Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli syk iløpet av helga?

Gjest Guest_syking_*

Anbefalte innlegg

Hvorfor har du ikke valgt en studieretning du liker? :dontgetit:

Hva babler du om? Jeg går VG2 Data og Elektrnikk. På skolen lærer vi å innstallere OS og dokumenter, programere med Visual Basic, noe som er jævlig tørt og ingen i klassen kommer til å drive med senere. I de ukene vi har vært ute på utplassering så har arbeiderne blitt overrsaket over hvor lite vi elerver kan. Og det er faen ikker rart ved tanke på hva vi driver med på skolen.

Du svarte ikke akkurat på spørsmålet hans...

Hvis du ikke liker det du holder på med, og aldri kommer til å like det, hvorfor velger du da å drive med det?

Hvis du ikke kommer til å holde på med det etterpå, hva skal du gjøre da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_syking_*

Hvorfor har du ikke valgt en studieretning du liker? :dontgetit:

Hva babler du om? Jeg går VG2 Data og Elektrnikk. På skolen lærer vi å innstallere OS og dokumenter, programere med Visual Basic, noe som er jævlig tørt og ingen i klassen kommer til å drive med senere. I de ukene vi har vært ute på utplassering så har arbeiderne blitt overrsaket over hvor lite vi elerver kan. Og det er faen ikker rart ved tanke på hva vi driver med på skolen.

Du svarte ikke akkurat på spørsmålet hans...

Hvis du ikke liker det du holder på med, og aldri kommer til å like det, hvorfor velger du da å drive med det?

Hvis du ikke kommer til å holde på med det etterpå, hva skal du gjøre da?

Dere skjønner ikke. Det er ikke jeg som velger hva vi skal drive med på skolen! Som sagt driver vi mye på med pc på skolen, noe som jeg synes er VELDIG tørt og kjedelig og noe som jeg ikke kommer til å fortsette med som lærling. Så det jeg mener er at på skolen har vi feil pensum i forhold til linja jeg går.

Mulig jeg er veldig dårlig til å forklare :p

Lenke til kommentar

Visual Basic (eller C++ for den del), syns jeg skulle vært obligatorisk på ungdomsskolen å lære, fordi det er veldig relevant i forhold til så mye og hvordan alt virker. Da snakker vi alt fra fysikk til automatiserte systemer, og ikke minst elektronikk! Du ser det kanskje ikke nå, men jeg som har drevet aktivt med programmering i mange år veit hvor mye jeg har lært av det og hvor lett jeg tar alt mulig annet pga det. Fex gjør det at jeg har en veldig stor forståelse for Elektronikk.

Installering av OS tror jeg ikke dere gjør hele dagen, konfigurering og installering av OS er vel bare noe dere gjør et par ganger.

Ta deg sjøl i nakken og gå på skolen! Det du kommer med er bare piss, virker som du lager deg problemer ved å skylde på skolen å bare gjør det 100 ganger værre. Prøv bare for EN dag å overbevis deg selv om at dette er morro og prøv å følg med å lær så mye som mulig, så vil du se at dagen går mye fortere og du begynner å skjønne hva dere driver med. Å sitte å ikke skjønne det, og samtidig ikke gidde å følge med, så vil jeg tro du generellt har en negativ holdning til alt, og da er det ikke rart lærere og elever ikke liker deg. Veldig direkte sagt, jeg veit, men det er sånn det funker.

Og ja, jeg forstår problemet ditt, jeg var i samme situasjon selv på ungdomsskolen til jeg fikk kommet på riktige baner. Det som hjalp blandt annet var å få venner som ikke hadde samme dårlige holdningene som meg selv. Tro meg, jeg har kommet med et relevant svar og du bør prøve det, uansett hvor lett det vil være å benekte det.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_syking_*

Mulig du har rett i mye av det du sier der. Men noe av grunnen til at jeg ikke har motivasjon og ser negativt på alt, tror jeg kan være pga en tragisk hendelse i familien for 8-9 måneder siden. Den dagen snudde hele livet mitt opp ned og det ble ikke akkurat lettere å gå på skolen. Mista livsgnisten og ser egentlig ikke meningen med livet etter den hendelsen. Dette ble veldig OT, men det føles ganske godt å dele problemene mine, noe jeg ikke har gjort tidligere.

Har ikke blitt syk i løpet av helga btw.

Lenke til kommentar
Mulig du har rett i mye av det du sier der. Men noe av grunnen til at jeg ikke har motivasjon og ser negativt på alt, tror jeg kan være pga en tragisk hendelse i familien for 8-9 måneder siden. Den dagen snudde hele livet mitt opp ned og det ble ikke akkurat lettere å gå på skolen. Mista livsgnisten og ser egentlig ikke meningen med livet etter den hendelsen. Dette ble veldig OT, men det føles ganske godt å dele problemene mine, noe jeg ikke har gjort tidligere.

Det virker som om det ikke bare er fagenes innhold du kan "skylde på" her. Dersom du har opplevd noe traumatisk i løpet av det siste året, er det ikke rart om du kan kjenne deg deprimert. Har du vurdert å snakke med noen du stoler på? Hva med å gå til helsesøster eller helsestasjon for ungdom og lufte dine problemer for fagfolk med taushetsplikt? Har du forresten fortalt faren din hvordan du har det for tiden? Det er trist at du skal ønske deg syk og attpåtil oppfordre forumbrukere til å komme med tips som i verste fall kan gi deg alvorlig lungebetennelse. Dette er ikke en konstruktiv måte å ta tak i problemene dine på! Det å være hjemme fordi en mangler gnisten og motivasjon, vil bare gjøre problemene større fordi du flykter fra dem. Det blir som at en klaustrofobisk person stadig unngår heiser. Dermed vil frykten bare bygge seg opp.

Forsøk å møte opp på skolen og se det an. Om du opplever at dagene blir tyngre og tyngre og at du kan se dette i sammenheng med den hendelsen du refererer til, vil det kanskje være lurt å oppsøke noen å snakke med, slik at dere sammen kan finne bedre løsninger! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Ble infected på onsdag eller noe sånt, så utbruddet kom på fredag morgen. Megasvær klump i halsen, vondt i absolutt alle ledd og muskler, feber osv. Det er faen ikke noe gøy å ha dette i helga.

Kom deg på skolen, bit i det sure eple, drit i alle andre å bare gjør det du må for å komme deg dit du vill

Ps: jeg er også 17 år.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_syking_*

Det virker som om det ikke bare er fagenes innhold du kan "skylde på" her. Dersom du har opplevd noe traumatisk i løpet av det siste året, er det ikke rart om du kan kjenne deg deprimert. Har du vurdert å snakke med noen du stoler på? Hva med å gå til helsesøster eller helsestasjon for ungdom og lufte dine problemer for fagfolk med taushetsplikt? Har du forresten fortalt faren din hvordan du har det for tiden? Det er trist at du skal ønske deg syk og attpåtil oppfordre forumbrukere til å komme med tips som i verste fall kan gi deg alvorlig lungebetennelse. Dette er ikke en konstruktiv måte å ta tak i problemene dine på! Det å være hjemme fordi en mangler gnisten og motivasjon, vil bare gjøre problemene større fordi du flykter fra dem. Det blir som at en klaustrofobisk person stadig unngår heiser. Dermed vil frykten bare bygge seg opp.

Forsøk å møte opp på skolen og se det an. Om du opplever at dagene blir tyngre og tyngre og at du kan se dette i sammenheng med den hendelsen du refererer til, vil det kanskje være lurt å oppsøke noen å snakke med, slik at dere sammen kan finne bedre løsninger! Lykke til! :)

Har gått til psykolog på skolen. Var der 4-5 ganger før jeg slutta. Følte ikke at det hjalp noe særlig. Ja, pappa vet at jeg sliter med skolen på tiden. Han prøver å muntre meg opp med at det KUN er et halvt år igjen og at jeg må passe på fraværet mitt osv, men jeg holder ikke ut.

Jeg ser virkelig fram til denne uka er ferdig. Da blir det 3 uker uten skole :D:D:D 2 uker utplassering og 1 uke vinterferie!

Lenke til kommentar

Må si jeg lo litt av problemstillingen til trådstarter da jeg også har vært i samme situasjon før når jeg var yngre.

Må først og fremst si at fravær på VGS følger med deg resten av livet på vitnemålet ditt, så man burde ikke gjøre dette for ofte.

Som nevnt tidligere vil du ikke bli syk kun ved å utsette deg for kulde, da kulda bare reduserer kroppens evne til å forsvare seg mot infeksjoner/virus. Du trenger en ekstern smittekilde. Så hvor finner du det? Jo, blant andre mennesker. Så om man absolutt vil bli syk kan man jo finne steder man kommer nært innpå mange mennesker (kino, pub/utesteder og mye annet). Etter å ha omgitt det med slummen kan du gjøre det du må for å redusere kroppens evne til å forsvare seg (spise mye mat for så å utsette seg for kulde).

Advarsel: Jeg tar ikke ansvar for hva enn du klarer å opparbeide deg av sykdommer :)

Lenke til kommentar
Jeg vil bli syk for at jeg er så UTROLIG skolelei. 2-3 dager borte ville vært godt:)

Det er ikkje nokon meir synd og skulke viss det uansett er med vilje. Dessutan er det meir behagelig. Viss foreldrene er til sabotasje, kan du jo berre enkelten fake hodepine.

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke bare ta tak i problemene du har som gjør at du "er så sykt skolelei"? Det er kun fordi du har så negativ holdning til skolen, at du ikke engang PRØVER å like det. Det er også noe som heter venner på skolen.

Hva F vet du om det? Jeg er nå 17 og er inne i det siste halvåret på skolen. Ja, jeg vet det er kort tid igjen, men jeg holder ikke ut. Jeg går yrkesfag og INGENTING er relatert til hva jeg kommer til å jobbe med senere. Mange lærere og elever irriterer meg noe inderlig! Når jeg er på skolen føler jeg meg deppa og bitter.

Er du meg?

Men du kan jo ha bøtte ved siden av deg i senga og stikke fingeren i halsen. Så har du en eller annen varmekilde og varmer opp panna di.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

har fraværet fra førsteåret mye å si senere?

kan psykologer gi fritak fra noe på skolen?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

huff . dette kan gjøres enkelt.

gå på badet, pass på at din far hører deg. gjerne si at du er urolig i magen. lås deg inn på do, stikk en tannbørste/fing LAAAANGt ned i halsen. lydene burde skremme foreldrene dine :p

gjenta det så mange ganger du vil. eneste "ulempen" kan være at de ikke merker lukt eller hører spyet lander noe sted.

men har funket 5 av 5 ganger hos meg :lol:

Lenke til kommentar
Du trenger ikke bli syk for å skulke skolen. Er bare å bli hjemme det.

Det er ikke så enkelt skjønner du. Pappa passer på at jeg kommer meg på skolen, men hvis jeg er syk er det en ypperlig unnskylding til å bli hjemme.

Jeg hadde prøvd å forklare han situasjonen og si at du trenger en dag eller to hjemme.

Lenke til kommentar
Nesten alle velger yrkesfagelig for å sleppe unna så mykje teorifag, men blir drit lei lenge før vi på stuidespes. Det er litt ironisk, men sånn virker det. I alle fall har eg eit godt intrykk av det.

Det er ikke mitt inntrykk. Nesten alle jeg har gått i klassen med har trives veldig godt på Elektro, og så Automasjon VK1 og VK2. Ble egentlig ikke noe særlig lei, og vi hadde det veldig godt den tia. Lite teorifag, mye praksis, ingen lekser og flinke lærere for det meste.

Det var noen få som virkelig var lei, og det kan jeg ikke skjønne. Men de virket som typer som var lei av livet generellt og bare ønsket å komme seg hjem til dataen og ikke så noe poeng i utdannelse og sosiale sammenkomster. Men det er ikke problemet til yrkesfag, det er problemer de har laget for seg selv :).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...