Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Familien røyker inne, får dem aldri ut

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har en familie, søster og mor som røyker inne konstant. Har spurt om de kunne røykt ute, og det har vart 2 dager, så kommer de med "De er så kaldt, jeg vil ha en røyk til pilsen osv". Dette er enda til at jeg går selv ut i bare t-skjorte og bukse, og selv kjenner hvor "kaldt" det er. Termostaten viser da heller ikke minus grader, men en 8-9. I tillegg har de jo klesplagg.

For min del er det helt ok at De vil røyke, men JEG vil ikke. Og føler det blir feil når De velger å røyke inne, og gir en god faen i meg. Som kjent er passive røykere mer i faresonen enn røykere: http://www.dinside.no/348556/passiv-royking-tar-liv.

Jeg er nå 16 år, og skal søke om 2 år vidergående skole. Lurer nesten på om jeg skal flytte på en ikkerøykende hybel, men hadde håpt på og ikke måtte gå til et såpass drastisk verk, ikke vet jeg.

Hva sier dere, er det noe jeg kan gjøre for og få dem til og røyke ute, eller bør jeg bare pakke sakene og flytte for meg selv på hybel langt borte ifra dem ?

*ps, håper dere ikke tror jeg er sånn der som mener at ingen skal røyke, jeg er bare jævla redd for helsen min og ønsker ikke å røyke selv, ser jo bare på moren min som hoster til hun brekker seg hver gang hun tar første trekket av en ny sigarett*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør om de kunne tenke seg å ha et fast rom de røyker på. Mamma har gjort om kjøkkenet vårt til en røykestue, og i julen kan man sitte ved peisen i stua og ta seg en blås. Slik blir det ikke røyklukt rundt om kring i hele huset, og om noen tar seg en røyk, kan man bare gå ut de minuttene det tar. Eller du kan be de åpne vinduet. Eller du kan be de røyke ved ovnen / peisen / ildstedet (om dere har det) røykern vil da trekke ut gjennom pipen.

Lenke til kommentar
Vel, du må jo nesten bare snakke med de. Du kan spørre om det er greit om de bare røyker i ett rom i steden for rundt om i hele huset. Hva har du sagt til de så langt?

Spurt om De kan røyke ut isteden for inne. Har t.o.m gått med på at de kunne røyke inne på Lørdagene, til vinen, men det gikk fra Lørdag til man-søn.

Hør om de kunne tenke seg å ha et fast rom de røyker på. Mamma har gjort om kjøkkenet vårt til en røykestue, og i julen kan man sitte ved peisen i stua og ta seg en blås. Slik blir det ikke røyklukt rundt om kring i hele huset, og om noen tar seg en røyk, kan man bare gå ut de minuttene det tar. Eller du kan be de åpne vinduet. Eller du kan be de røyke ved ovnen / peisen / ildstedet (om dere har det) røykern vil da trekke ut gjennom pipen.

Desverre har vi ikke åpen peis, vi har en liten ovn, men den trekker såvidt, vi kan åpne trekket men økonomisk sett er det dumt(veden forbrenner fortere)

Også sitter de ved kjøkkenet, som er 5 meter unna, men det er ingen dør, og selv om vinduet er åpent kjenner jeg det helt bort, og til og med helt inn på soverommet (15 meter unna).

Har også prøvd med list på døren til søstera mi, men t.o.m da gikk røyken ut. Kan jo og gå ut, men vi bor en 10 etasjer høy blokk. Vi har jo veranda da. Altså at jeg går ut når De skal røyke du mener?

Takk for hjelpen forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...