Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lesefeil på disken

Anbefalte innlegg

Hatt en stasjonær data i noen år som ikke har bydd på så veldig store problemer, men nå har alt gått galt.

Først begynte den å melde om at ting ble slettet på ene harddisken - noe de ikke ble.

Så for noen dager siden låste maskinen seg totalt etter en rekke Explorer feil.

Først ville den ikke restarte. Kom til rundt 5% og så gikk skjermen i svart og ingenting skjedde. Ventet i et drøy kvarter, men ikke noe hendte.

Nå kommer den ikke så langt en gang. Får bare opp Lesefeil på disken - trykk Ctrl+Alt+Del for å restarte. Gjør jeg det, så skjer bare det samme igjen.

Maskinen lager noen fryktelige lyder når den starter opp, så høres ut som den leter febrilsk etter noe den ikke finner. Hva det er har jeg ingen peiling på.

Maskinen kjørte på Windows 2000, og har jevnlig blitt oppdatert automatisk, men et problem har vedvart. En oppdatering har aldri blitt lastet ned. Så vet ikke om det kan ha forårsaket dette.

Noen som har et forslag til hva jeg kan gjøre for å i det minste komme inn på maskinen lenge nok til å sjekke hva som er der og hva som er gått tapt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aller først burde du virkelig finne ut hvor den lyden kommer fra. Om det er harddisken, slutt å bruk den umiddelbart. Dette vil bare gjøre vondt verre om du har ønsker for å gjenopprette eventuelle viktige data.

Jeg har ingen peiling på data, men såvidt jeg skjønner så kommer lydene fra en av harddiskene. Men takker for rådet. Prøver ikke noen flere restarter da før jeg kan få noen til å komme å se på den.

Lenke til kommentar
Kan du beskrive lyden nærmere?

Ja, det var det. Beskrive lyd er ikke så lett, men kan forsøke. :p

Kommer først et pip, så tre ganske hjerteskjærende "grynt", før det hele gjentar seg noen ganger og alt stopper opp. Så, pip - brrr - brrr - brrr etc. :p

Som sagt, vet ikke helt hva jeg skal sammenligne lyden med, men slår meg at det ligner litt på når den ikke klarer å finne noe på en diskett/CD.

Lenke til kommentar

Ja dette kjenner jeg igjen. Dette er definitivt en alvorlig lesefeil.

Du kan sammenligne en harddisk med en grammofon og eldre vinyl plater. Som på grammofonen har leserhodet en stift den der den leser vinylplatene, samme prinsippet for en harddisk. Det skal ikke mer en et hårstrå til på harddiskplatene før harddisken krasjer. Når dette først har inntruffet vil videre bruk kun resultere i større skade.

Om du har viktige data på harddisken som du trenger å gjenopprette vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Ibas. Dette er et annerkjent norsk firma med hovedkontor i Kongsvinger. Se hva de har å tilby her.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Ja dette kjenner jeg igjen. Dette er definitivt en alvorlig lesefeil.

Du kan sammenligne en harddisk med en grammofon og eldre vinyl plater. Som på grammofonen har leserhodet en stift den der den leser vinylplatene, samme prinsippet for en harddisk. Det skal ikke mer en et hårstrå til på harddiskplatene før harddisken krasjer. Når dette først har inntruffet vil videre bruk kun resultere i større skade.

Om du har viktige data på harddisken som du trenger å gjenopprette vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Ibas. Dette er et annerkjent norsk firma med hovedkontor i Kongsvinger. Se hva de har å tilby her.

Takk for tipset. Er det sannsynlig at det er snakk om begge harddiskene, C og D, eller gjerne bare en av dem?

Lenke til kommentar
Dette er ikke harddisker, men partisjoner. Regner med du kun har en fysisk harddisk, men at den er delt opp. Dette gjelder da begge partisjonene da de ligger på samme harddisk.

OK.. Fått PC'en bygd av en onkel, så vet lite eller ingenting om hva den inneholder. Så er vel sannsynlig at du har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...