Gå til innhold

Hvilken RAM innstilling er best?

MartinSkjei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette varierer fra minne til minne og hovedkort til hovedkort.

Hva hovedkort har du?

Hva minne har du (Merke og modell) ?

Google minne eller hovedkort, og med flaks, finner du kanskje noen som har postet specs på en eller anen side :-)

Asus P5N-D

Skal kjøpe nye rambrikker

Enten

1Gb x 4

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329430 x 2

Eller

2 x 2Gb

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349808 x 1

Lenke til kommentar

Kjøp det billigste PC6400 4GB settet du finner. Unødvendig å be om problemer ved å velge fire 1 GB brikker over 2 x 2 GB.

Teoretisk skal vel 4x 1GB yte hakket bedre, men det kommer du aldri til å merke.

Du kommer heller ikke til å merke noen gevinst ved å gå for PC8500 brikker over PC6400 brikker om du ikke tar klokkingen din meget seriøst og liker syntetiske benchmarks.

Får et 4 GB sett fra ca 400 kr. Sjekk andre butikker også/prisguiden.

Lenke til kommentar
Færre brikker bruker vel mindre strøm og minker belastningen på North Bridge på hovedkortet. Ytelsen vil du nok ikke merke noe forskjell på.

Jepp, og på nForce så slipper du mindre krøll med søppelminnekontrolleren til Nvidia.

Den liker ikke fulle minneslots og heller ikke om du tikker nært 8Gb :p

Lenke til kommentar
Færre brikker bruker vel mindre strøm og minker belastningen på North Bridge på hovedkortet. Ytelsen vil du nok ikke merke noe forskjell på.

Jepp, og på nForce så slipper du mindre krøll med søppelminnekontrolleren til Nvidia.

Den liker ikke fulle minneslots og heller ikke om du tikker nært 8Gb :p

Jeg skal ha nye Ram brikker fordi de vill ikke la meg overklokke CPU mer en 3,21GHz ( Stock = 2,67 )

En kompis av meg har 800MHz brikker og han klarer 3,5ghz ( Samme prossesoor ).

Jeg har 667mhz og klarer ikke mere en 3,21 Hz . jeg kjører unlinked, fordi hvis jeg kjører linked stopper bios fordi jeg overklokker minne for mye!

Lenke til kommentar

Det at dere har lik CPU betyr ikke at dere kan klokke like langt. Hovedkortet og kjølinga har også en god del å si på klokkinga, samt dine "skills" til å klokke i forhold til skillsa til din venn.

Så du behøver ikke å være 100% sikkert på at det er minnet som stopper deg her altså.

EDIT: noen leifs

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Det at dere har lik CPU betyr ikke at dere kan klokke like langt. Hovedkortet og kjølinga har også en god del å si på klokkinga, samt dine "skills" til å klokke i forhold til skillsa til din venn.

Så du behøver ikke å være 100% sikkert på at det er minnet som stopper deg her altså.

EDIT: noen leifs

Jeg som hjalp han å klokke da.

Ganske sikker på at det er minne, for da jeg har stock FSB på CPU og stiger med Minne FSB, så piper systemet, og Bios slår seg ikke på.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være minnet nei, du må teste med HANS CPU og HANS HK for å være sikker.

Unlinked og linked funksjonen til Nvidia er dessverre for triviell.

Om han har nForce HK så kan det være enda ett random element men har han Intel så skal du med en gang se bort fra minnet ditt som problemfaktor.

Da burde du heller bytte HK!

Lenke til kommentar
Trenger ikke å være minnet nei, du må teste med HANS CPU og HANS HK for å være sikker.

Unlinked og linked funksjonen til Nvidia er dessverre for triviell.

Om han har nForce HK så kan det være enda ett random element men har han Intel så skal du med en gang se bort fra minnet ditt som problemfaktor.

Da burde du heller bytte HK!

Skal treste etterpå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...