sola66 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg har fått et kontraktsforslag til et 3-årig engasjement (en 15% stilling). Timelønn er oppført, men er det vanlig å tilby avtaler med samme lønn for hele 3 år? Jeg mener det burde vært lagt inn mulighet for lønnsjustering hvert år. Har ikke stort sett alle lønnsøkning hvert år da? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvilket yrke er dette? Normale regler sier noe om at et engasjement ikke kan vare mer enn 1 år, før du har krav på fast jobb. Men det kan jo være at de kommer inn under noe spesielt siden det er 15% stilling. Høres uansett mystisk ut siden de i kontrakten skriver at du får samme lønn i 3 år. Finn ut om bedriften du jobber i går inn under en tariffavtale, og eventuelt hvilke fagforeninger som er tilknyttet arbeidsplassen din, og ta en telefon til fagforeningskontoret. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Dette er innenfor idretten - ingen tariffavtale eller fagforening her. Jeg oppfatter det som "uvanlig" med 3-årige avtaler uten lønnsjustering underveis, eller er ikke det så spesielt? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har fått et kontraktsforslag til et 3-årig engasjement (en 15% stilling). Timelønn er oppført, men er det vanlig å tilby avtaler med samme lønn for hele 3 år? Jeg mener det burde vært lagt inn mulighet for lønnsjustering hvert år. Har ikke stort sett alle lønnsøkning hvert år da? Nå er jo jeg ingen ekspert på dette, men jeg er temmelig sikker på at ingen, inkludert idretten, kan tilby deg en 3-års kontrakt uten lønnnsøking. Dette gjelder også deltidsstillinger. Var en gang i tiden gift med ei jente som hadde deltidsjobb, men hun fikk da lønnsøkning hver år. Jeg skal sjekke mer om dette. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har dessverre ikke funnet så mye, men dette er hva en kontrakt skal inneholde: § 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen. (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. Er det snart om prøvetid, skal den være maks 6 måneder, med mindre de har fått tillatelse fra deparementet om lengre prøvetid. Du kan lese hva arbeidsmiljøloven sier om dette har: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå