Gå til innhold

Kan det være lovlig å ha lås med låsesylinder på begge sider av låsen?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat flyttet inn i ny leilighet som jeg leier.

Mye jeg kunne tatt opp her, men det som kanskje er verst er det jeg anser som en dødsfelle.

Det har seg slik at ytterdøra til leiligheten vår har låsesylinder på begge sider av døra. (dvs at man må ha nøkkel for å låse døra innenifra.)

Jeg har tenkt på dette en stund men har liksom ikke gått noe videre med det før jeg nå sitter her innelåst i min egen leilighet i 4 etage. grunnen til dette er at nøkkelen har låst seg fast i låsen og er umulig å få ut. Har stått med x antall verktøy i x antall timer. men nøkkelen går faen ikke ut, eller låser opp døra.

Så nå er jeg nødt til å vente til noen av de andre i huset står opp, så jeg kan kaste ned nøkkel nr 2 til dem, så de kan komme og låse opp døra fra utsiden.

Spørsmålet mitt er altså, er dette lov? begynner det å brenne her nå så dør jeg, garantert.

Hva bør jeg si til utleier? regner med at resten av låsene i huset er som min, så det blir en ganske kostbar affære å bytte om alle.

Ikke at det er mitt problem, eller at jeg bryr meg om at huseier må betale masse penger, men man vet aldri med mennesker. Det blir røyka litt i leiligheten, selv om det står at det ikke er tillatt i kontrakten. så jeg kan tenke meg at hun kommer til å kreve at hele leiligheten skal males for depositumspengene mine hvis jeg krever nye låser, eller går til rette myndigheter med dette. (om det faktisk skulle vise seg å være ulovlig)

Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er det.

Vi har jo som regel døra låst, men det hender at nøkkelen ikke alltid står i låsen (som den jo absolutt burde gjøre i denne situasjonen), men folk glemmer, og bryter det plutselig ut en brann her og nøkkelen ikke står i låsen veit jeg ihvertfall at jeg hadde fått hjerneteppe og hadde ikke hatt sjangs i havet til å komme på hvor jeg ahdde lagt nøkkelen.

Noen som har peil på dette?

Eventuelt hvilken lov som dekker slike ting.

alle svar er velkomne!

Nå skal det nevnes at hovedutgangsdøra i gangen har "vriomlås". så det er jo iallefall bra,

men det hjelper lite når du ikke kommer deg ut av leiligheten engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er typisk at dører med glassvindu har slike låser. Og de er godkjent. De minsker også faren for innbrudd.

Men jeg forstår at du er litt urolig om det f.eks skulle begynne å brenne, og det er mørkt, siden kanskje strømmen har gått, og du ikke finner nøklene. Da kommer du deg heller ikke så lett ut.

Kanskje det kan være lurt å ha ha nøklene på låsen på innsiden hele tiden når du er hjemme? Ihvertfall ha ekstranøkler ved inngangsdøren som er lett tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om det så kan jeg si at jeg har vært i flere hus som har låsesylinder / man må bruke nøkkel på begge sider, så jeg tviler på at det er noen lov i mot det, men som du sier så er det ikke nødvendigvis så veldig trygt.

Kanskje du kan ta og ta en ekstra kopi av nøkkelen, så kan du la en stå i døren hele tiden.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg jobber som låsesmed, og det er ikke ulovlig med dobbelsylinder på dører.

Fordelen med det er hvis du har inngangsdør med et lite glass i feks og tyven knuser det får han ikke låst opp døren.

Kommer tyven inn gjennom verandaen, og vil fort ut gjennom hoved døra kommer han ikke ut, og må klatre ut igjen. (hvis det feks er i 2. etasje)

Ulempen er som du sier at det hindrer en rømningsvei...

Kan si til huseieren din at du vil ha knappvrider på innsiden for din egen sikkerhet. Det koster ikke mye og det klarer du sikkert å bytte selv.

Føler du deg utrygg å ha knappvrider på innsiden kan du får en låsesmed til å felle inn en tilleggslås over låskassa di.

Vanligste er fas 309, eller 5775. Eller bare en liten "vinduslås"

Da kan du bruke den hver gang ingen er hjemme feks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...