Dusken Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hei! Jeg skal handle en ny plate og det står at innholdet på platen er remastret. Hva betyr dette? Endret 26. januar 2009 av Dusken Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Betyr at lyden har blitt på ny har blitt fikset på siden det første utgivelsen. Ofte vil den ha bedre lydkvalitet enn originalen, men andre ganger er det ikke slikt. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Begrepet, "digital remastering" blir ofte brukt hvis man tar gamle filmer og fordrer kvalitet og lyd. Samme prinsippet for musikk. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Da har jeg blitt en del klokere. Takker for svar. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Vær obs på at en remastra utgave ikke nødvendigvis høres bedre ut enn den gamle. Innimellom kreves det at volumet skrus opp for å havne på omtrent samme volum som dagens utgivelser, dette kan gå ut over dynamikken i musikken om det overdrives. Lenke til kommentar
LarsOl Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Mastering: Etter at innspillingen er ferdig mikset blir de to stereosporene sendt til master. Råmaterialet her er de to sporene og ikke noe annet. Her sørger masterteknikeren for å balansere volumet gjennom hele produksjonen (sånn at ikke en låt plutselig er mye høyere enn den før osv) samt forhold mellom bass, mellomtone og diskant i lydbildet. Hvis råmaterialet som blir sendt hit har mye dynamikk, kan den komprimeres her. Ofte er det her mye av dynamic range blir redusert til en "pølse" i mange nye produksjoner eller gamle produksjoner som blir remastered for å få "bedre lyd". Dette klippet jeg fra et svar jeg ga i tråden om problemet med dynamic range og nye utgivelser. Derfor blir dette nevnt litt kritisk. Ofte kan remastering faktisk gi bedre lyd som intensjonen er. I en surroundproduksjon skjer masterproduksjonen med flere spor enn to. PS: Remastering innebærer kun behandling av de ferdigmiksede sporene, og ikke miksing av enkeltspor. Ellers heter det remiksing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå