokke produsenten, evt. de jeg kjøpte klokka av noe ansvar siden det var en mangel med klokka som fulgte til at jeg mistet den?? hva tror dere evt om forbrukerloven kapittel 6 paragraf 26 e) Endret 24. januar 2009 av Mambo1 Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvis du var ute å reiste, får du det på reiseforsikring Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Hvis du var ute å reiste, får du det på reiseforsikring betaler de ut når det er feil på produktet som førte til tapet? Lenke til kommentar
khvm Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei og Hå..God Lørdag alle sammen Her er min historie.. (for historie) """Til jul fikk jeg en veldig fin klokke av kjæresten min. den fikk jeg kortet inn til meg i januar.. men det viste seg at den bare datt av meg hele tiden etter dette. så da bar det ned til butikken(bjørklund) igjen for å få rettet på dette. det gjorde de gladlig og alt var i skjønneste orden fram til nå.""" Denne uka som var nå har jeg hver på jobb i tyskland og nå på torsdag skjedde det store.. etter en lang dag på training og en runde på fabrikken gikk vi ut for å spise middag.. så når jeg kom tilbake til hotellet for å ta meg en dusj for kvelden kjenner jeg at det stikker i armen når jeg tar av meg jakka.. det var ene låse pinnen til leddet på klokka men ingen klokke på armen lenger, dette er da en annen låsepinne enn den jeg har byttet før dvs et annet sted i lenka.. dette er da en tydelig feil fra produsentes side spørr du meg, klokka skal vel ikke bare gå i oppløsning av at man bruker den??? så da spørr jeg.. hvilke rettigheter har jeg i denne saken?? MvH Stian B I dette tilfellet, kan du gjøre det enkelt å kontakte ditt forsikringsselskap. Men er klokken av en høy verdi, ville jeg tatt saken videre. At klokken hadde en mangel er jo tilsynelatende klart, ettersom som du selv sier at klokken hele tiden falt av deg og at Bjørklund rettet opp i dette. De har dermed vedkjent seg at det var en mangel. At de derfor velger å foreta en reperasjon av tingen, tilsier at Bjørklund er pålagt å gjøre tingen "som ny". Det kan stilles spørsmålstegn til om Forbrukerkjøpsloven § 30, 2. ledd kan benyttes analogisk på denne saken. "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." At du hadde behov for "ytterligere avhjelp" kan jo i ditt tilfellet ses på som en særlig grunn, men nå går det ikke frem om du hadde klokken inne til reperasjon flere ganger enn den ène gangen. Jeg ville kontaktet mitt forsikringsselskap og fått dekket tapet. Saken din er vrien. Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 vi får se om forsikringa er villig til å dekke da Lenke til kommentar
khvm Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 vi får se om forsikringa er villig til å dekke da Ja, du får høre med de i første omgang. Gi meg en tilbakemelding, så skal jeg veilede deg så godt jeg kan. Lenke til kommentar
epon Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Slettet Endret 17. august 2009 av epon Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Så lenge den låsepinnen har vært løs og det er grunnen til at du mistet klokka, har du også loven på din siden.Du kan få hevet kjøpet og få pengene tilbake eller kreve omlevering dersom "årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren", jfr. forbrukerkøpsloven § 51, første ledd, bokstav a). Altså, så lenge det er feilen ligger i låsepinnen og ikke forbrukerfeil, har du faktisk rett til å få pengene tilbake, selv uten å ha noe å levere tilbake. Bjørklund vil helt sikkert nekte å la deg få pengene tilbake, så her må du nok prøve å henvende deg til avdelingsleder eller lignende. Du vil ha en god sak dersom du går til Forbrukerrådet og krever at de omleverer. Du trenger bare å bevise at klokken er kjøpt hos Bjørklund! Lykke til! Hei og takk for mange fine svar... jeg har kontakta reiseforsikringa og de ville IKKE dekke dette pga de mente det var produksjonsfeil. (jeg gikk flere runder med dem idag) jeg har kontakta bjørklund og avdelingslederen er til stor hjelp og virker til å være veldig flink og seriøs.. han tok opp dette da han personlig var hos importøren av klokkene idag men de han snakka med da foreslo bare at de kunne gi meg klokke til redusert pris.. noe som ikke er aktuelt.. så da skulle han gå høyere opp i systemet seinere.. hva er neste steg for meg om de ikke vil dekke hele? mvh Stian B Lenke til kommentar
epon Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Slettet Endret 17. august 2009 av epon Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Nå er det jo ikke påvist noen mangel ved klokka, så jeg vil ikke si at det er så enkelt slik som andre hevder her inne. Siden du ikke kan vise frem klokka, og butikken ikke kan undersøke om det er en mangel ved klokka, så blir dette ord mot ord, som blir vrien dersom butikken ikke vil gå med på å erstatte den. Det kan jo tenkes at trådstarter har feks. hektet klokka fast i noe, slik at den har slitt av. At forsikringsselskap sier at dette er en produksjonsfeil, virker også litt rart. Du har jo mistet klokka. Det er en uforutsett hendelse. Skulle da tro at dette ble dekket av reiseforsikringen. Dersom du har antydet til forsikringsselskapet at klokka har en produksjonsfeil som gjorde at du mistet klokka, så sier det seg selv at de ikke vil ha noe med denne saken og gjøre. Hadde du bare sagt at du hadde mistet den, så tror jeg de hadde erstattet den uten problemer. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Fint at avdelingsleder tar det videre for deg, men jeg er skeptisk på om du har loven på din side, eller du har nok det, men det er vanskelig å bevise det. For alt de vet har du klokka liggende i nattbordet, og prøver deg på en spansk en. Så tviler på at forbrukerrådet kan hjelpe, da det blir ord mot ord, slik Jan Roger nevner. Hadde du dermed funnet klokka, og levert den skulle den ha blitt reparert på reklamasjon. Stusser også litt på at forsikringsselskapet ikke vil dekke dette, da de er rette instans, uansett om det var feil på klokka eller ikke(vanskelig å vite siden du mangler klokka ) Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 jeg har nå fått tilbakemelding fra klokkeprodusenten. jeg får en ny klokke til en god penge! Jeg likte klokka på alle mulige måter bortsett fra at den datt av meg i tide og utide! hehe.. jeg godtok tilbudet de kom med siden jeg ikke ser at det kommer til å bli noe anna løsning.. er som Jan roger sier, de kan nekte siden jeg ikke har noe klokke å framvise.. blir jo nemlig litt vanskelig å bevise noe som helst da.. dessverre.. men men.. blei en dyr tur på jobb hehe.. hva sier dere.. gjorde jeg lurt i å godta det eller var det dumt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Stusser også litt på at forsikringsselskapet ikke vil dekke dette, da de er rette instans, uansett om det var feil på klokka eller ikke(vanskelig å vite siden du mangler klokka ) Syns også forsikringsselskapet burde dekket det, og deretter evt. kjørt regress mot produsent/reparatør. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hva er orginalprisen og hva fikk du den til? Bare lurer litt på hvilken avanse slike butikker har. Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Endret 29. januar 2009 av Mambo1 Lenke til kommentar
Mambo1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 jeg fikk den for importørens nettopris.. men etter alle ledda ligger del vel på ca350% avanse Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Stusser også litt på at forsikringsselskapet ikke vil dekke dette, da de er rette instans, uansett om det var feil på klokka eller ikke(vanskelig å vite siden du mangler klokka ) Syns også forsikringsselskapet burde dekket det, og deretter evt. kjørt regress mot produsent/reparatør. På hvilket grunnlag skulle forsikringsselskapet dekket det? De fleste reiseforsikringer krever jo at det er en rettstridig handling? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 På hvilket grunnlag skulle forsikringsselskapet dekket det? De fleste reiseforsikringer krever jo at det er en rettstridig handling? Hmm, ja, sant. I f.eks. Gjensidige sine vilkår står det usedvanlig klart, uten juridiske spissformuleringer; "Reisegods som er mistet dekkes ikke." Må nok trekke tilbake den uttalelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå