€uropa Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg ser at mange, om ikke alle, her på forumet er veldig interesserte i spesielle utgivelser, figurer og lignende og brukes en del penger på dette (selvfølgelig kan jeg ta feil). Alt dette er totalt uinteressant for meg. Derfor lurer jeg på om det er noen som deler min motvilje til slikt samlemateriale. Når jeg kjøper en film er jeg kun interessert i selve filmen. Jeg har sjelden eller aldri sett på ekstramateriale. Produksjonen, kommentarfelt og skuespillernes tanker rundt filmen synes jeg bare er kjedelig å se/høre. Jeg kommer ikke utenom mye ekstramateriale i hylla mi, men hvis jeg skal kjøpe en dvd og kan få samme filmen 20 kroner billigere uten alt annet som følger med på dvden kjøper jeg den heller uten dette. Men jeg kan gjøre et unntak for forlengede filmversjoner, for da får jeg mer av selve filmen. Samlefigurer som følger med synes jeg er barnslig, sånn som småunger samler på pokèmonfigurer (jeg mener ikke å fornærme dere som faktisk liker pokèmon), det tar unødvendig plass der man heller kan oppbevare oksygen eller andre livsnødvendigheter. Enda verre er det at slike figurer også selges separat. Det samme gjelder bilder og biografer til filmkarakterer og alt annet tull som måtte følge med filmen. Jeg liker heller ikke spesielle covere, for eksempel hodet til Iron Man eller Homer Simpson, metallcovere eller noen andre ting som ikke er standard dvd-cover. Det er en grunn til at coverne er som de er i utgangspunktet, det er for at de skal være lette å plassere og stable i hyller og ta minimal plass. Unntak er selvfølgelig bokser som inneholder flere filmer i en serie, der det kan være mer gunstig å lage coverne litt annerledes. Jeg har ingen ting imot alle dere som har eller ønsker seg sånne ting, jeg måtte bare få ut min sterke motvilje til alt det som jeg ser på som unødvendig samlemateriale. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Vil ikke si at jeg er noe nevneverdig interessert i figurer osv, men det ser jo kult ut da! Selv har jeg bare 250 DVD'er som akkurat fyller en hylle, og jeg må si jeg skulle hatt en figur som kronet det hele. Av ekstramaterialer ser jeg sjelden, men på komedier syntes jeg det er morsomt noen ganger. I tillegg er jo alltid "bloopers" en klassiker. Lenke til kommentar
blob saget Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Ser som regel bare på ekstramaterialet til filmer som kanskje vekker ettertanke hos meg, og som jeg synes det er interessant å finne ut mer om. F.eks. Into the Wild, Donnie Darko, Memento, Magnolia, The Sixth Sense, osv osv. Eller så kan det hende det er filmer som jeg gjennom noen år har fått spesiell interesse for, og gjerne vil kunne mer om slik som Halloween, LoTR, Star Wars og mange flere. Når det kommer til utseende på coveret så har jeg ikke noe imot å ha noen steelbooker eller lignende i hylla, så lenge de ikke koster meg mye mer. Veldig spesielle utgivelser har jeg veldig få av. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Er man interessert i film så er man også ofte interessert i hvordan en film blir lagd. Derfor er ekstramateriale for mange veldig spennende og lærerikt. Lenke til kommentar
Sheldon Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Synes det er kult med f.eks. Men hvis du ikke er interessert i å ha en fin samling, har det jo ikke noe å si. Selve filmen er alltid viktigst, men kan skjønne at mange vil ha slile versjoner som ser stilige ut Angående ekstramateriale er det veldig sjelden jeg ser på det.. Endret 24. januar 2009 av KOTOR FAN Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg har ingen ting imot alle dere som har eller ønsker seg sånne ting, jeg måtte bare få ut min sterke motvilje til alt det som jeg ser på som unødvendig samlemateriale. Kva er "unødvendig samlemateriale"? For ein som ikkje samlar på kinesiske krukker vil det sjølvsagt være unødvendig for han, men for ein samlar er ingenting unødvendig. Eg har ikkje så mange spesialutgåver, det er mest samlepakker og eventuelt filmar som eg liker så godt at eg gjerne vil ha ein litt flottare versjon. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg pleier å se ekstramateriale til filmer jeg likte. Men er ikke helt der med figurer ennå. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg kjøper ikke en samlerutgave til dyre dommer bare fordi det er en samlerutgave. Men er det en film jeg virkelig, virkelig liker (en av mine favorittfilmer, feks), så kan jeg lett bruke en tusing på å få tak i en syk versjon. Band of Brothers military edition er et eksempel. Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg vil si det kommer veldig ann på, jeg kan styre meg for postere og diverse fargefulle covere, figurer osv. Men på den annen side har man ting som criterion collection, hvor det følger med teksthefte av fagfolk, intervjuer med mennesker rundt filmen og intervjuer med respekterte filmteoretikkere eller historikere. Dette kan jeg absolutt se verdien av i hvertfall hvis man selv driver med det. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Jeg har en ekstremt spartansk holdning til film. Fysiske medier er totalt uintressant. Jeg har en datamaskin som fint klarer å ta imot en film digitalt, og brenne den ut på en dvd ved behov. Det er teknisk og praktisk mulig å gjennomføre slik levering med nøyaktig samme kvalitet som fysiske medier. Misforstå meg rett. Jeg er ikke motstander av samlemateriale. Jeg mener fysisk media i seg selv er en unødvendighet. Samlere må få lov til å samle, de får noe ekstra ut av det. Men de fleste kunne godt klart seg med bare en enkel dvd med mins mulig ekstra materiellt jall. Bryr man seg ikke om slikt er det unødvendig. Edit: klarte å poste før jeg skrev ferdig... Endret 24. januar 2009 av jzono1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Er vel eit svært begrensa utval på nett jzono1? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Ja. Derfor kjøper jeg heller ikke film. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Men hvis du ikke er interessert i å ha en fin samling, har det jo ikke noe å si. Selve filmen er alltid viktigst, men kan skjønne at mange vil ha slile versjoner som ser stilige ut Angående ekstramateriale er det veldig sjelden jeg ser på det.. Jeg synes ikke en samling er noe finere med masse ekstramateriale. Du ville kanskje ikke se på min samling som fin. Jeg har ingen ting imot alle dere som har eller ønsker seg sånne ting, jeg måtte bare få ut min sterke motvilje til alt det som jeg ser på som unødvendig samlemateriale. Kva er "unødvendig samlemateriale"? For ein som ikkje samlar på kinesiske krukker vil det sjølvsagt være unødvendig for han, men for ein samlar er ingenting unødvendig. Eg har ikkje så mange spesialutgåver, det er mest samlepakker og eventuelt filmar som eg liker så godt at eg gjerne vil ha ein litt flottare versjon. Selvfølgelig er det ikke unødvendig hvis man liker sånt, men jeg mener at de tingene jeg beskriver i det første innlegget er unødvendig samlemateriale fordi jeg ikke har noen interesse av sånne ting. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Å kjøpe "samle-utgaver" bare fordi det er "samle-utgaver" er bare lame. Jeg hadde ikke kjøpt en massiv boks med Get Rich Or Die Tryin', men ta f.eks Big Lebowski. Flott film, og bowlinkule-utgaven krydrer filmsamlinga litt ekstra. Hvis man bare skulle se filmen, kunne man lastet den ned. Jeg elsker å se på film, samtidig som jeg liker å samle. De fleste utgavene jeg har er standariserte utgaver, krydet med et par fete bokser og snasne utgivelser. Jeg ser heller ikke særlig ofte på ekstramaterialet, men er filmen fet, skrur jeg det på. Ta Kevin Smith-filmene f.eks, alltid godt ekstramateriale. Lenke til kommentar
Sheldon Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Jeg synes ikke en samling er noe finere med masse ekstramateriale. Du ville kanskje ikke se på min samling som fin. Synes ikke ekstramateriale har noe å si på en fin samling, men jeg synes jo at en samling blir finere med noen spesielle covere/boxer. F.eks. Men en samling kan være like fin uten! Så jo, jeg vil helt sikkert se på din samling som fin. Men en bowlingkule med The Big Lebowski gjør den enda finere, imo :> Endret 24. januar 2009 av KOTOR FAN Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du har helt rett i at det er barnslig. Vi er nok alle barn på innsiden, og dette indre barnet kommer til uttrykk gjennom samlemani. Men personlig mener jeg at store bowlingkuler og metallhjelmer blir litt i overkant fjasete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå