CorporalClegg Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hei Jeg har en kompis som ønsker en mediastreamer og nettverkslagring. Poenget er at de to bærbare maskinene skal kunne lagre bilder, video osv på serveren. Mediastreameren skal da hente ut disse bildene og videoene og spille det av på en 40" HD-skjerm. Serveren blir stående i en bod bak TV'en, sammen med routeren. Planen var å skaffe en brukt maskin fra jobben, for så å putte i hardisker. De bærbare kjører på trådløst nett, mens mediastreameren og serveren kommer til å være koblet til routeren via Cat5-kabler. Hvor mye kreves av en server, med tanke på specs? Hvilket RAID-oppsett vil funke best for backup av diskene i serveren? Tenkte på å kjøre linux-server, hvilken distro? Hva er forskjellen på en mediastreamer og et mediacenter? Takker og bukker for all hjelp! Endret 2. februar 2009 av ravii Lenke til kommentar
GasMask Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg kan hjelpe deg med RAID-biten. Det vil lønne seg å kjøre RAID1. Da vil to harddisker vises som 1 (de må være på samme størrelse, ellers vil den største bli satt ned til kapasiteten av den minste). Dette vil gjøre at hvis en av harddiskene ryker, så ligger all data på den andre harddisken, så da kan du bare bytte ut den som er ødelagt og så er du up runnin again. Det vil ta lengre tid å skrive til harddiskene, men lesehastigheten er mye høyrer enn med bare en harddisk. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Trenger ikke all verden av specs for å kjøre en server. Har en 4-5 år gammel stående. Tror det er en AMD 1400+ eller noe. Eneste jeg har gjort underveis er å oppgraddere med lit mere minne når jeg startet å leke meg med virtualisering. Og selvsagt med flere disker ettervært som jeg trenger det. Ønsker du ikke å miste data er Raid 1 et minimum. (Raid != Backup) Har du råd til 3 disker vil jeg heller anbefale det i radi 5, da mister du bare 33% av kapasiteten på diskene, mot raid 1 hvor du mister 50%. Som OS har jeg de siste 9 årene brukt en linux distro som heter Clarkconnect. Dette er en meget enkel, men samtidlig avansert distro beregnet på servere. Du trenger kun skjerm under instalasjonen, etterpå kan du gi komandoer over SSH eller via det meget gode webgrensesnittet. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Bruk den distroen du kan best. Mdadm til raid er genialt, ville gått for raid 5 og ekstern backup. Som noen sa over her raid er ikke backup. Selv ikke raid 1. Får du korrupte data på en disk blir dette overført til den andre. Hvis du bare skal dele filer krever det ingenting. En gammel P3 klarer det fint. "Mediastreamer" kan jeg ærlig talt ikke huske å ha sett før, men vil anta at det blir frontenden, som kobles til TV-en samme som mediacenter. Ville tatt en titt på MediaPortal og XBMC som frontends. -Øyvind Endret 24. januar 2009 av oifind Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg har hørt Popcorn hour blitt nevnt i mange forskjellige tråder rundt om på forumet, er det noen som har erfaringer med den? Støtter den nok formater, slik at man slipper å konvertere alt man skal se? Takker for svar! Ravii Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Eg gjør noe tilsvarende. Eg har en nettverksdisk på ca 250GB(som begynner å bli VELDIG lite) som står tilkoblet nettverket med GB. Så har eg en Popcorn Hour tilkoblet TV'n og kan streame alt eg har lagret på nettverksdisken rett på TV'n. Nå har eg brukt Popcorn Hour en stund og må si at det er et fantastisk produkt til den prisen. Men kan også skuffe litt da den er treg i menyen(det er ikke en PC, for å si det slik). Eg bruker den stort sett kun til å se på DVD(ISO filer rippet av DVD filmene mine) lagret på nettverksdisken og til det fungerer den utmerket. Aldri mer å måtte hente filmen, putte den i og tilbake. I tillegg risikerer eg heller ikke at filmen blir ødelagt pga støv og riper på plata. Et alternativ er Twix. Disse skal vistnok være bedre i menyen men samtidig ha litt mindre muligheter. Litt dyrere også. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Takker for godt svar! Treg som i "bli grenseløst irritert å hive fjerkontrollen i veggen"? Noen som har erfaringer med denne Twix? EDIT: Bygge egen MCPC eller gå for Popcont hour/streamer? Endret 24. januar 2009 av ravii Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Nei, ikke grenseløst irriterende. Den er treg nok til at du merker det, og det burde ikke vært der, men det går fint ann å bla i menyen og finne frem en film. Deretter er det et lite delay på å starte filmen(en liten logo vises imens) og en delay på å avslutte filmen. Stopp, pause, play og spoling går helt uten problemer. Når du skal spille av YouTube filmer derimot er det litt verre. Der er det irriterende. Og når du skal bla i bilder(har eg hørt, ikke testet). Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Tilater meg å bump'e denne.. Har fått noen meget gode svar, men lurer fortsatt på dette: Tenkte på å kjøre linux-server, hvilken distro? *Har vel egentlig fått svar på dette, men: ^Jeg har ingen erfaring med Linux (- litt leking med UbuntuEEE..) ^Hvilken distro, og er det noen som kan linke til/skrive "linux-server for dummies"? Hva er forskjellen på en mediastreamer og et mediacenter? *Er det kun at et mediacenter kjører et "vandlig OS"? *Hvor mye mer må man ut med for et center, hvilke specs kreves? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Velg RAID5, det er det eneste vettuge med tanke på utvidelsesmuligheter, hastighet og sikkerhet. Distro er ikke så viktig, bruk feks Ubuntu siden du er litt kjent med det og det er mye dokumentasjon på det. For server kan du sjekke ut vår egen lille wiki-side for dette: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...tu_server_howto Lenke til kommentar
LoooK Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Jeg har hørt Popcorn hour blitt nevnt i mange forskjellige tråder rundt om på forumet, er det noen som har erfaringer med den? Støtter den nok formater, slik at man slipper å konvertere alt man skal se? Takker for svar! Ravii sjekk ut www.networkmediatank.com og www.popcornhour.com . Den funker på de fleste filer og er egentlig ganske ok til og være så liten og billig :- ) den spiser iallefall det meste jeg forer den med. den liker ikke DTS lyd, men kjører du den gjennom en avreceiver så funker det. Er iallefall rimelig happy med den etter at jeg fikk inn YAMJ. Ble bedre waf da ;- ) Endret 25. januar 2009 av LoooK Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2009 Har lest en god del tester og Popcorn Hour virker som et meget godt alternativ. Men har, som vandig noen spørsmål: *Hvor treg er den på å bla i bilder, er det snakk om sekunder før bildet kommer? *Hva er forskjellen på en mediastreamer og et mediacenter? ^Er det kun at et mediacenter kjører et "vandlig OS"? ^Hvor mye mer må man ut med for et center, hvilke specs kreves? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 *Hva er forskjellen på en mediastreamer og et mediacenter?^Er det kun at et mediacenter kjører et "vandlig OS"? ^Hvor mye mer må man ut med for et center, hvilke specs kreves? En mediastreamer er laget for å være enkelt, liten, strømgjerrig, rimelig og lydløs alternativ til mediacenter. Fordel: liten, lett å styre, lydløs(uten hdd), strømgjerrig, driftssikker, rimelig Ulemper: fastlås hardware, begrensede muligheter Et mediacenter derimot er som regel en fullværdig PC med et spesialtilpasset og lettlest grensesnitt som gjør maskinen lett styrbar med fjernkontrollen. Her kan man jo stort sett bruke hva som helst og utvide i øst og vest. Ulempen her er at det er mye å sette seg inn i, maskinen blir ofte stor og bråkete og en liten feil kan gjøre at systemet ikke fungerer som tiltenkt og blir et irritasjonsmoment. Lenke til kommentar
kenguru Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Anbefaler deg å se på følgende løsning: Server HP MediaSmart Server (OBS! Blir snart lansert en ny utgave) Denne oppgraderer du med en ny minnebrikke på 2GB og setter inn så store/mange disker du ønsker (inntil 4 interne disker). Mediastreamer Apple TV Lykke til! Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Da tenker jeg løsningen blir Popcorn Hour + "hjemmelaget server" Er det bare å plugge i en helt ordinær ruter å fyre opp? Vil igjen takke for all hjelp! Utrolig bra at dere deler den kunnskapen dere sitter på! Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Bumpetibump Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Da tenker jeg løsningen blir Popcorn Hour + "hjemmelaget server" Er det bare å plugge i en helt ordinær ruter å fyre opp? Vil igjen takke for all hjelp! Utrolig bra at dere deler den kunnskapen dere sitter på! bare implemtere det i nettverket ja,, i ruter- switch - ut i nettverket ,,, eller hvis du har mange porter på rutern,, ville dog anbefalt deg og ha en gigbit switch med tanke på du kanskje skal steame hd, bare for og være sikker på at det går knirkefritt Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg ville heller kjøpt fullverdig pc til stua, slik at du kan få det som du vil. Denne med AMD x2 4850e er et bra alternativ: http://webshop.iwill.no/PC+Systems.246/Min...thlon).743.html Jeg ville kjørt http://www.freenas.org/ på serveren. (Evt virtualisert med VMware). Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 *snip* Der kommer vel programvare i tillegg? Da er prisen plutselig 4000kr. Men takk for tipset! Tror jeg skal ta en aldri så liten gjennomgang av det som er sagt. Han har fått tak i en gammel maskin gjennom jobben, denne vil bli brukt som filserver. Som operativsystem tenker jeg at det beste valget vil være å følge denne guiden. (innvendinger?) Eventuell backup blir; Det viktigste lagret gjennom lagringssted på Internett, det ikke så viktige på ekstern harddisk. Mediastreamer: Da tror jeg valget vil falle på Popcorn Hour, om ikke den er plagsomt treg på bilder? Takk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå