Mr. Bojangles Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 God kveld Sitter her og prøver å regne ut hvor mange studiepoeng jeg har - men jeg synes hele opplegget er forvirrende. Har et par spørsmål som jeg håper dere kan svare meg på: - Skal alle norskkarakterene (muntlig, skriftlig, eksamen mm.) regnes sammen, slik at middelverdien av dem blir "norskkarakteren" min? - I fag hvor jeg har hatt både eksamen og standpunktkarakter, skal disse legges sammen og deles på to? - Noen andre spesielle regler? Så har jeg også et oppfølgerspørsmål: Kan jeg "bytte" et studieretningsfag, i mitt tilfelle engelsk, mot fysikk - gitt at timeantallet blir korrekt? Slik at jeg kan fjerne engelsk fra vitnemålet? På forhånd takk. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det skal ikke regne gjennomsnitt av noen karakterer. Du legger sammen alle karakterer du har; både skriftlig, muntlig, eksamen osv. Deretter legger du til evt. tilleggspoeng. Du har fysikk? Da får du ett poeng for første året og to poeng for andre året, tror jeg. -Uten å være helt sikker på oppfølgningsspørsmålet ditt prøver jeg meg: Du kan bytte ut valgfag med andre valgfag gitt at timetallet er korrekt, men du kan ikke bytte ut obligatoriske fag. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det skal ikke regne gjennomsnitt av noen karakterer. Feil. Når du legg saman karakterane dine skal fag der du har fleire karakterar leggjast saman og delast på antal karakterar. Deretter skal alle fag summerast, og delast på antal fag. F.eks. norsk hovudmål og og skriftleg, der har du to karakterar. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Selvfølgelig, tenkte helt feil da jeg skrev "gjennomsnitt". ^^ Da fikk jeg egentlig svar på oppfølgerspøsmålet mitt også. Har 3-er i engelsk, men har tatt matematikk 2mx og 3mx og fysikk 2fy, og ønsker derfor å fjerne 3-eren i engelsk og et annet studieretningsfag fra 2. klasse og bytte disse med realfagskarakterene. Så da får jeg 1,5 realfagspoeng? Aspic: Så jeg skal legge sammen norsk muntlig, norsk sidemål, norsk hovedmål og muntlig norskeksamen og dele på 4, og dette blir ett "fag". Samme med andre fag jeg har tatt eksamen i? Hva med studieretningsfag som er avsluttende begge årene (samfunnskunnskap, matte og engelsk f.eks.). Takk for svar begge to. Endret 24. januar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det skal ikke regne gjennomsnitt av noen karakterer. Feil. Ja, vi har delvis feil begge to Riktig metode: Først regner du ut gjennomsnittet ditt ved å legge sammen alle karakterene, og dele på antall karakterer. Deretter ganger du med 10 for å karakterpoeng. I fag med flere karakterer (Standpunkt og eksamen eller skriftlig og muntlig) skal det regnes middelverdi. Norsk regnes som tre fag; hovedmål, sidemål, muntlig. Se forøvrig: http://info.samordnaopptak.no/index.php/st.../poengberegning Endret 24. januar 2009 av -MK- Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Så har jeg også et oppfølgerspørsmål: Kan jeg "bytte" et studieretningsfag, i mitt tilfelle engelsk, mot fysikk - gitt at timeantallet blir korrekt? Slik at jeg kan fjerne engelsk fra vitnemålet? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hovedregelen er at du kan velge hvilke programfag du vil, så lenge du har to fag over to år, innen samme programområde. Du skal i Vg2+Vg3 ha 15timer programfag i uken. Har du R1 får du 20 i andre klasse, men du slipper obligatorisk matte, og du får på den måten to timer mer enn alle andre. Du formulerer deg litt upresist. Men om du mener du har hatt et fag over et helt år, kan du ikke fjerne karakteren på noen som helst måte. Du kan forberede den som privatist, men ikke velge et annet fag du plasserer på vitnemålet istedet. Alle fag du har fått standpunktkarakter i, eller hatt eksamen i, blir stående på vitnemålet ditt. Du presiserer heller ikke hvordan form for engelsk det er snakk om. Alle som går studiespesialisering må ha et visst antall timer med ulike fellesfag. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Matematikk 1T+2T/R1 eller 1P+2P Naturfag Samfunnsfag Geografi Engelsk Fremmedspråk fellesfag nivå I Fremmedspråk fellesfag nivå II Kroppsøving Norsk (hovedmål, sidemål og nynorsk) Religion Historie (der kun det du har i tredje teller) Men sørger du for at du har to programfag over to år, innen samme programfagområde, kan du velge Fysikk1 som et av dine programfag. Og du kan velge det fremfor et av engelskfagene: Internasjonal engelsk, Samfunnsfaglig engelsk eller Engelskspråklig litteratur og kultur, om du har hatt det i andre klasse, og til høsten nå begynner i tredje. Edit: Leste ikke profilen din, før jeg svarte. Men slik systemet fungerer i dag, kan du ikke velge et fag du ønsker å erstatte med et annet på vitnemålet. Du kan forberede fag, og legge til fag, ønsker du realfagskompetanse f.eks. Men du kan aldri fjerne et fag fra vitnemålet ditt, når du først har fått standpunkt karakter i faget, eller hatt eksamen i faget. Endret 24. januar 2009 av macros. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Synes det hørtes litt rart ut egentlig, da jeg har hørt om flere som har erstattet fag med et annet studieretningsfag. Jeg har vitnemål fra R-94, kanskje det er en forskjell der? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det skal ikke regne gjennomsnitt av noen karakterer. Feil. Ja, vi har delvis feil begge to Riktig metode: Først regner du ut gjennomsnittet ditt ved å legge sammen alle karakterene, og dele på antall karakterer. Deretter ganger du med 10 for å karakterpoeng. I fag med flere karakterer (Standpunkt og eksamen eller skriftlig og muntlig) skal det regnes middelverdi. Norsk regnes som tre fag; hovedmål, sidemål, muntlig. Se forøvrig: http://info.samordnaopptak.no/index.php/st.../poengberegning Feil! Nytt fra i år er at alle karakterer teller likt. Om man har 4 i standpunkt og 5 på eksamen i et fag, ville man tidligere hatt karakteren 4,5 i faget. I år vil det telle som om det var to fag med karakterene 4 og 5. De nye reglene, oversikt over realfagspoeng m.m.: http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../endringar_2009 Forøvrig heter det ikke studiepoeng, men konkurransepoeng. Studiepoeng er noe helt annet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Åja, tekker. Kan noen svare meg på hvordan det er å "bytte ut" fag på vitnemålet? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Feil! Nytt fra i år er at alle karakterer teller likt. Om man har 4 i standpunkt og 5 på eksamen i et fag, ville man tidligere hatt karakteren 4,5 i faget. I år vil det telle som om det var to fag med karakterene 4 og 5. De nye reglene, oversikt over realfagspoeng m.m.: http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../endringar_2009 Forøvrig heter det ikke studiepoeng, men konkurransepoeng. Studiepoeng er noe helt annet. Det var det jeg også trodde, helt til Aspic kom og tullet med hodet mitt Når det gjelder utbytting av fag så snakket jeg med fagleder på skolen min. Han påstod at det var mulig å bytte ut valgfag, men ikke obligatoriske fag. Jeg prøvde å bytte ut Tysk, men det var visst bare mulig hvis jeg gikk 2 år til med et annet språk Denne påstanden Mener jeg ble støtte av Herr_Brun (han som har fancy rød avatar og er særdeles aktiv på utdanningsdelen av forumet) Endret 24. januar 2009 av -MK- Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Herrbrun, takk. Du kan med R94-vitnemål bytte ut Tysk med et annet språk, men da må du, som du sier, enten ta det som privatist eller få standpunktkarakter fra 2 år (b-språk) eller 3 år (c-språk). For å regne ut antall karakterpoeng: Summer alle karakterene. Del på antall karakterer. Dette gjelder fra og med neste år (også med R94-vitnemål), så gamle regler er irrelevante Du kan med R94-vitnemål (med kunnskapsløftevitnemål vet jeg ikke) bytte ut gamle fag med nye fag. Du vil da havne i sekundærvitnemålskvota. Du kan også legge til nye fag uten å trekke fra de gamle. Om det er ønskelig, må du nesten se selv. Du vil uansett havne i sekundærvitnemålskvota. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det var det jeg også trodde, helt til Aspic kom og tullet med hodet mitt Haha.. Ja, eg hadde ikkje fått med meg at det var nye reglar, my bad Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Har et oppfølgerspørsmål til jeg: Hvis jeg bestemmer meg for å søke meg inn på forkurs ved UiS - vil da mitt vitnemål fra videregående skole gjelde videre, eller er det utelukkende karakterene fra forkurset som blir gjeldende ved opptak til ingeniørstudier? Jeg mangler også faget Religionslære fra VKII, og har derfor ikke generell studiekompetanse - kan jeg allikevel søke meg inn på forkurs, og ta opp dette faget som privatist parallellt? Rakk akkurat ikke å melde meg opp nå til våren, og jeg gidder ikke å være privatist ett år til kun på grunn av ett fag. Har sendt mail til UiS òg, men håpet at noen her inne kanskje har vært i samme "knipe". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det var det jeg også trodde, helt til Aspic kom og tullet med hodet mitt Haha.. Ja, eg hadde ikkje fått med meg at det var nye reglar, my bad MK tok da feil han også. Etter hans regnemåte vil du få flere poeng, jo flere fag du har. Det er ikke tilfellet i dag. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Har et oppfølgerspørsmål til jeg: Hvis jeg bestemmer meg for å søke meg inn på forkurs ved UiS - vil da mitt vitnemål fra videregående skole gjelde videre, eller er det utelukkende karakterene fra forkurset som blir gjeldende ved opptak til ingeniørstudier? Jeg mangler også faget Religionslære fra VKII, og har derfor ikke generell studiekompetanse - kan jeg allikevel søke meg inn på forkurs, og ta opp dette faget som privatist parallellt? Rakk akkurat ikke å melde meg opp nå til våren, og jeg gidder ikke å være privatist ett år til kun på grunn av ett fag. Har sendt mail til UiS òg, men håpet at noen her inne kanskje har vært i samme "knipe". Noen som kan svare meg på overnevnte spørsmål? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå