Gå til innhold

WordPress: flytting, permalinker og html-filer

Gjest Slettet+564654123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+564654123

Jeg er fersk når det gjelder WordPress, php og databaser, men jeg har lært en del de siste par-tre ukene. Har installert WordPress 2.7 i en egen mappe på webhotellet for å teste ut systemet og modifisere sidene. Jeg har utsatt å flytte de nye sidene til root, der jeg allerede har en "vanlig" html-hjemmeside, fordi jeg ikke vil ødelegge noe :cry: Men nå er det på tide å manne seg opp og foreta "the switch" :) Det er et par ting jeg lurer på (og ja, jeg har lest Moving WordPress Within Your Site):

1) Jeg har, som sagt, allerede en hjemmeside på root-området. Bør ALT av filer og bilder slettes før jeg flytter WordPress-sakene fra mitt test-domain til root?

2) Etter at flyttingen er gjort, så vil jeg gjerne aktivere "permalinks", slik at jeg kan gi mine 8-9 Pages (statiske sider) fornuftige navn. Til dette må man editere i .htaccess-filen. Jeg har imidlertid ikke tilgang til .htaccess-filen og den er ikke skrivbar. Hva er mest vanlig: Å be webhotellet gjøre den skrivbar eller be dem legge til de såkalte "mod_rewrite rules" (som admin-panelet opplyser om) for meg?

3) Jeg mistenker at mange folk og nettsider har linket direkte til noen av mine gamle html-sider. Hvis jeg får byttet til permalinker på WordPress, så kan jeg gi de nye sidene liknende navn som de gamle, men da uten html-endelsen. Kan dette løses på noe vis? Kan man f.eks. ha en del vanlige html-filer som peker mot de respektive WordPress-sidene? Eksempel: at mittdomene.com/OmMeg.html peker til WordPress-versjonen som heter mittdomene.com/OmMeg.

Kommentarer og tips til et eller alle spørsmålene tas imot med gedigen takk! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...